Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Een stelling uit de vanmiddag gespeelde slotronde van de Brababantse Promotieklasse. Zwart aan zet.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Het viel mij na een minuutje naar die stelling staren pas op dat het paard ongedekt stond... :oops: Het is nog vroeg.

kun je d5 spelen met positioneel voordeel? Je bent dan van je achtergebleven pion af. De truc is dat wit dan niet meer het antwoord Lxb7 heeft na Dxg5.

Of is dit te makkelijk?
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Het paard staat inderdaad in, Peter. Ook zwarts dameloper staat ongedekt, ja zelfs wits dameloper wordt niet verdedigd. M.a.w. er zit meer in de stelling dan je je realiseerde.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Dan maar eens een poging met

1.e4, met een vergelijkbaar idee om de diagonaal a8-h1 af te sluiten zodat wit geen Lxb7 heeft. 2.Lxg7 exf3 3.Lxf8 fxg2 en wit staat verloren omdat hij nu drie stukken in heeft staan. (Lf8, Pg5 en Tf1)... dacht ik. Maar met het bord erbij zie ik nu dat wit nog 4.Lh6 heeft. 4...gxf1=D+ en na het terugnemen op f1 staat het in elk geval materieel weer gelijk. Moeilijk te beoordelen wie hier beter staat. Misschien heeft zwart iets makkelijker spel omdat de loper op b7 me sterker lijkt dan de witte loper op h6.

Overigens vind ik mijn eerste ingeving 1...d5 nog steeds wel een aantrekkelijke zet. Ben benieuwd of er nog iets in zit waarna zwart heel duidelijk voordeel heeft.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Goed bezig,Peter! Er zijn meerdere (kandidaat)zetten De twee die je genoemd hebt zijn de belangrijkste. De tweede heeft een belangrijke vertakking. Uiteindelijk heb ik 4 stellingen geëvalueerd en daar mijn zet op gebaseerd.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Wat waren die stellingen dan? En welke zet heb je gespeeld uiteindelijk?
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

In de ...e4-variant zit een vertakking. Levert 2 extra stellingen op. Tot nu toe zijn 2 stellingen/ ideeën aan bod gekomen.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Je bedoelt waarschijnlijk 1...e4 2.Lxe4 Ik zal later vandaag eens kijken of ik daar een weg in kan vinden...
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Ik vind het bijna niet uit te vogelen. Zelfs met bord is het onduidelijk. 1...e4 2.Lxe4 Lxb2 3.Lxb7 en dan is al de vraag of je 3...Tb8 moet spelen of 3...Lxa1. Vanwege de eventueel zwakke zwarte velden rond de zwarte koning zou ik waarschijnlijk voor het eerste kiezen. Ik keek eerst alleen naar 4.Ta2 als antwoord, maar misschien kan hij 4. Lc6 proberen. Onduidelijk allemaal. Conclusie is eigenlijk dat het rekenen na een tijdje zou staken en voor 1...d5 zou gaan.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Bedankt Peter voor je bijdrage!
Het rekenen heb ik uiteindelijk ook gestaakt, maar dat kwam pas toen ik een offer voor wit zag dat incorrect was :oops:
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Iemand als Seth of Mitchel zou waarschijnlijk zonder enige terughoudendheid voor 12...e4 gekozen hebben. Ik zelf zou al vrij snel 12...d5 gespeeld hebben. Iemand als Jan vermoedelijk ook. Het hangt er ook wel een beetje vanaf tegen wie je zo'n stelling zou krijgen. Tegen een op papier minder sterke speler van wie ik weet dat ie tactisch nog wel eens in de fout gaat, zou ik e4 misschien wel aandurven. Tegen een jeugdspeler zeker niet.
Gebruikersavatar
Hendrik
Berichten: 872
Lid geworden op: do mei 21, 2009 00:39

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Hendrik »



In een goed verlopen Berlijnse verdediging die in disbalans is geraakt, is zwart aan zet, remise of winst?
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Een aantal van de vaste oplossers zijn al dagen niet meer op het forum geweest. Waarschijnlijk daarom geen oplossing(en) Echt lastig is het niet. Wel een gek eindspel voor de "Muur" Meestal heeft wit maar 1 vrijpion. Nog minder vaak komt het voor dat zwart de hele damevleugel voorstaat.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Seth »

Ik was ook een aantal dagen niet op het forum geweest. Dat komt niet door een gebrek aan oplossingen, maar natuurlijk door Koningsdag en nacht.
Heb daar veel gesnelschaakt en was het daarna ff zat. Vermoed dat dat ook geldt voor de andere oplossers op het forum.

Even terug naar de stelling van Hendrik. Ik heb het gevoel dat zwart wint. Het op het oog tegennatuurlijke 1... Kd6 ziet er goed uit. Zwart dreigt te promoveren, dus 2. Td7+ en nu 2... Kc6! en wint. Wit kan niet slaan op d4 wegens c8D met eenvoudige winst.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Ook 1.Kd8 wint. Eerst veld c7 van wit afpakken. Dat kan ook met ...Kd6
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Plaats reactie