ZAK - ZomerAvondKompetitie

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

Timo schreef: Ik ga het in stukjes doen.
En nu na de ALV kan ik daar weer mee verder.
John schreef:Ik heb ... alleen de stelling na 32.Ld2 bekeken. Ik zie het plan voor zwart na 32.Ld2 (min of meer verplicht denk ik) als volgt :

De pion b3 is zwak, dus de zwarte koning gaat reizen naar b5. In de tussentijd moet (volgens mij) de witte koning naar d3 omdat anders zwart de c-pion voor de b-pion ruilt en zwart een mooie vrije a-pion heeft, wat goede winstkansen geeft.

Als wit inderdaad zo speelt moet vervolgens de a-pion opgespeeld worden en geruild worden voor de b-pion. En dan geef ik zwart een goede kans om te winnen.
Een gezond plan, vrijpion maken, maar volgens mij lukt het niet als wit zich goed verdedigt. Bijvoorbeeld 32...Kf8 33.Kg2 Ke7 34.Kf3 Kd6.

Nu wint zwart (waarschijnlijk) inderdaad als wit 35.Ke2? doet: 35...Kd5 36.Kd3 e5

en wit kan e4+ gevolgd door c4 niet voorkomen.
Wit speelt echter zelf 35.e4!, bijv. 35...fxe4+ 36.Kxe4 f5+ 37.Kd3

en als de zwarte koning naar b5 wil, voorkomt wit dat met Kc4. Ik zie niet hoe zwart erdoor komt.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

Seth schreef:Ik zou denk ik ook 30... gxf5 hebben gespeeld. Verzwakking van de pionnenstructuur lijkt mij hier niet van belang, het betreft een gelijk lopereindspel, alle zware stukken zijn er toch al af. De reden waarom ik denk dat slaan met de g-pion beter is, is denk ik gelegen in het feit dat zwart een pion op de e-lijn (e6) behoud.
Ik ben blij dat ik dat in ieder geval goed aanvoelde, al dacht ik alleen in vage termen van 'centrumcontrole'.
Seth schreef:Een winnend plan voor zwart lijkt mij om 32... e5 ipv 32... Le5 te spelen. Zwart probeert een pion op e4 te krijgen om de witte koningsvleugel-pionnen vast te leggen, en daardoor ook de bewegingsvrijheid van de witte koning in te perken. Ook velden d3 en f3 worden dan zorgenkindjes voor wit. Daarom is het behoud van een zwarte pion op de e-lijn denk ik belangrijk.
Bedankt voor het inzicht, want ik was niet op het idee gekomen. Je kunt dit ook merken als je na 30...exf5 (i.p.v. gxf5) het directe plan van John probeert, zoals in de post hierboven: verplaats je in de diagrammen daar pion e6 naar g6, dan kan zwart niet eens dreigen om met e4+ de witte koning van d3 te verdrijven.
Seth schreef:Het plan van zwart bestaat er dan in om de koning naar d5 (of in sommige gevallen b5 - zoals John ook al zegt) om dan pion c4 voor b3 te ruilen waarna de vrije a-pion de beslissing brengt. Ook de eventuele opstoot g4 brengt dan geen redding voor wit: zwart reageert er gewoon niet op. En mocht wit g4xf5 doen dan speelt zwart eerst pion naar e4, loper naar e5 en de zwarte koning haalt rustig pion f5 op.
Maar helaas werkt dit niet, want...
Fred Lucas schreef:@Seth Kan wit na e5 niet direct g4 spelen? Na jouw plan met e4 heeft wit tijd om op f5 te nemen en met Kg2, f2- f3 de zwarte e-pion aan te pakken en na ruil (wat anders?) de pion f5 met e3-e4 te dekken.
Hier blijkt bij computercontrole geen speld tussen te krijgen.

Al met al lijkt het erop dat zwart net te weinig mogelijkheden heeft om te winnen doordat zijn pionnen op de damevleugel niet verbonden zijn. Zoals ik het argeloos speelde (snel naar voren in het centrum om zoveel mogelijk ruimte te pakken, met als nadeel dat er veel pionnen geruild worden) was daarom misschien nog wel de gevaarlijkste strategie. Eerder gaf ik een mooie winst van Fritz in het verre eindspel, maar die was wel heel stellingspecifiek. Het lijkt erop dat wit dat type stelling kan vermijden - daar wil ik nog beter naar kijken.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

Update: wit kan de Fritz-winst inderdaad vrij gemakkelijk voorkomen. In deze stelling

liet ik zien dat zwart wint met 54...Ld4! en tegenhouden van de g-pion met de koning. Wit heeft zichzelf in die situatie gebracht door de a-pion te ver te laten komen. Een paar zetten eerder stond het zo:

en hier volgde 48.g5? a5!-+. Wit moet 48.Ld2! spelen. De a-pion heeft dan de steun van de koning nodig om verder te komen, en dus is de koning niet beschikbaar om de witte g-pion tegen te houden. Bijvoorbeeld 48...a6 (na 48...Kb5 49.Le3! is het meteen remise: zwart moet lopers ruilen of hij verliest de a-pion) 49.g5 Kb5 50.g6

50...a5 (50...Lg7 51.Ke3=) 51.Lh6 en wit wint de zwarte loper: remise.

Een subtiele verdediging, maar het was dan ook een subtiele winstmogelijkheid.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door John »

Ik heb gisteren de analyse doorgespeeld op het bord en engine en zwart wint inderdaad niet. Er zit net genoeg in voor remise en als zwart al een pion overhoudt is het de waardeloze h-pion. Maar praktisch gezien is het niet makkelijk voor wit.
Wish I didn't know now what I didn't know then
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Jacco »

De ZAk liep niet echt lekker voor mij na 2 nederlagen, maar na Pascal Boittin was Almer aan de beurt. Geen partij voor strategen...

https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Jaap »

Leuk potje, maar die huiskameropgave is toch te makkelijk.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door HenkDizz »

Toestemming aan het slachtoffer gevraagd om een partij op te graven op het toernooikerkhof, Jacco?
De huiskamervraag is idd makkelijk. Andere (zwarte) zetten waren minder voorspelbaar.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

Leuk.
Plaats reactie