Limburg Open

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Limburg Open

Bericht door Geurt »

Ik verken mijn schaakgrenzen, met name het aspect uithoudingsvermogen, in het Limburg Open in Maastricht. In vier pinksterdagen zeven partijen à maximaal vijf uur. Gisteren de eerste maar laten lopen (bye) en vandaag begonnen met een eenvoudige zege op een Belgisch meisje van 11,5 jaar, dat niet kan schaken. Dat wil zeggen een paar flinke slokken minder dan ik. Ik geef alleen de eerste anderhalve zet van onze partij, dan weet een beetje Rode Loper genoeg. Wit Marte, zwart Geurt: 1. e4 d5 2. d3 en zwart geeft 20 zetten later mat. Na afloop heb ik haar aangeboden nog even samen naar de partij te kijken, maar de meegereisde ouders trokken haar snel de auto in, en haar broertje en zusje er gelijk achteraan. Die hadden er ook niet veel van gebakken. Dat moet een treurig ritje naar huis geweest zijn. Nu maar hopen dat de lijfstraffen niet zijn uitgebleven en de familie vanavond in een auto bordevol punten nogmaals huiswaarts kan. Ik zit intussen in de tuin van mijn appartement in het pinksterzonnetje. Bevindt zich hartje Maastricht dit paleisje, veroverd via airbnb. Volgende ronde 17.30 uur.
PS de arbiter heeft een leuke foto van ons gemaakt, hoe plaats je die hier?
Laatst gewijzigd door Geurt op zo jun 04, 2017 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Limburg Open

Bericht door Majnu »

Succes Geurt!
Foto's plaats je door ze als bijlage toe te voegen aan je bericht.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Limburg Open

Bericht door HenkDizz »

Had je nog niet onder de deelnemers aangetroffen, Geurt. Succes en fijn Pinksterweekend! http://limburgopen.nl/uitslagen/2017/gr ... nding.html
Had wel een andere clubgenoot in de B-groep gespot. De plannen zijn op het laatste moment, noodgedwongen?, veranderd.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Limburg Open

Bericht door Arnold »

Hé Meurt,
Constantijn Beukema zat vorig jaar in mijn TATA-groep 7.
Aldo Oxener is bekend van SV Woerden.
Van beide heb ik partijen. Indien gewenst.
Paxe!

PS Pas op voor Nanne van Foreest en die Maximale kan bier zou ik te vriend houden ;)
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: Limburg Open

Bericht door Geurt »

Vandaag alweer tegen een Belg. Nu een relaxte zestiger, de opa van Marte (die uit de vorige ronde) zullen we maar zeggen, maar wel beter kunnende schaken (1777). Ik heb een zet of 30 gelijkopgeschaakt met hem, maar toen pakte hij in een materieel gelijke stelling het ene minivoordeeltje na het andere. Na ruim vier uur spelen moest ik het moede hoofd in de schoot leggen, dit in een grotendeels verlaten zaal. Na afloop aan de bar genoeglijk de pintekes gedeeld. Nu 1,5 uit 3, morgen moedig voorwaarts.
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: Limburg Open

Bericht door Geurt »

20170604_125009_001.jpg
Vanochtend alweer tegen een meisje, nu van 10 jaar oud. Deze Jule kan een stuk beter schaken dan het meisje van gisteren, maar maakte toch aardig wat beginnersfouten, zoals GM Peng ons na afloop liet zin. Ik kwam ook niet echt ongeschonden uit de analyse. Peng is aanwezig als schaaktrainer, evenals Frank Erwich. Die ken ik, omdat hij mij in 1992 als jongetje van 7 verslagen heeft op een toernooitje van de Algemene Rekenkamer, waar zijn beide ouders toen werkten, net als ik. Frank kon het zich nog herinneren.
Gewonnen trouwens van Jule, nu 2,5 uit 4. Vanavond ronde 5.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Limburg Open

Bericht door Majnu »

Leuke foto, met juf Peng!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Limburg Open

Bericht door HenkDizz »

Als je de stelling op de foto bekijkt valt het alleszins mee met die beginnersfouten.
Ken een clubgenoot die met a3 begint maar zelden tot zo'n fatsoenlijke stelling komt ;)
Dit meisje heeft slechts 1033 (...) en een jeugdrating van 799 Ze speelde zeer onlangs mee bij het NK meisjes tot 12 jaar http://www.haagseschaakbond.nl/componen ... temid,553/
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Limburg Open

