Corus 2007 - De wederwaardigheden van onze (ex-)clubleden

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Arnold

Corus 2007 - De wederwaardigheden van onze (ex-)clubleden

Bericht door Arnold »

Ronde 1
Tjeerd verloor in groep 6A.
Harry Peters verloor in groep 5F
Arnold won (semi-terecht) in groep 6D van Ron Woudsma: de man van ons oud-lid Ti de Jong (groep 7A); zij gaat binnenkort in Groningen een schaaktoernooitje spelen met 3 andere ex-rode loperds. Allen de groeten, ze is milder geworden en aaibaarder... (maar ook zij verloor in deze 1e ronde).
Timo is gesignaleerd, maar heb ik niet gezien. Tanja zal er ook wel zijn, ze spelen dit weekend hun journalistentournooi.
René de Korte en Richard hadden zich onder het publiek gemengd en werden vergast op een overwinning van Kramnik op Anand.
Een inspannende maar bijzondere ervaring. Met veel zon en weinig wind.
Zie voor alle 10-kampdetails en indelingen: http://home.hccnet.nl/w.haggenburg/cct07/cct07tien.html

Soms worden er in twee direct op elkaar volgende partijen toch verschillende zetten gedaan.
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Aan de winnaar(s): ga zo door!
Aan de verliezers: in de tweede ronde er keihard tegenaan!
Succes!
Arnold

Bericht door Arnold »

Ronde 2
Haalden Tjeerd en ik gisteren nog samen 50%, vandaag was het slechts een quart. Maar het kan altijd nog slechter ::wink:
We kwamen Tanja nog tegen die dat hele pokkeëind had gereje om tegen Timo te spelen... ::roll: En Timo dus ook ](*,)
Tanja stond gewonnen maar wist niet hoe ze hem af moest maken en bood toen maar remise aan.
Ik speelde met wit tegen Corniel Nobel, een jochie uit Leie. Op de 9e zet stond zijn koning op e4! Dat moet toch te winnen zijn... zou je denken.
fenx*r1bq1bnr/pp1pp1pp/4k3/n1p1N3/4P3/8/PPPP1PPP/RNBQK2R w KQ - 0 6>
na zwarts 5e zet
Hier heb ik een kwartier nagedacht over d4 of f4 maar ook over b4, Pc3, Df3, Dg4+ en Dh5... #-o ik zag geen mat...
Op zet 9 stond het zo:
fenx*r1bq1b1r/pp2p1pp/5n2/n1pp1P2/4k3/6Q1/PPPP2PP/RNB1K2R w KQ - 0 10>
hier speel ik, al scheldend op dat d2-pionnetje, 10. 0-0
Het liep niet mat en dus rool ik alles wat ik nog had maar af om in de open ruimte op eeuwig schaak te spelen, wat hopeloos mislukte.
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Arnold schreef:...en dus rool ik alles wat ik nog had maar af om in de open ruimte op eeuwig schaak te spelen, wat hopeloos mislukte.
"afrolen" dat kan nooit goed zijn. ::wink:

Veel succes in ronde 3!
Gast

Bericht door Gast »

Nadat gisteren bleek dat de reis van werk naar huis van donderdag van zo'n 6,5 uur nog niet uit het syteem was (vermoeid en dus een ideeenloze partij waarin de dreiging van mijn tegenstander die ik wel zou pareren winnend bleek) vandaag een betere partij en het eerste halfje op het bord. In een gesloten Siciliaan wachtte zowel mijn tegenstander als ik lang op waar de rochade van de ander heen zou gaan. Uiteindelijk waren we beiden min of meer gedwongen te stelling dicht te schuiven om geen ellende over ons heen te krijgen.

Denk je met Arnold zo langzamerhand alles te hebben beleefd, staattie vandaag een Fransman, in het frans ::!: , nog even uit te leggen wat hij op de scheidsrechterscursus allemaal geleerd heeft :eeeek:

Morgen weer een dag en misschien wel een punt. ::twisted:
Arnold

Bericht door Arnold »

Tja, dat was een vreemde situatie.
Voorgeschiedenis:
Hij was gisteren door de vlag gegaan zonder dat dat door de Scheids was gezien (een ommissie van de eeste orde, zoals wij allen op de cursus hebben geleerd). De scheids werd erbij gehaald en die besliste op grond van wat omstanders tegen 'm zeiden dattie (die fransoos dus) door z'n drapeau heen was en had verloren. Een andere omstander zei dat die scheids dat zelluf moes constateren en niet op omstanders af moest gaan, hierop stelde dezelfde scheids (voor de duidelijkheid: een nationaal KNSB-arbiter C!) dat ze moesten doorspelen. Het werd vervolgens remise.
Tjeerd schreef:staattie vandaag een Fransman, in het frans ::!: , nog even uit te leggen wat hij op de scheidsrechterscursus allemaal geleerd heeft :eeeek:
Ik legde hem vandaag uit dat een zet pas is voltooid na het indrukken van de klok; na de 40e zet drukte hij gisteren op de klok en tegelijkertijd viel de vlag.
Ik zei dat ie dus mazzel had gehad dat ie door mocht spelen en nog een halfje haalde.
Stond de Hoofdscheidsrechter toevallig achter me die het hoorde en vervolgens de beslissing van de vorige scheids alsnog rechttrok.
De Fransman accepteerde het allemaal vrij gemakkelijk; en morgen mag ik tegen 'm........ ::twisted: on va bien voir!
Gast

Bericht door Gast »

En sinds vanmiddag weten we dat Arnold als dank door onze Franse gast mat werd gezet. Overigens ging het er in de analyse achteraf gemoedelijk (en franstalig) aan toe.

