Gent 15-19 juli

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Gent 15-19 juli

Bericht door Timo »

De kop is eraf hier in Gent. Ik speelde aan bord 1, want ze beginnen eindelijk mijn kwaliteiten te erkennen. Als tegenstander hadden ze GM Chatalbashev voor me uitgezocht, een soort ingekort versie van David Van Reybrouck. Ik zie dat de website nog niets doet, anders had iedereen al kunnen zien hoe ik eraf werd gezet. Hij speelde 4.e3 tegen m'n Boedapester gambiet, helaas een zet die ik nog nooit in een echte partij had kunnen bestrijden. Anders had ik zeker gewonnen. Nu liet ik me maar mat zetten ook. Toen ik drie jaar geleden m'n beste Gentse resultaat haalde begon ik ook met een nederlaag tegen een grootmeester (Ikonnikov), dus de tekenen zijn goed. Wel mis ik Mitchel vreselijk. Remco heb ik nog niet gezien, maar wie weet komt hij nog langs.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door Timo »

Om een of andere reden dacht ik dat ik vandaag maar één partij hoefde te spelen, maar het waren er twee! Twintig minuten voor aanvang kwam ik erachter, ik heb de maaltijdsalade die ik had gekocht maar meegenomen naar de speelzaal. De manier waarop ik won leek merkwaardig veel op de manier waarop ik vanmiddag verloor. In beide partijen een witte dame op h5 en een wit paard dat op f6 verscheen en niet genomen kon worden, zwarte koning op h8 achter pionnen op g7 en h6. Tegen de grootmeester sloeg ik het paard uiteindelijk toch en ging snel mat; hij zei na afloop dat hij Pg4 had gespeeld als ik niet had geslagen. M'n tegenstander van vanavond liet het paard staan, waarna ik - inderdaad - Pg4 deed en vervolgens het paard op h6 offerde. Op zet 23, één zet voor het mat, gaf hij op, terwijl ik zelf vanmiddag precies op zet 23 mat had gestaan. Een soort partijenrijm!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door HenkDizz »

De website doet het inmiddels. Je partij tegen de GM is na te spelen. Uitslagen ronde 2 ontbreken. Ronde 3 staat er wel op. Wel een nadeel zo'n grote groep. Het verschil tussen de tegenstander in ronde 1 en de oppo in 3 is bijna 1100 punten! Gelukkig wel met zwart,

Met F5 toch ronde 2 zichtbaar gemaakt.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door Timo »

Ja, door die grote groep blijf je hier het hele toernooi jojoën wat de tegenstand betreft. Het is een beetje een vreemd toernooi voor mij. Eerst die twee partijen van 23 zetten, dan een tegenstander die niet komt opdagen. Vervolgens eindelijk twee echte en interessante partijen, waarvan ik er een verlies en de andere win. En nu weer iets dat je hier zo af en toe kunt hebben: een tegenstander die zich heeft uitgeleefd op de Gentse Feesten en daardoor moeilijk z'n ogen open kan houden. Dat betekent een overwinning in 22 zetten deze keer. Ben toch wel trots gezien zijn rating van 2070, maar ik kom maar mondjesmaat aan spelen toe.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door Timo »

Dit was 'm. Vanaf zet 18 gaat zwart helemaal de mist in, maar hij stond natuurlijk al slecht.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door Timo »

De partij van vanmiddag was beter. M'n tegenstander was een jeugdspeler met een rating van 1575, zijn eerste! En dan speelde hij ook nog een stuk beter dan dat. Na 13 zetten in een Pirc-Draak stond hij niet of nauwelijks minder, maar hij begon met Lc8-e6-c4 een te langzame manoeuvre. Volgens mij had hij het standaardidee in de Draak van Pc4, Lxc4, Txc4 en dan een kwaliteitsoffer op c3 moeten proberen. Nu kreeg mijn aanval snel meer vaart. Ik heb een paar uitroeptekens gezet bij zetten waar ik erg tevreden over was.

Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door HenkDizz »

Een zware dag vandaag, Timo. Hopelijk wat langer achter het bord gezeten ? Morgen in de plus eindigen. Succes!
Volgens mij dit jaar sterkere tegenstanders gehad als voorgaande jaren. Het begon met een 2500+ GM en eindigde met 4 2000+ spelers. Je start van 6:4 zal aan dit laatste wel hebben bijgedragen. In elk geval nuttige ervaring voor komend seizoen in de promotieklasse :)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door Timo »

Ik zat uiteindelijk langer achter het bord dan me lief was. :) In ronde 7 en 8 had ik de pech dat ik twee goede stellingen tegen 2000-plussers net niet kon winnen en in de complicaties uiteindelijk nog verloor. De tweede keer had dat waarschijnlijk veel te maken met de energie die de eerste had gekost. Daar staat tegenover dat ik me in de laatste ronde naar remise wist te schwindelen. We eindigden met kale koningen terwijl ik nog een halve minuut op de klok had (geen increment). Zo kwam ik op 1,5 uit 5 tegen de categorie 2000-plus (de GM niet meegerekend), wat wel redelijk is, maar voor m'n gevoel had ik iets meer verdiend. Inderdaad sterke tegenstand gehad, Henk. De vorm was er in elk geval, die dus maar vasthouden voor de promotieklasse. Nu nog het zombiegevoel kwijtraken dat me na zo'n lang toernooi altijd overvalt...
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door Timo »

Dit is de partij uit ronde 7, de spannendste van m'n toernooi.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door John »

7.Pg3 slaat nergens op, Ld3 is hier de aangewezen zet. En er zijn een aantal zetten van wit en zwart die ik niet begrijp, ga ik van het weekend eens op een bordje naspelen...
Wish I didn't know now what I didn't know then
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door Timo »

Ik ben benieuwd naar je naspeelervaringen, John, maar dat 7.Pg3 nergens op slaat kan ik niet onderschrijven. Ik vond het juist een sterke zet. Wit wil een 'eeuwig' paard op f5 zetten (na Lxf5 wordt het door het andere paard vervangen). Ik denk dat 7.Ld3 ook niet slecht is, maar zwart speelt dan Le7 en rokeert snel (Pxf6+ gevolgd door Dh5+ werkt niet). Na een later Pg3 zouden we alsnog in de partij kunnen komen.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door HenkDizz »

Ben ook benieuwd hoe anno 2017 gekeken wordt naar een variant uit het midden van de 19e eeuw.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Gent 15-19 juli

Bericht door Jacco »

HenkDizz schreef:Ben ook benieuwd hoe anno 2017 gekeken wordt naar een variant uit het midden van de 19e eeuw.
Geen idee over welke variant dit gaat maar het lijkt me en typische variant voor John.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Plaats reactie