ZAK - ZomerAvondKompetitie

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Henk

ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Henk »

Woensdag begint de ZAK weer.

Voor alle schakers uit Utrecht (en omgeving) die in de zomerstop van hun club hun wekelijkse partij niet willen missen en eens tegen een ander gezicht willen spelen wordt deze zomer opnieuw de Zomeravondkompetitie georganiseerd. Bij ons in de zaal.

Ik zoek nog een paar vrijwilligers die enkele avonden willen helpen met indelen en klaarzetten. Gaarne melden bij mij.

Zelf zal ik dit seizoen de meeste avonden niet in Utrecht zijn.
peterdas

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door peterdas »

Een vrij rustige eerste avond. Zal wel door het voetbal komen. Ik won van Stefan Vosshard, een Koningsindiër. Er viel genoeg op af te dingen. Je zou het zelfs een schwindel kunnen noemen, maar ik pakte de kansen die me geboden werden.
Arnold

Bericht door Arnold »

peterdas schreef:Je zou het zelfs een schwindel kunnen noemen
Ik stond met zwart tegen Geurt lastig. Dan bedoel ik niet de -22, maar vooral de mat in 3 erna. Ik overwoog op te geven, wat waarschijnlijk de objectief beste zet zou zijn geweest, maar speelde door om het Geurt uit te laten voeren: schoonheid/bewondering/respect en eerbetoon.
Uiteindelijk werd het just another day at the office: 0-1. (Leo, Yoeri, Jeroen van PK en Peter & Wim konden niet geloven dat Geurt 'm niet gewonnen had.) :twisted:
Immers, ook op de ZAK geldt...
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Deze ronde eens een goede partij spelen, Arnold (dan maar een dag niet geleefd) Heb je nog een diagram bij je partij tegen Geurt?
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Henk

Bericht door Henk »

Helaas Henk, Arnold verloor van mij. In een franse afruil variant kwam ik voor mijn gevoel positioneel minder uit de opening. In het midden spel kon ik Arnold met een isolanie opzadelen, waarna het met een ontwikkelingsachterstand zaak was snel stukken te ruilen. Toen er het nodige van het bord was schoof Arnold iets te opportonistisch zijn isolanie door, waarna ik die kon winnen en kort daarop ook nog een paard. Ik had toen echter nog maar een minuut of 4 tegen Arnold een half uur. Er volgde dus een stressfase (geen increment) waarin Arnold gelukkig nog een toren blunderde en ik als laatste in de zaal toch nog binnen de tijd naar mat kon schuiven rond zet 70.

Nu vier weken vakantie. Wellicht ben ik er de slotronde van de ZAK weer.
Seth

Bericht door Seth »

Ik doe vanavond mee met de ZAK. Aankomende vrijdag vlieg ik naar Split om aldaar een toernooi te spelen. Dan kan ik wel wat speelritme gebruiken dacht ik zo. Heb na de laatste interne ronde geen lange partijen meer gespeeld, hoewel ik wel veel gevluggerd heb op chess.com. Gisteren mocht ik daar een nieuw persoonlijk blitz-ratingrecord neerzetten (2127). Benieuwd of ik die vorm ook kan laten zien vanavond op de ZAK en in Split.
Arnold

Bericht door Arnold »

BREAKING NEWS: RENÉ THE KNIGHT WINS ZAK!!!

Arnold (snelste overwinning op Almer) en Mitchel (won van een willekeurige deelnemer aan het Split toernooi) volgen op 1 punt en dus is René (spectaculaire overwinning op Rijn de Jonge) obv rating niet meer in te halen. Immers: bij gelijk aantal punten eindigt de speler met de laagste rating boven die met een hogere rating.

Seth deed het volgens verwachting fantastisch! ....In de 1e 10 minuten....
Gelukkig kan hij in Split een beetje aan zijn speelritme werken :lol:
Nieuwsberichten
Arnold

Bericht door Arnold »

Overigens bestaat er stiekem toch nog een heel klein kansje dat Arnold de ZAK-kampioen wordt: als René verliest en Arnold wint, dan eindigt Arnold op 0,01 punt boven René omdat René één bye heeft gehad.
Nieuwsberichten
Jacco

Bericht door Jacco »

iets leesbaarder
Arnold schreef:Overigens bestaat er stiekem toch nog een heel klein kansje dat Arnold de ZAK-kampioen wordt: als René verliest en Arnold wint, dan eindigt Arnold op 0,01 punt boven René omdat René één bye heeft gehad.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
peterdas

