Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Jaap »

Ik zit te kijken naar..

1. Tde1 waarna de dame weg moet e 1. .. Dxx 2. Te7 en mat op g7 of dameverlies (als 1 .. Db7) lijkt niet te voorkomen. Maar ik heb niet heel diep gekeken dus dit is vast niet de goede lijn.

John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Stelling om te kraken

Bericht door John »

Ik denk aan Td4 omdat de dame dan de loper op g6 moet loslaten en dan met een dame offer mat gaat

Wish I didn't know now what I didn't know then
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Arnold »

Ik zou zeggen:

1.Th1 ...
2.Txh7+ Lxh7
3.Dxg7+ Lxg7
4.fxg7++

Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

Pion

d6 staat 2x aangevallen en wordt feitelijk alleen door Td8 gedekt omdat de loper wegens mat g7 in de gaten moet houden. Dus Txd6 lijkt me een kandidaat

Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Wit sloeg inderdaad op d6, maar niet met de toren (...)
Met veel plezier volgde ik gisteren deze partij. De slotzet had ook ik niet gezien. Het is prachtig.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Henk Seijen - Timo, uit het net gespeelde weekendtoernooi in Groningen.



Wat is de beste zet voor wit?
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

...Td2 is lastig voor wit.
Het beste lijkt me

het op het eerste gezicht vreemde 1.f3 Wit laat ..g4 toe waarna L+T zich op g2 storten. Truc is echter dat wit over Tf2 beschikt en daarmee de dreigingen neutraliseert. Na 1...g4 kan wit dus 2.fxg4 spelen. Op onmiddellijk 1...Td2 volgt 2.Tf2

“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Hendrik
Berichten: 872
Lid geworden op: do mei 21, 2009 00:39

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Hendrik »

Lijkt me een plausibele analyse. Het veiligstellen van de 2e rij is belangrijk, f3 is een mogelijkheid daartoe.
1.a3 - Td2 2.Lc1 is een mini mini beetje slechter, maar ook prima.

Er zijn een hoop slechte toren zetten in deze stelling, maar waarom zou in deze stelling 'een beste' zet voorkomen?
Heb je een wonder voor ons in petto? :plu:
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Inderdaad, 1.f3! en zwart heeft helemaal niets. Totaal gemist door mij, en gelukkig ook door mijn tegenstander (de 'tachtigjarige' uit het toernooidraadje). Ik was benieuwd hoeveel moeite het anderen zou kosten, vandaar dat ik de stelling hier plaatste. Het is ook de enige goede zet, Hendrik. Na 1.a3 Td2 2.Lc1 Tc2 verliest wit de c-pion. Zijn probleem is dat hij twéé zwakke pionnen heeft (en een ongedekte loper). Seijen gaf met 1.Le5 Td2 2.c5 Txa2 de a-pion op, waardoor ik uiteindelijk kon winnen.
Gebruikersavatar
Hendrik
Berichten: 872
Lid geworden op: do mei 21, 2009 00:39

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Hendrik »

Timo schreef:Het is ook de enige goede zet, Hendrik. Na 1.a3 Td2 2.Lc1 Tc2 verliest wit de c-pion. Zijn probleem is dat hij twéé zwakke pionnen heeft (en een ongedekte loper).
ik denk dat je niet goed naar de suggestie gekeken hebt.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

O, je bedoelt 3.Lxg5 ! Inderdaad niet naar gekeken. Fritz geeft als beste mogelijkheid voor zwart 2...Td4 (i.p.v. 2...Tc2 3.Lxg5 Txc4=) 3.Le3! (3.Lxg5? Tg4) Txc4 4.Lxa7 met een miniem voordeel voor zwart. Je hebt gelijk, dat kon dus ook. En nu ik er nog eens naar kijk zie ik dat ook 1.Lc3 Td3 2.Tc1 goed genoeg is voor gelijk spel. Slordig geanalyseerd van me.
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Een verschrikkelijk scherpe stelling, en ook het sleutelmoment, uit mijn partij tegen Gabriël Krouwel. De vraag is, kan/moet Zwart aan zet zijn loper op b6 in laten staan en fxe3 spelen?

Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Ik kan het niet helemaal uitrekenen, maar ik denk van wel omdat er zo veel mogelijkheden opdoemen. 1...fxe3 2.cxb6 Tf4 3.Le4 (3.Dc2? Tf2) Dh4 ziet er goed uit voor zwart.

Edit: 3.Dc3 ziet er beter uit. Dan zie ik geen directe winst, maar zwart kan werken met Tef8, Tg4, Dh4 en exf2+. Genoeg om het op gevoel te doen, zou ik in de partij waarschijnlijk denken.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Niet in geheimschrift?
1...fxe3 lijkt me haast wel verplicht omdat na 1...La7 wit 2.e4 speelt en zwarts aanval komt tot stilstand.
1...fxe3 2.cxb6 en nu direct 2....Tf2 omdat dat ook ...e2 in de stelling brengt. Na 3.Lf1 Tef8 heeft zwart zijn troepen volledig op de witte koning gericht. De dreiging ...e2 blijft aan de orde. Kan wit materiaal ruilen? Zou graag Td8 spelen om zo de druk wat weg te nemen.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

HenkDizz schreef:Niet in geheimschrift?
Vergeten. Zal erop letten de volgende keer. Ik heb wel het gevoel dat het vooral voor de wat simpeler opgaven (mat in drie) van belang is, want die worden echt bedorven als je er het antwoord meteen onder ziet staan. Dit is meer zo'n discussiegeval, waarbij het juist leuk kan zijn op de bijdragen van anderen voort te bouwen.
Plaats reactie