Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Hm, ja. Jammer dat die erin zit, want er was een mooiere oplossing die nu eigenlijk overbodig wordt. Even recapituleren vanaf het begin.

De door Fred gevonden winst: 1.Tg8+ Txg8 2.Lxf6+ Tg7 3.Tg1 Tcg8 4.Pf7 mat!

Zwart kan het iets langer uithouden met 3...Lg4,

maar, zegt Fred terecht, wit wint dan eenvoudig met 4.d7 en promotie. Er is echter ook een mooi direct mat in deze stelling: 4.Te1!! met de dreiging Te7. Nu de loper naar g4 is gelokt en e8 niet meer dekt heeft wit een snelle executie: 4.Te1 Tf8 5.Te7! Txf8 6.Te8+

en mat is niet meer te verhinderen.
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

De door Fred gevonden winst had ik ook snel gevonden en ik vroeg me af wat Timo bedoelde met een verhoogde moeilijkheidsgraag. Maar er zat dus iets mooiers in.
Fred Lucas

Bericht door Fred Lucas »

Zwart staat compleet verloren, erg relevant is het dus niet (een nieuwe stelling, Timo!), maar toch ... 1. Pg8 ipv 1. Tg8+ is ook geen onaardig begin.
Timo

Bericht door Timo »

Ja, dat is ook een leuke zet. Fred, als je iets moeilijkers wilt, kijk dan eens op pag. 23 van dit draadje. Tijdens jouw vakantie begonnen Majnu en Jaap aan het oplossen van een eindspelopgave van mij, maar toen ik aangaf dat hun ideeën nog wat verfijning behoefden hulden ze zich verder in een lafhartig zwijgen. Misschien dat het jou wel lukt?
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Timo maakt het wel erg bont: staat zo'n beetje de hele partij slecht tot verloren en wint nu opeens!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Fred Lucas

Timo schreef:als je iets moeilijkers wilt, kijk dan eens op pag. 23 van dit draadje.
Moeilijk inderdaad, maar in de meeste gevallen is in dit type eindspel 1 pion te weinig voor winst. Dat zal hier ook wel zo zijn zegt mijn intuïtie.
Conclusie: zwart staat beter, maar niet gewonnen. Remise wie ook aan zet is.

Zwart aan zet.
De witte loper gaat na 1. Kb3 met Lc5 aan pion b4 hangen. Dat geeft wit tijd om met de koning op b2 te komen. Na 1. b4-b3 komt de witte koning ook via c1 op b2. Op 2.Kc3 volgt Ld2+ en Le1.

Wit aan zet.
Wit speelt zijn a-pion op. Daarna is zwart aan zet.

Ik heb de eerder gemaakte opmerkingen niet gelezen. Ga ik nu doen. Benieuwd of dit eindspel remise wordt gehouden.
Timo

Bericht door Timo »

@Fred: leuk dat het je interesseert. Ik kijk hier morgen weer naar.

@Henk: ik schreef 'opnieuw de contouren van Timo - Henk', nadat ik eerder al twee analysestellingen bij die partij had geplaatst. Het leek me voldoende duidelijk dat het ook in dit geval om een analysevariant ging.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Timo schreef:
@Henk: ik schreef 'opnieuw de contouren van Timo - Henk', nadat ik eerder al twee analysestellingen bij die partij had geplaatst. Het leek me voldoende duidelijk dat het ook in dit geval om een analysevariant ging.
Dat kan wel zijn, maar geef dan de variant die tot je analysevariant leidt. Nu heb ik sterk de indruk dat je zwart slechte zetten laat doen om een fraaie afwikkeling voor jezelf / de naspeler (oplosser)te vinden.
Komt misschien zuur over, maar ik "verlies" niet graag op deze manier een gewonnen stelling
In de dubbeltorenvariant is 22....Pc3 niet de sterkste trouwens. Beter is 22...Lb7 en er dreigt ...Pc3. Voorts wordt de druk op g2 vergroot zodat wit niet goed kan rokeren.
Mijn analyses gingen verloren toen ik op een nieuwe laptop overstapte en ook een nieuwe ChessBaseversie installeerde. Het is gelukkig maar bij die ene analyse gebleven.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Fred Lucas

HenkDizz schreef: geef dan de variant die tot je analysevariant leidt
Misschien zorgt de kop van het draadje (Stelling) ook voor verwarring? De varianten die tot een Stelling leiden zijn voor dit draadje niet interessant. Wel de Stelling zelf en de varianten daarna.
Maar na alle fragmenten ben ik ook benieuwd naar het geheel ;)

Henk of Timo, dit lijkt me het moment om de complete partij te plaatsen. In een ander draadje.

@Henk, heb jij versie 32 van ChessBase geïnstalleerd? Al last gehad van de bug daarin?
Timo

Bericht door Timo »

Henk, je kunt er van uitgaan dat ik helemaal geen stellingen meer zal plaatsen die iets met een partij van jou te maken hebben. Ik schaak namelijk voor mijn plezier en heb geen zin om dat door dit soort reacties en beschuldigingen te laten vergallen.
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Hoe bereik je voordeel met zwart?
Schermafbeelding 2014-07-29 om 09.43.14.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fred Lucas

De verbonden zwarte torens hebben een betere toekomst dan de witte en het paard op c5 is zeker beter dan de witte loper, zwart staat beter en speelt

a4, neemt op b3 en speelt vervolgens weer a5, a4, wint een pion en de partij

Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Het plan is goed, Fred. Maar de uitvoering, daar gaat het in deze om.
Wat als:

1... a4. 2. Kg1, axb3 3.axb3, a5 4. Ta1 en na meerdere keren nemen op b3 heeft wit Txa5

en dan is het eindspel niet zo helder.
Fred Lucas

Ja, gezien dat wit na

a4, direct Ta1 kan spelen, maar na afruil op b3 en Ta1xa7 (of a5) heeft zwart Tc3 en het betere eindspel. De toren op c3 is actiever dan de witte toren die op a4 gedwongen pion c4 moet dekken. De witte koning is afgesneden en de zwarte kan naar f6 en vervolgens e6 spelen.

Met goede winstkansen, denk ik. Wat vind jij?
Timo

Bericht door Timo »

Eens met Fred, maar wat ik met wit zou proberen is

Tbe1 in plaats van Ta1. Als zwart dan op b3 een pion wint heeft zwart Txe7 met goede stelling. Volgens mij is de beste zet voor zwart, na zowel Ta1 als Tbe1, 2...a3. Na Ta1 staat de toren dan ook nog voor joker op a1, en in beide gevallen kan zwart daarna op zijn gemak verder duwen met a7-a5-a4. Heerlijke stelling.

Plaats reactie