Bericht door Jacco »

a3 in het Scandinavisch vind ik twijfelachtig, na Lg4: h3 g4 Lg2 is wel leuk
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: Limburg Open

Bericht door Geurt »

Vandaag in ronde 5 met wit tegen een volwassen man gespeeld, ook wel eens lekker. Het betreft een Hagenees met rating 1699. Ik kwam met een soort Weens mooi uit de opening, waarbij het mij opviel dat de opponent erg veel tijd nodig had om zijn tempoproblemen op te lossen. Uiteindelijk deed hij dat keurig en ontstond een min of meer gelijkwaardige stelling. Nu komt een bekend verschijnsel: de mindere schaker (ik dus) hangt trots over het bord - en maakt een opzichtige fout. Het kostte mij de h-pion. En eigenlijk was het hierdoor uit. Wat mij restte was een duik in de speculatieve zetten. Ik vond er één en toog even naar de bar, waar mijn Belgische vrienden stonden. Hun advies: biertje nemen en het komt goed.
Zo gezegd, zo gedaan. En wat denk je: mijn opponent blundert als een kind dat een volle toren weggeeft en geeft een paar zetten later op. Rondje voor de Belgen!
Laatst gewijzigd door Geurt op di jun 06, 2017 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Limburg Open

Bericht door John »

Leuk verslag Geurt! Verhalen over varianten zijn leuk, maar verhalen over gevoelens zoals het geluk, zelfhaat, euforie of wat dan ook, veel leuker!
Wish I didn't know now what I didn't know then
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Limburg Open

Bericht door Fred Lucas »

Soms win je met andere kennis, Geurt. Sfeervolle verslagen.
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: Limburg Open

Bericht door Geurt »

Verloren van een Duitser. Voelt als 0-2. En ja, ik ben er ingetuind, net als oranje in 1974. In de misselijke val van zelfoverschatting, hoogmoed en fopbluf. Ik dacht de man (1609) te verrassen met het hoogst speculatieve Englundgambiet: 1. d4 e5. Volgt dan 2. dxe5 Pc6 3. Pf3 Dd7 4. Lf4??, dan tovert zwart 5. Db4+ uit de tas en heeft zwart een probleem. Het begon goed, want de Duitser dacht bijna een kwartier na over zijn tweede zet. Hij nam het gambiet na deze krachtsinspanning aan, maar de rest van de grappen negeerde hij. Had ik natuurlijk kunnen weten. Hij kreeg ook koffie van me aangeboden. Ook dit nam hij aan, om in drie uur partij helemaal niets terug te geven, nog niet eens een glas water. Geheel in deze stijl heb ik de geofferde pion nooit meer teruggezien. Erger nog, ik raakte in een iets te wilde aanval een stuk kwijt en later nog één. Toch was het te vroeg om te capituleren, want ik had superactief zwaar geschut en fraaie open schootslijnen. Maar deze Andreas zag uiteindelijk alles en toen een derde stuk dreigde te vallen, moest ik op- en bijna overgeven.
Dus vandaar dat ik even op het terras zit in het Gulpense zonnetje, te genieten van de dingen die het leven wel leuk maken. Nu 3,5 uit 6. Laatste ronde om drie uur.
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Limburg Open

Bericht door Henk »

Leuk weekend, Geurt. Wel opmerkelijk dat jij zoals ik meen al eerder dit soort verslagen op het kerkhof schrijft ;-)
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Limburg Open

Bericht door Kees »

Had ik dat geweten. Had ik ook meegegaan naar Maastricht. Nu stond ik op de Nijmeegse Bierfeesten. Had weinig kans om mijn schaakgrenzen te verkennen. Er waren gelukkig weinig kleine meisjes met een elo van 1000, wel veel mooie vrouwen met een elo van -800. Van bier hadden ze overigens weinig verstand: 'Wat is een IPA?' 'Hebben jullie ook iets wat niet zo bitter is?' Het uitzicht vanaf de Valkhof op de Waal met zijn bruggen maakte evenwel veel goed. Er reed op gegeven moment zelfs een whistling stoomtrein over de spoorbrug! Ik heb mij inmiddels wegens drukke werkzaamheden af moeten melden voor het OKU. Dat wordt niks met die schaakgrenzen.
Plaats reactie