Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

fenx*8/kp6/4R3/1P2K3/8/3pp3/8/8


Deze stelling uit de partij Richter - Doernte, Berlijn 1939, kwam ik zojuist in een boekje tegen. Het klinkt ongelooflijk, maar Richter (aan zet) won. Ik vond de manier waarop zo verrassend dat ik het niet voor mezelf wilde houden. Maar voor ik hem geef moeten jullie er wel eerst zelf je hersens mee pijnigen... wie lukt het deze stelling te kraken? Beloning: 50 Elopunten.
almer
Berichten: 493
Lid geworden op: do mei 29, 2008 10:28

Bericht door almer »

Kd6, d2, Kc7, d1D, Ta6+, bxa6, b6+, Ka8, b7+, Ka7, b8D#
Zoiets?
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Wow man, you got it! Dat had ik niet verwacht, zo snel al. Hier zijn je 50 Elopunten!

Prachtige wending toch? Richter moet hem al van tevoren hebben zien aankomen toen hij op deze stelling aanstuurde. Hij was een briljante tacticus, over wie John vast nog veel meer te vertellen heeft. Kom d'r maar in, John.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Bericht door John »

Ah ja, "de beul van Berlijn". Ik heb een pracht boekje van zijn partijen,volgens mij zeldzaam. Meer vanavond.
almer
Berichten: 493
Lid geworden op: do mei 29, 2008 10:28

Bericht door almer »

Zeker een mooie stelling. Vooral omdat het uit een echte partij komt en het lijkt alsof zwart glad gewonnen staat. Na jouw inleiding is het al makkelijker omdat je weet dat wit kan winnen.

Enne, die 50 punten neem ik graag in ontvangst na onze volgende partij ;-)
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

@John: we wachten ademloos op dat 'meer', vooral na die bijnaam, die ik alvast niet kende.

@Almer: neenee, dat was niet de bedoeling, ik had het over virtuele ratingpunten... ::wink: Als jij je nou even plaatst voor de tweede ronde van de beker, dan kan ik m'n revanche op je gaan halen...
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Bericht door John »

Zoals beloofd ... Kurt Richter (1900-1969), alias "de beul van Berlijn", was een schaker van net een niveautje lager dan de wereldtop. Relatief laat doorgebroken rond zijn 28e, maar toch top 30 halverwege de jaren 30.

In 1949 mocht hij voor het eerst sinds 5 jaar weer spelen, maar was, met uitzonderingen daargelaten nog maar een schaduw van zichzelf

Zijn stijl was superagressief met een voorliefde voor h4 als zijn tegenstander ook maar ergens g6 had gespeeld. In het Siciliaans leeft zijn naam voort in de Richter-Rauzer variant, alhoewel het pionoffer zoals Richter het speelde allang weerlegd is.

Door zijn stijl heeft hij flink wat miniatuurtjes achtergelaten, ik voel een artikel opkomen.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Dank, John. En zijn naam leeft natuurlijk voort in de Richter-Veresov-opening 1.d4 d5 2.Pc3 Pf6 3.Lg5, een soort verre neef van het Blackmar-Diemergambiet.

Hij 'mocht' pas in 1949 weer spelen? Had hij in de oorlog te veel aan nazitoernooien meegedaan?
Arnold
Berichten: 3512
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Bericht door Arnold »

Hij zat tijdens de oorlog 'gewoon' bij de Wehrmacht.... "Nur ungern und selten reiste er ins Ausland :-k, für Politik interessierte er sich nicht."
Mit zehn Jahren erlernte Richter das Schachspiel von seinem Großvater. Am Anfang des Ersten Weltkrieges fiel sein Vater. Daher musste Richter die Schule verlassen.
Richter blieb Junggeselle. Er lebte bis zu deren Tod bei seiner Mutter in Berlin-Karlshorst.
Wegen seines kompromisslosen Angriffsstils nannte man ihn auch den Scharfrichter von Berlin.
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Zo kom je nog eens ergens achter...
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Weer eens een opgave. Zwart speelt en wint.

Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Majnu »

Dg2 gevolgd door Txg3 lijkt me redelijk dwingend.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Choet chesien! Het dubbelschaak is zo destructief dat je er je dame voor kunt offeren. Uit Smyth-Helms, New York 1915.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Omdat iedereen die dingen altijd zo achteloos oplost, zonder merkbaar plezier in de schoonheid ervan, nu iets moeilijkers. Een compositie. Wit speelt en wint.

John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Stelling om te kraken

Bericht door John »

Ik denk 1.Tg2 en wit is hulpeloos... na 1...Dg4 2.Txg4 dreigt er op d7 nog steeds een mat in twee en als de zwarte toren speelt 2...Ta2 3.Tg1
Wish I didn't know now what I didn't know then
Plaats reactie