Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

O, inderdaad! Ondertussen zwijgt Seth in alle talen...
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

@ Timo.Ik herkende jouw toreneindspel aan " onze pionnenstructuur" De stelling an sich heb ik niet thuis op het bord gehad.

Even voor tussendoor : kan wit hier 26.c4 spelen ?
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

Het kan, maar

de loper naar d5 brengen lijkt een traag plan. De witte stelling ziet er kwetsbaar uit met twee half gedekte lopers op de e-lijn. 1.Ld3 lijkt natuurlijker, maar 1..Te6 is vervelend. Geen idee hoe dit staat. 1.c4 voelt in elk geval niet goed

Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Intuïtief voel je het goed aan, Fred. 1.Ld3 was aanmerkelijk beter geweest. Na 1...Te6 (moet het paard dan naar b8)2.Pb8 en zwart kan niet op d3 slaan gevolgd door ...Txe5 wegens het schaak op d7
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Volgens mij is

26.c4 Te7 al goed voor zwart. 27. Pxe7 Txe7 en een van beide lopers valt.

Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Helemaal goed, Peter!

In 2001 zat ik achter de witte stukken (DBC- Voerendaal 2) Tegenstander Rob Merx had nog 3 minuten voor 16 zetten (geen increment). Na zijn mokerslag lukte het hem eenvoudig de 40 te halen.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

In de laatste Balans bespreekt Jos "The most instructive games of chess ever played" van Irving Chernev. Hij behandelt een zeer instructieve partij van Isaac Boleslavsky (Knight Outpost at Q5), een partij die ook op mij diepe indruk maakt(e). Toch zou deze partij nooit zo gespeeld zijn als Boleslavsky "minder diep" gekeken had.
Welke mogelijkheid heeft wit in de diagramstelling?


Hier de partij in kwestie Met de bejubelde zet 15.c4!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

HenkDizz schreef:Welke mogelijkheid heeft wit in de diagramstelling?
Dat lijkt me

b3. De zwarte dame komt ernstig in de problemen.

Paar keer gewijzigd omdat de quote geen quote was en het geheim geen geheim... :(
Laatst gewijzigd door peterdas op vr mar 04, 2016 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

15.b3, denk ik. 15...Da6 kan niet wegens 16.Pc7. 15...Lxb3 16.cxb3 Dxb3+ 17.Ka1 (niet 17.Db2 Dxe3) 17...a6 18.Tb1 Da4 19.Tb4 Da5 20.Pc3 Dxa3+ 21.Pa2 en wit houdt z'n extra stuk. Het heeft hem wel drie pionnen gekost. Direct 18.Pc3 kan ook, maar het ziet er beter uit de toren te activeren.

peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Doet me denken aan deze stelling uit de beroemde partij Smyslov - Denker 1946


Dit is een opgave in (uiteraard) het boekje van Alburt. Na 25.Ld5! kan wit ook een onaantastbaar paard op d5 krijgen. Interessant genoeg komt het paard van Smyslov nooit op d5 terecht. Hier was blijkbaar iets anders aan de hand in de stelling. De moeite waard om eens goed te bekijken wat het grote verschil is met Boleslavsky - Lisitsin. Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

Groot verschil in plannen en stellingen.
Boleslavsky was lange vs korte rokade. Wit kon dus na eliminatie van Pf6 een pionnenstorm op de koningsvleugel starten.
Smyslov viel na ruil van de lopers direct het zwarte centrum (pion d6) aan, waarna al snel ook e5 viel. In dat plan is Td5 met een paard op e4 effectiever.
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Fred Lucas schreef:Groot verschil in plannen en stellingen.
Boleslavsky was lange vs korte rokade. Wit kon dus na eliminatie van Pf6 een pionnenstorm op de koningsvleugel starten.
Smyslov viel na ruil van de lopers direct het zwarte centrum (pion d6) aan, waarna al snel ook e5 viel. In dat plan is Td5 met een paard op e4 effectiever.
Wat dat betreft lijkt deze weer veel meer op Boleslavsky

Fischer - Bobochan 1962
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

peterdas schreef: Hier was blijkbaar iets anders aan de hand in de stelling. De moeite waard om eens goed te bekijken wat het grote verschil is met Boleslavsky - Lisitsin. Wat denken jullie?
Wat dat betreft lijkt deze weer veel meer op Boleslavsky
Misschien, maar dat was niet je vraag...
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Vraag was welke mogelijkheid heeft wit nog meer tot zijn beschikking behalve het bejubelde 15.c4!

In "Izbrannye partii" De geselecteerde partijen van Boleslavsky dat in 1957 in Moskou verscheen ontbreekt de partij tegen Lisitsin uit 1956! Partij # 100, en hier eindigt het boek, is die tegen Goldenov uit het Wit-Russisch kampioenschap van 1955. In de vertaling van Jimmy Adams uit 1988 (caissa Books Londen 1988) is de partij als # 105 toegevoegd. Het commentaar is echter uiterst summier. 15.c4 ontvangt een ! en geen alternatieven.
Ook Lev Poloegajevsky gaat in (zijn standaardwerk) The Sicilian Labyrinth Volume 2 (Pergamon Chess Oxford 1991) geheel aan andere zetten als 15.c4 voorbij. De partij tegen Lisitsin is terug te vinden op pag. 70/71 in het hoofdstuk dat de waarde der stukken behandelt. 15.c4 ontvangt van Poloe zelfs !!

De zet die niet ter sprake komt is
15.Pc7! valt niet alleen de toren aan, maar dreigt ook
16.Lb5! met damewinst. Deze dreiging is zo sterk dat zwart geen tijd heeft om de toren te redden. Na kwaliteitswinst heeft wit een zeer goede tot gewonnen stelling overgehouden.
Ondanks uitgebreid speurwerk in mijn schaakboekenkast, heb ik geen analyse met 15.Pc7! terug gevonden. Kan dus niet de vindplaats vermelden.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Mooie zet! En hoe zit het met 15.b3? Klopt de variant die ik geef, en wat is de beoordeling? Boleslavsky zal er in ieder geval naar gekeken hebben en c4 sterker gevonden hebben.
Plaats reactie