Bericht door peterdas »

Seth schreef:Ik doe vanavond mee met de ZAK. Aankomende vrijdag vlieg ik naar Split om aldaar een toernooi te spelen. Dan kan ik wel wat speelritme gebruiken dacht ik zo. Heb na de laatste interne ronde geen lange partijen meer gespeeld, hoewel ik wel veel gevluggerd heb op chess.com. Gisteren mocht ik daar een nieuw persoonlijk blitz-ratingrecord neerzetten (2127). Benieuwd of ik die vorm ook kan laten zien vanavond op de ZAK en in Split.
Even off topic en ik wil niets afdoen aan die mooie chess.com snelschaakrating van Seth, (2100+! bijna FM niveau) maar ik heb de indruk dat de ratinginflatie bij chess.com hoger ligt dan bij bijvoorbeeld de KNSB-rating. Ik heb met niet buitensporig veel vluggeren in de afgelopen 2 maanden ruim 200 ratingpunten gewonnen. Ik zat altijd zo tussen de 1550 en 1625 en ik schommel nu al een tijdje rond de 1750. Ik ben volgens mij niet substantieel beter gaan spelen en de doorwaakte nachten die bij een pasgeboren baby horen, zijn normaal gesproken eerder aanleiding voor een omgekeerde trend. Misschien dat er veel toestroom van zwakke spelers is de laatste tijd, dat werkt dan langzaam door naar boven waarschijnlijk.
John

Bericht door John »

@ Peter : Rating staat of valt met de tegenstanders die je krijgt. Als je constant tegen veel mindere tegenstanders speelt gaat dat geheid een vertekend beeld opleveren. Ik heb de rating instelling van tegenstanders gezet op -50 en +125 van mijn rating. Zodoende speel je altijd op niveau van ongeveer jezelf. Ik zweef al een hele poos tussen de 1650 en 1750. Gezien het feit dat ik meestal laat en loaded ga vluggeren denk ik dat dit ook wel mijn niveau is. En sowieso kan je wel eens in een bepaalde flow zitten natuurlijk waarin alles meezit.
Wish I didn't know now what I didn't know then
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Walgelijke post (de kop in het rood gevolgd door het door Jacco ontcijferde tekstje))van Arnold vorige week
Vervolgens in de slotronde van René winnen; een speler tegen wie Arnold een 90% score heeft en waar hij gewoon een klasse te goed voor is.

(Had René niet lager ingedeeld kunnen worden. Tegen Bas Pinto bijv? Ik had René graag de trofee gegund. Zeker sinds het interview met hem in de Balans. Zijn tegenstander dacht daar anders over)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Henk

Bericht door Henk »

Ik was gisteren helaas verhinderd, en ben kennelijk de enige die deze ZAK van Arnold won. Hij heeft geen heel zwaar programma gehad, maar de scalp Toby lijkt mij toch heel verdienstelijk. Inderdaad is de indeling tegen Rene er eentje waar je vragen bij kunt zetten. Maar ook Rene heeft geen zwaar programma gehad al heeft ook hij vorige week een prima scalp gepakt. De indelers zullen gedacht hebben laat de koplopers maar tegen elkaar spelen. Dat hebben we eerder gedaan (Dies-Jan) al was het toen op verzoek.

De ZAK indeling blijft een proces van tastend zoeken en God zegene de greep. Dat zit nu eenmaal in de formule. Arnold, gefeliciteerd.
Pieter
Contacteer:

Bericht door Pieter »

Ik vond de indeling juist wel charmant. Arnold moest winnen, René had voldoende aan remise. Dat compenseert het verschil in elo.
Wat trouwens lastig is bij het indelen van de ZAK, is het overschot aan 1800- Rode Lopers en 1800+ Keresianen. Arnold heeft daardoor bijna alleen tegen clubgenoten gespeeld.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Ik zal dat "walgelijke" terugnemen (lezers en Arnold)
Vind het toch jammer dat het geëindigd is zoals het geëindigd is. Nogmaals had het René graag gegund. Tegen Arnold leek hij me bij voorbaat kansloos. Niet alleen gezien de 4,5 - 0,5 onderlinge interne score, maar ook omdat de uiteindelijke winnaar zijn tegenstander goed kent. Dat Arnold dan met wit nota bene moet winnen doet daar niet veel aan af.
Plaats reactie