Guernsey Chess Festival 2016

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door HenkDizz »

Het schaaktoernooi van Guernsey start morgen en duurt tot en met zaterdag de 22ste.
Onze clubgenoten Peter en Wim strijden weer om de prijzen in het Holidaytoernooi.
Jan speelt mee om de hoogste eer. Traditiegetrouw speelt hij in het Open toernooi. Dit jaar is de Open groep minder sterk bezet. Een top 10 plaats zou weleens gehaald kunnen worden.
Ook dit jaar weer het e.e.a. te volgen via de Live-borden http://www.guernseychessclub.org.gg/fes ... egames.htm
Allen veel succes en een fijne (schaak)vakantie! http://www.guernseychessclub.org.gg/fes ... stival.htm
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Peter Hoogakker »

Correct. Inderdaad zaterdag aangekomen, en gisteren begonnen met spelen. Wim leek gisteren slecht te gaan beginnen, met een pion minder in een eindspel. Gelukkig deed zijn tegenstander geheel vrijwillig een kwaliteit in de aanbieding, waardoor de natuur zijn beloop weer nam en het punt naar de goeie ging. Vandaag is hij nog bezig als ik dit schrijf, en staat het nog redelijk gelijk. Dat moet ook wel, want ze zijn net een uurtje bezig.
Wat doet die Hoogakker dan achter zijn computer zie ik u denken. Wel, vandaag had ik een heerlijk miniatuurtje waardoor ik mijn tegenstander mat ging zetten langs de a-lijn. Hij koos ervoor fit te voorkomen door zijn dame te geven, met hetzelfde resultaat.
Was ik ook wel aan toe, want gisteren hield iemand mijn Leeuw op remise, maar ik had eigenlijk moeten verliezen.

Ook Jan is nog bezig. Gisteren weigerde hij een remise-aanbod, om het vervolgens zelf te doen.

Helaas heb ik nog geen partijen of fragmenten die de moeite waard zijn. Ik hoop dit later goed te maken.
You're gonna hear me roar
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Seth »

Rode Lopers hebben een goede start: Peter en Jan 1,5 uit 2 en Wim 2 uit 2. Als Wim zo doorgaat heeft hij een FIDE-rating van 2000+ :)
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Timo »

Eindelijk dan toch succes voor ons! Ga zo door, afgevaardigden.
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Peter Hoogakker »

Bedankt Timo. Wim heeft zijn goede serie voort kunnen zetten en heeft nu 3 uit 3. Hij kwam een stuk voor tegen twee pionnen en speelde dit hoofdschuddend maar vakkundig uit
Jan haalde remise en heeft er nu twee. Als beloning mag hij morgen tegen een heuse AIM.
Huiskamervraag: wat is nu weer een AIM?

Zelf kwam ik vanuit de Leeuw - uiteraard - goed te staan, maar verkeek me toch op de vraag van wie die E-lijn nu eigenlijk was. Met als resultaat een 0, zodat ik weer gewoon in de middenmoot sta. Om toch ook eens een partij te plaatsen kunt u hem hieronder vlot naspelen.

You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Peter Hoogakker »

Gisteren haalde de Rode Lopers 1,5 uit 3. Jan kreeg een lastig eindspel met een paard, terwijl zijn tegenstander een loper en een pluspion had. Hoewel hij hardnekkig verdedigde trok hij na ongeveer 5,5 uur spelen toch aan het kortste eind.

Wim haalde een remise tegen de u misschien bekende Edwin Baart. Ik weet niet hoe deze tot stand gekomen is, maar ze waren redelijk snel klaar. Wim deelt te koppositie nu met ene Kirkwood, die hij vanmiddag mag proberen te verslaan. Dat wordt nog een hele toer, want deze man speelt De Leeuw. Deze partij is natuurlijk weer te volgen op de site voor de geïnteresseerden.

En ik? Ik speelde - met wit - een Franse afruiler die ik redelijk soepel won. Het is geen spectaculaire partij, maar een post met alleen maar tekst is ook zo saai. Hieronder ziet u de partij.

You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Peter Hoogakker »

Gisteren een 0 voor Jan, een 1 voor mij en ook het volle punt voor Wim!
Als hij uit de komende twee wedstrijden nog 1 punt haalt is de beker voor hem. Bij 1.5 of 2 is hij zelfs ongedeeld winnaar.
Hup Wim!!

Gisteren een heerlijke partij gespeeld, en uiteindelijk aan het langste eind getrokken. Hieronder echter een moment waarop mijn tegenstander het in een keer uit had kunnen maken. Ziet u de zet voor wit? Antwoord in het geheim onder de stelling.


Txf7 is de zet. Als het paard terugslaat slaat de dame op g6 en als de koning terugslaat grijpt de andere toren beslissend in

Een paar zetten later stond het zo:



Deze kan ook zo in een stelling om te kraken. Mijn vraag aan u is: Zwart is aan zet. Wie staat er beter, ja gewonnen zelfs?
You're gonna hear me roar
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Seth »

Wim heeft een snelle remise gespeeld zie ik, hij kan remise maken 'at will', als de situatie daarom vraagt. Een teken van dominantie!
Hopelijk een goed toernooislot voor Peter en Jan. Voor Peter dan wellicht kans op een prijs.

In het 2de diagram van Peter's partij denk ik aan

1... Db4 dwingt dameruil met gewonnen eindspel af, want na 2. Dh6 komt De4+ met dodelijke mataanval. Kostte mij wel wat tijd, Db4 ligt niet direct voor de hand.

Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Peter Hoogakker »

Jan is nog bezig, en ik heb mijn tweede Ier verslagen. De kans op een prijs is er dus zeker nog. Ik heb helaas nu te weinig tijd om de partij te laten zien, wie weet morgen.

@Seth: Ik speelde inderdaad de zet uit jouw oplossing, maar die had bij goed spel van mijn tegenstander toch echt tot remise moeten leiden. Er zit beter in.....
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door HenkDizz »

Morgen Wim op bord 1. Peter op 2. Allebei live. Prachtig. Succes!

In de 2e diagramstelling kan zwart

1...Db5 spelen met aanval op de toren. Dreiging is ...Dc4 met aanval op c2 en met de dreiging ...De4+

Ziet er goed uit voor zwart. Ik denk gewonnen voor zwart

Na 1...Db5 2.Te1 heeft zwart ook 2...Tb1 en wit komt niet tot Dh6

“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door HenkDizz »

Wim heeft de (gedeelde) toernooioverwinning veilig gesteld. Na pionverlies in de Jänischvariant van het Spaans ging wit op zetherhaling in. Peter kan langszij komen. Zijn Konings Indiër biedt hem kansen. Zet hem op!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door HenkDizz »

Ai, daar gaat het e.e.a. mis. De zwarte stelling verslechtert zet na zet.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door HenkDizz »

...en eindigt in een nederlaag. Helaas.
Gefeliciteerd Wim met je (gedeelde) toernooioverwinning!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Peter Hoogakker »

Hmm, ja, daar is nog wat huiswerk te doen voor me. Jammer. Maar Wim eerste, hartstikke goed.
@Henk: jouw variant is inderdaad goed.

Tot woensdag!
You're gonna hear me roar
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Guernsey Chess Festival 2016

Bericht door Timo »

Gefeliciteerd, Wim! Voor de derde keer winnaar, meen ik?
Plaats reactie