Timo schreef:Deze is moeilijker. Weer wint wit. Komt u maar!
Volgens mij heb ik de winnende variant ontdekt na lang denken. Het gaat vooral om wits tweede zet.
1. f5 Dxf5 2. Dxg6!!
zwart kan op drie manieren slaan, maar alle 3 zijn ze verliezend:
A] 2... Dxg6 3. Pxe7+ Txe7 3. Td8+ en mat volgt;
B] 2... fxg6 3. Pxe7+ met materiaalwinst;
C] 2... hxg6 3. Pxe7+ Txe7 4. Td8+ Kh7 5. Th4 mat
Slaat zwart niet op g6 dan staat hij gewoon materiaal achter.
Even naar gekeken. Ik ga vanavond wat langer kijken.
De stelling draagt de kenmerken van het mat met een paard op e7 en een open h-lijn. Zetten als f5, Dxh7, Pxe7 en Th4 mat. e7 wordt alleen gedekt door het paard op g6, vanwege een 'onderste rij mat'. Een zwarte dame op f5 met een paardschaak op e7 kan ook nog een rol spelen in varianten.
Nu nog de juiste volgorde vinden, maar misschien blijf ik net als Majnu steken omdat de varianten niet werken of omdat er geheel andere kenmerken zijn.
Seth schreef:
Volgens mij heb ik de winnende variant ontdekt na lang denken. Het gaat vooral om wits tweede zet.
1. f5 Dxf5 2. Dxg6!!
zwart kan op drie manieren slaan, maar alle 3 zijn ze verliezend:
A] 2... Dxg6 3. Pxe7+ Txe7 3. Td8+ en mat volgt;
B] 2... fxg6 3. Pxe7+ met materiaalwinst;
C] 2... hxg6 3. Pxe7+ Txe7 4. Td8+ Kh7 5. Th4 mat
Slaat zwart niet op g6 dan staat hij gewoon materiaal achter.
ff 1e snelle blik levert f5, Pxe7 en T d8 op.
Ik denk hier maar eens verder naar te kijken. Als Majnu het niet ziet zal deze 3 seconden-oplossing het wel niet zijn.
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd Nieuwsberichten
John, Timo, misschien een keer een thema-avond met schaakstellingen? Zoiets als Afek doet bij Tata voor de problemisten. Iedereen (geen groepen) krijgt dezelfde 10 tot 15 stellingen op papier en een bord voor zijn neus. Punten voor snelheid en correctheid van de oplossing en een prijsje voor de winnaar(s).
@ Majnu : Ach, uiteraard! Dus dan klopt Seth's analyse wel lijkt me.
Ik had trouwens f5 en Dg6 ook al uitgevogeld, maar zag geen voortzetting na hxg6. De rij opening over de 4e rij kon ik niet visualiseren. Heb ik altijd al moeite mee gehad, horizontale dreigingen.
@ Fred : zo'n thema avond lijkt me lastig. Niet iedereen vind dit leuk, maar ook is er de vraag hoe je omgaat met het niveauverschil binnen de club. Maar ideeën zijn altijd welkom, dus misschien is het wat voor iemand om dat uit te werken?!
Dat zou kunnen en dan werkt het niet natuurlijk. Maar de stellingen die hier zijn geplaatst, zou je in je eigen partijen voorgeschoteld kunnen krijgen. En wat is een schaakpartij anders dan elke keer weer, bij elke zet, een stelling oplossen?
ook is er de vraag hoe je omgaat met het niveauverschil binnen de club
Negeren. Bij alle specials, zou ik willen voorstellen.
Seth & Fred hebben 'm goed! Knap gezien, heren. Het is een stelling uit een partij tussen twee onbekende spelers. De dame wordt geofferd op g6 tegenover een koning met een nog intacte rij pionnen, net als in de klassieker Lewitzky-Marshall 1912 (daar was het op g3).
Een thema-avond vind ik ook een leuk idee. Je zou opgaven van verschillend niveau moeten hebben, zodat iedereen er minstens een paar goed heeft. Bij de relatief makkelijke opgaven kunnen de sterkere spelers zich onderscheiden met complete varianten. Bij de lastige ken je ook punten toe voor 'foutieve' oplossingen als daaruit wel blijkt dat een bepaald motief ontdekt is - zo hebben ook mensen die niet alles zien er iets aan. Vereist wel een stevige voorbereiding van de kant van de organisator(en). Ik sluit niet uit dat ik zoiets zelf weleens op touw zou willen zetten.
Toch is het geen echt moeilijke opgave. De clue komt niet pas na 3 zetten uit de hoge hoed. Ook Arnold zat snel in de juiste richting. In zijn variant moet dan alleen worden bedacht dat mat niet werkt omdat het paard ook e7 dekt en dat de dame op f5 of g6 'iets heeft' met een paardschaak op e7. Heb je dat gezien, dan is het wegnemen van het paard niet moeilijk. Ook niet als dat met de dame moet gebeuren.
Combinaties moet je dromen (wie zei dat, Henk?) en als je droom door iets wordt gehinderd, moet je oplossen wat je hindert.
Ik sluit niet uit dat ik zoiets zelf weleens op touw zou willen zetten.
Het citaat zegt mij niets, Fred. Als je er veel gezien hebt, herken je vaak snel bepaalde stellingskenmerken...en kun je bij wijze van spreken de oplossing dromen. Je weet welke richting je moet zoeken. Dit is al heel vaak gezegd.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer