Omdat in de stelling Timo-Henk, wit niet direct
Ld4 dreigt, vanwege Pd3+, kan zwart fxe4 spelen. Na 0-0 volgt Tf6 en wit kan kiezen uit Dd4 (Txf6) of Ld4 (Dxf6).
T gewijzigd in D.Ld4 dreigt, vanwege Pd3+, kan zwart fxe4 spelen. Na 0-0 volgt Tf6 en wit kan kiezen uit Dd4 (Txf6) of Ld4 (Dxf6).
T gewijzigd in D.Tanja was in Wales, Simon was in Wales, Fred was in Wales, Majnu is in Wales. Populaire bestemming!Fred Lucas schreef:Ik was ook even weg, Wales, prachtig. Nu weer zin om te schaken.
Klopt, Fred, en daarmee geef je antwoord op de vraag van Henk. Maar hoewel fxe4 een goede zet is, is Arnolds f4 beter, omdat het Ld4 afdwingt (waarbij ook Ph6 ongedekt komt te staan). Een aardige variant is 21...f4 22.Ld4 Pd3+! 23.Dxd3!? (of 23.cxd3 Dxd4)Fred Lucas schreef:Omdat in de stelling Timo-Henk, wit niet direct Ld4 dreigt, vanwege Pd3+, kan zwart fxe4 spelen. Na 0-0 volgt Tf6 en wit kan kiezen uit Dd4 (Txf6) of Ld4 (Dxf6).
Ik had al e.e.a. besproken en om die reden daarna 1 tvserie gezien. Dat Wales was niet aantrekkelijk. Het is waarschijnlijk populair omdat in Aberystwyth wordt geschaakt ...Timo schreef:
@Wales: hoe komt dat opeens zo populair?! Door de Welshe detectiveserie die momenteel wordt uitgezonden? De landschappen die ik daar zie zijn inderdaad mooi en doen me een beetje aan die van Ierland denken.
Nee, Wales is schitterend. Overweldigende natuur, zowel de kusten als het binnenland. Een pareltje in de UK.Timo schreef:Dus na die tv-serie viel het je mee?
Wit kan alleen hopen opTimo schreef: Kom op, mensen. Als je 'm eenmaal ziet is hij niet zo moeilijk. Ook gij, Henk.
eeuwig schaak. Lxd6 is daardoor niet lastig te vinden. Zeker niet als het moment wordt aangewezen. Uit het blote hoofd kan ik niet zeker 'zien' of wit een herhaling heeft als de koning naar de damevleugel wandelt, maar gezien jouw vraag zal dat wel zo zijn.
Interessante analyse van je partij.Ik ben geen sterke schaker, maar hier speel ik binnen enkele secondenTimo schreef:Op verzoek van Fred wordt de moeilijkheidsgraad wat verhoogd.
Tg8+, Lxf6, Tg1 en (na Tg8) Pf7 mat
1.Tg8+ Txg8 2.Lxf6+ Tg7 3.Tg1 Lg4 ? Het mat met Pf7 was trouwens goed gezien!
Dan doet deTimo schreef:Ha, maar er zit een adder onder het gras. Wat doe je na1.Tg8+ Txg8 2.Lxf6+ Tg7 3.Tg1 Lg4 ? Het mat met Pf7 was trouwens goed gezien!
de kleine bandiet op d6 een stapje verder