Zelf probeerde ik vandaag met alle macht de ongerocheerde koning van mijn tegenstander uit te roken. Zelfs een dubbel pionoffer wist hij te pareren waardoor we uiteindelijk allebei met een halfje naar huis gingen.
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Afbeelding
Ondankbaar als altijd, die fransen!

De volgende ga je winnen Tjeerd. Ik voel het gewoon.
Arnold

Bericht door Arnold »

Ronde 6
Vandaag om de SGS-eer gestreden met Aldo Oxener van schaakclub Woerden. En het feit dat ik dit vermeld mag aan duidelijkheid over de uitslag niks te wensen over laten. Heerlijk, bij de volgende externe partij tegen Woerden staan we psychologies al een puntje vóór!
Ik, met wit, kende de theorie van de Portugese aanval uit het Scandinavisch duidelijk beter dan hij! ::razz:
Tjeerd en ik staan nu samen op 2 uit 6, hij 4x remise en ik 4 nullen.
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Gast

Bericht door Gast »

In ronde 4 wist ik een pluspion niet aan de overkant te krijgen en moest ik in tijdnood nog alle zeilen bijzetten om remise te maken. Gisteren werd de chaos van paarden en lopers op het bord mij en mijn tegenstander, met nog 10 minuten voor evenzoveel zetten, iets te machtig en werd ook de vrede getekend.
Vandaag ging ik dus voor de winst. In een Spaanse partij kreeg ik een flinke aanval op de koningsvleugel. Om de zaak te forceren gooide ik er een paard tegenaan. Dat forceerde inderdaad iets alleen was het resultaat iets anders dan dat ik in mijn hoofd had ::cry: ::cry:

Vrijdag met zwart tegen het Morra gambiet, zaterdag waarschijnlijk 1. e4 e5 2. Pf3 f5.
Als er nog mensen zijn met goede tips.... ::D
Gast

Bericht door Gast »

Tip voor Tjeerd. 3. Pxe5 Df6 4. Pc4 fxe4 Pc3 5. Dg6 d3 (exd3 7. Lxd3 Dxg2 8.Dh5 Kd8 9.Le4) Lb4 7.Ld2 Lxc3 8, Lxc3 (Pf6 9.Lxc3 gxf6 10.Pe3) d5 9. pe5 Df5 10 dxe4 Dxe4 11. Le2 (Dxg2 12. Lh5 Kf8 13. Lf3) Pf6 12. o-o c6 13.Lh5 Kf8 14.Te1 Dh4 15. Lg6! Pa6 (Pbd7 16 Pf3 Dg4 17. Ld3 gevolgd oor h3 en De2 met sterke aanval) 16. De2 (dreigt Pd7) Lh3 17. Pf3 1-0 (Smyslov Kamishov 1944!)
Achter het bord verzonnen door Smyslov en nog steeds goed. Zelf ook een paar maal gespeeld. Als het anders loopt, het paard op c4 kan lekker naar e3 en houdt daar alles prima onder controle. Ik reken op een zeker punt Tjeerd.
Gast

Bericht door Gast »

Dankjewel Johnny! Ik ga er morgen op de rustdag naar kijken. Zaterdagavond weten we of het punt er inderdaad gekomen is.
Arnold

Bericht door Arnold »

Tussenstandje:
Harry 5F, Tjeerd 6A en Arnold 6D hebben 2 uit 6
Ti 7A heeft 3 uit 6, waarbij moet worden aangetekend dat ze de laatste 3 ronden 100% scoorde. Vandaag kwam ze tegen de koploper (die had 5 uit 5!) in een opening die ze had voorbereid en die hij minder goed kende; ze klonk optimistisch en heeft de buit idd binnengesleept! Netjes gedaan.
Er wordt trouwens errug serieus gespeeld.... maar na de partij is het net carnaval :toost:

Goed, ik lig nog steeds op koers om mijn doelstelling van 3 uit 9 te halen.
Arnold

Bericht door Arnold »

Tjeerd, vertel jij 't maar; mij geloven ze toch niet. ::oops:
Gast

Bericht door Gast »

Ik wil het niet vertellen ::( ::cry: Het begint een redelijk dramatisch tournooi te worden. Maar goed, Arnold verloor en ik weet niet hoe. Ik verloor nadat mijn tegenstander een stuk voor drie pionnen offerde. Toen ik bezig was die pionnen terug te veroveren zag ik een matdreiging over het hoofd wat mij weer een stuk kostte.HELP

Daarna nog een klein relletje omdat Arnold met een meegekomen vriendje in de speelzaal zat te dammen :eeeek: De scheidsrechter van dienst kon daar niet om lachen en gooide beiden de zaal uit. Uiteindelijk werd de ietwat gefrustreerde man teruggefloten door de hoofdscheidsrechter en konden Arnold en Co aan het gratis bier.
Plaats reactie