Riga 2015

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Riga 2015

Bericht door peterdas »

HenkDizz schreef:Tijd aan openingen besteden blijft leuk, maar het rendement valt over het algemeen zwaar tegen.
Hangt ervan af wat je als rendement beschouwt. Het rendement van openingsvoorbereiding is voor mij: het hebben van een goed speelbare stelling na een zet of 12 zonder dat je al een uur op de klok kwijt bent.

Volgens mij zegt Axl Smith in pump up your rating dat openingstudie juist efficiënter is dan eindspelstudie omdat je (zeker op hoger niveau) de stellingen die je bij openingsstudie voorbereidt veel vaker daadwerkelijk op het bord krijgt dan de stellingen die je bij eindspelstudies bekijkt.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Riga 2015

Bericht door HenkDizz »

Wie zei ook al weer " De opening is de trein die je naar Gare du Nord " brengt. Maar om iets van Parijs te zien heb je meer nodig dan 12,14,16 zetten theorie onthouden.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Riga 2015

Bericht door Jacco »

Mooie uitspraak, ik kom altijd uit in Chisinau.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Riga 2015

Bericht door Majnu »

Qua openingskennis kom ik meestal in Almelo terecht. Ja, ik ga altijd de verkeerde kant op. Maar in het eindspel peuzel ik ze op.
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Riga 2015

Bericht door Henk »

Mooie uitspraak, ik noteer 'm, voor als ik nog eens een stukkie moet schrijven ;-) Van wie is ie?
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Riga 2015

Bericht door HenkDizz »

Schoot me net te binnen waar die op gebaseerd is.
Andrew Soltis "Studying chess made easy" (Batsford 2010) behandelt in hoofdstuk 5 het bestuderen van de opening. Op pag. 113 volgt de paragraaf "Leaving the station"
Een letterlijk citaat is het niet. Vrij naar Soltis, zeg maar.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Riga 2015

Bericht door peterdas »

HenkDizz schreef:Wie zei ook al weer " De opening is de trein die je naar Gare du Nord " brengt. Maar om iets van Parijs te zien heb je meer nodig dan 12,14,16 zetten theorie onthouden.
Mooie uitspraak, inderdaad. Ik kan me er helemaal in vinden. Als ik een dagje Parijs doe, kom ik graag lekker op tijd aan zodat ik ook nog wat van de stad kan zien.
Plaats reactie