Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Majnu
Contacteer:

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Majnu »

Volgens mij heeft Peter gelijk.

Dus hier meteen de volgende er achteraan:

Zwart aan zet. Hoe staat het?
Jaap

Bericht door Jaap »

Zwart staat beter

hij staat al een pion voor en kan inderdaad op g2 slaan, dit is weliswaar nog geen mat (terugslaan is immers niet verplicht en Ta1 verdedigt nog even.. maar na Tf2 Lxh5 Dh4 is het dan toch wel over. En de loper niet wegzetten lijkt me ook genoeg verschil in materiaal..

Timo

Bericht door Timo »

Peter Hoogakker schreef:Volgens mij kan zwart op g2 slaan..... Na Lxg2 volgt Dg5 met ondekbaar mat.
Yep!

@Jaap: op 1...Txg2 2.Ta1 heeft zwart zelfs 2...Txh2+!! 3.Kxh2 Dh4 mat.
Timo

Bericht door Timo »

Antwoord Majnu:

Ongelijke lopers en ook nog alle pionnen op de verkeerde kleuren. Zwart is een pion voor, maar als wit met de koning pion h7 verovert wint hij. Ik denk dus dat zwart snel actie moet ondernemen. Mijn eerste poging was 1...b4 2.axb4 a3 3.bxa3 c3, maar dat kan eigenlijk niet goed zijn. Zwart moet Kd2 spelen voor hij de c-pion kan opspelen en dat kan wit blijven voorkomen. Bovendien kan wit op een goed moment zijn loper offeren op c3 om dan te winnen met zijn vrijpionnen.

Dat lukt dus niet, maar wel goed lijkt direct 1...c3 om de loper te activeren. Bijv. 2.Lxc3 Lf7 en dan op g6 gaan staan. Als de witte koning naar b5 loopt speel je Le8. Remise dus. Ik denk dat zwart dit zelfs nog een zet kan uitstellen met 1...Kd1 2.Kd4 c3 3.bxc3 Le6 en de loper is op tijd om alles te dekken.

Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

@Timo:

Zwart kan winnen

Timo

Bericht door Timo »

Verrassend! Dan is het misschien iets in de geest van

1...La2 2.Ke2 (de koning kan niet naar d4 omdat dan b2 valt) Kb3 3.Kd2 Lb1. Na 4.Lf8 probeer je dan c3 5.bxc3 Kxc3 en nu kun je een vrijpion maken als de loper b4 loslaat, maar hoe je dat kunt afdwingen zie ik niet. Na iets anders, bijv. 4.Lf6, kun je verdergaan met 4...b4 5.axb4 Kxb4 en dan hoop je iets handigs te hebben door op een slim moment c3 met a3 te combineren, maar ook dat zie ik (nog) niet. Is dit een beetje in de goede richting?

Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Hint:

Zoek een snelle doorbraak. In je allereerste poging was je goed op weg

Frank

Bericht door Frank »

Na 1...b4 2.axb4 c3 3. Bxc3 a3 4. bxa3 Kxc3 heeft wit een loper en 2 pionnen tegen 4 pionnen.
Als ik het goed zie, zijn de witte a en b pion vervolgens zonder al te veel problemen op te halen en het eindspel met een loper meer zou ook geen problemen moeten geven.

Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Dat is 'm Frank.
Timo

Bericht door Timo »

Toch weer die #!&%?! Frank! ;) Ik heb het potentieel van de witte pionnen schromelijk overschat. Waar was dit uit, Majnu?
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Met zwart speelde Karpov, maar ik ben vergeten tegen wie. Ik moet het weer opzoeken. Ik vind het een prachtig voorbeeld van een stelling met ongelijke lopers waar bijna iedereen van zou denken dat het remise is en er toch een winstweg is.
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Gevonden. Ljubo - Karpov, Milaan '75
Timo

Bericht door Timo »

Indrukwekkend. Ook dat Karpov dat eindspel al op zet 26 heeft en rustig op winst blijft spelen.
Timo

Bericht door Timo »

Mijn beurt weer. :) Zwart is aan zet. De bekende vraag: hoe staat het?

Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Als zwart aan zet is moet je je altijd afvragen...

Wat zou wit willen? In dit geval wil wit g5 spelen om met dame en toren op f7 te dreigen. Als we dit proberen te voorkomen door zelf 1...g5 te spelen dan geven we veld f5 uit handen, wit antwoordt 2.hxg5, hxg5 3. Df5 en zwart heeft een probleem (loper en pion staan in).
Mijn eerste indruk is daarom dat wit beter staat.

Maar...

Wat als we g5 van wit toestaan en proberen tegen te dreigen als verdediging? Bijvoorbeeld: 1...Tab8 2. Ta7 (als wit de toren afruilt krijgt hij het niet makkelijk met dame tegen drie stukken) Tb1+ 3. Kg2, Tc1 en de dreiging Tg1+ ziet er dodelijk uit.
Mijn tweede indruk is daarom dat zwart beter staat.

Maar...

Het begon met dat wit g5 wilde spelen. Dus wat als na 1...Tab8 wit 2.g5 speelt? Ik vind het onduidelijk: 1....Tab8. 2. g5, Txb7 3.gxf6+, Lxf6 4. Dxb7 en wie staat er dan beter?
Mijn derde indruk is daarom dat ik het niet weet

Plaats reactie