Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »


@John: 1...gxf6 verliest na 2.Pxf6+ Kg7 3.Pxe8+, of 2...Kf8/Kh8 3.Pg6+! en de toren valt met schaak.

@Peter, Fred en Jaap: goed gezien, het gaat erom dat de drie witte stukken in het midden niets kunnen. Als Lf6 speelt valt Pe5, als Pe5 speelt valt Pe4, en als Pe4 speelt valt Lf6. Maar Peters 1...La5 werkt niet. Na 2.Td1 Da4 3.b3 Da3 4.Df3 kan Pe5 alweer spelen, en dus krijgt zwart zijn stuk niet terug.

Nodig is meteen handelen met Freds en Jaaps 1…Lf5! Knap gespot, ik had zelf eigenlijk geen idee wat ik met de stelling aan moest… Na 2.cxb4 Dxb4+ ziet 3.Pc3 (i.p.v. Jaaps 3.Kd1) er het normaalst uit. 3…gxf6 4.0-0-0 fxe5 en het staat ongeveer gelijk.

2.cxb4 is overigens niet verplicht. 2.f3 blijkt te kunnen, maar ook 2.Pd3!?, wat meteen afwikkeling afdwingt: 2…Dxe4 3.Pxb4! en zwart blijkt geen damezet te hebben die tegelijk Te8 dekt. Na 3…Pc6 4.Dxe4+ Txe4 wordt het – opnieuw – een gelijke stelling. Zelfs voor Olifantbegrippen was dit wild! De stelling is nog relevant ook voor de beoordeling van de variant.
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »


Een eindspel als opmaat naar Tata. Zwart aan zet.
Kan zwart dit winnen?
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Even voor de zekerheid: staat de toren op a1 of h8? Als je er met je muis op gaat staan, suggereert dat a1. Maar h8 zou logischer zijn.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Als het a1 is komen er snel een hoop dames op het bord, Peter...
1...Th2 2.Lf3 Txf2 3.Le2 en wit houdt een vrije g-pion - onduidelijk. Iets anders zie ik nog niet.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Het is een Koninklijk spel, Timo

(Tussen haken. Donderdag de 22ste zijn alleen de journalisten actief in Wijk Aan Zee. Anders dan voorgaande edities spelen de Challengers die dag niet. De Masters zitten donderdag in A'dam. Kom ik dus een dag eerder naar WaZ speciaal voor de journalisten :-) )
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

Timo schreef: 1...Th2 2.Lf3 Txf2 3.Le2 en wit houdt een vrije g-pion - onduidelijk. Iets anders zie ik nog niet.
En als wit nu na 1...Th2 2.Ke1 Speelt Timo? Wat dan?
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

peterdas schreef:Even voor de zekerheid: staat de toren op a1 of h8? Als je er met je muis op gaat staan, suggereert dat a1. Maar h8 zou logischer zijn.
Peter, h8 inderdaad. De nieuwe omkeer functie van Pieter!
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

@Henk, publiek speciaal voor ons is natuurlijk zeer welkom! Je krijgt minstens een drankje van me.

@Fred, ik waarschuw vast dat ik een naïeve eindspelspeler (eindspeler?) ben. Na 1...Th2 2.Ke1 Txg2 3.Kf1 Th2 lijkt mij dat zwart gewoon de witte pionnen blokkeert en wint.
Fred Lucas schreef:Peter, h8 inderdaad. De nieuwe omkeer functie van Pieter!
Ah, die omkeerfunctie deugt dus niet!!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Niet zo snel de moed opgeven, Timo :-) In de oorspronkelijke studie staat de K op c1 en is wit aan zet. Kwam de opgave tegen toen ik in 1988 een boek van Poloegajevsky en Damsky aanschafte over "Verdedigen". Ook ik vond de oplossing niet. Was er wel van onder de indruk. Herkende de stelling onmiddellijk.
Zie je donderdag! (Waar spelen jullie. De Moriaan?)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

Timo schreef:@Henk, publiek speciaal voor ons is natuurlijk zeer welkom! Je krijgt minstens een drankje van me.
Ha! Ik ben er dan ook al. Spelen jullie weer in de Moriaan?
Timo schreef: @Fred, ik waarschuw vast dat ik een naïeve eindspelspeler (eindspeler?) ben. Na 1...Th2 2.Ke1 Txg2 3.Kf1 Th2 lijkt mij dat zwart gewoon de witte pionnen blokkeert en wint.
Na 3..Th2 speelt wit 4.Kg1 en zwart gaat terug met de toren. Zwart wint dit eindspel niet! De vraag is dan natuurlijk hoe wit remise houdt. Even proberen of wil je het weten?
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Leuk dat jullie er dan allebei zijn. Ik weet niet waar we spelen, dat wordt de laatste jaren nogal eens op het laatste moment veranderd/beslist. Even een wedstrijdleider aanschieten als je het niet kunt vinden!

Wat de stelling betreft heb ik een idee. Wit speelt f3 en pendelt met de koning tussen g2 (g1) en f2 (f1), al naar gelang de toren op de h- of e-lijn staat. De toren kan dan niet binnenkomen en de zwarte koning sowieso niet! Alle witte pionnen zijn nodig, vooral de functie van de d-pionnen valt op.
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

Timo ja, een vesting.
Het was in een Bouwmeesterboekje dat ik voor het eerst las over de "vesting". Bouwmeester verbaast zich in zijn verhaal over "anderen" (geen idee meer wie - waren het Russen?) die het begrip vesting niet kenden en een afgebroken stelling daardoor verloren.
De stelling (met de koning nog op c1) is een studie van Chekhover 1947.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Timo schreef:Leuk dat jullie er dan allebei zijn. Ik weet niet waar we spelen, dat wordt de laatste jaren nogal eens op het laatste moment veranderd/beslist. Even een wedstrijdleider aanschieten als je het niet kunt vinden!
Ik zie nu dat ik allang een programma heb waarin de Moriaan als speelplek wordt vermeld. Zal wel zo'n zaaltje bij de kapstokken zijn. Hoewel je nooit weet of ze toch opeens iets anders bedenken. Morgen om 1 uur begint ook voor mij het festijn!
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Succes Timo!
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Heb vanavond voor de zoveelste keer niet kunnen meedoen in de interne. :( Maar bij het analyseren kwam er een mooie stelling op het bord. Hoe wint wit?

Plaats reactie