HSG Open 2016

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

HSG Open 2016

Bericht door HenkDizz »

Dit weekend vindt het HSG open plaats. http://www.hsgopen.nl/website/
In de A-groep speelt Seth mee. In groep B Mitchel en David.
In ronde 1 een zeer fraaie overwinning van Seth op Daan Zult (2327) In ronde 2 neemt Seth het op tegen de Nederlands kampioen bij de vrouwen Anne Haast.
Helaas niet live. Partij van David is dat wel. Mitchel ontbrak vanmiddag.Hij komt vanavond voor het eerst in actie. Succes allen !
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: HSG Open 2016

Bericht door Seth »

Dank! Ik ben zeer content met mijn overwinning op Daan Zult! Mijn beste scalp in een ratingpartij ooit :)
En het was ook een goede partij. Mijn tegenstander koos met wit voor het Engels. Het werd een spannende partij waarin beide spelers spel hadden. Ik ga die partij nu niet uitgebreid analyseren, maar ik wil toch 2 momenten uit mijn partij lichten (het eindspel dan):


In dit eindspel speelde wit Lxg5. Achteraf dachten we dat Pxg5 beter was. Ik denk dat wit dan iets meer winstkansen heeft in het eindspel dan zwart. Maar het is zeer tricky allemaal. In de analyse achteraf won wit de ene keer, zwart de andere keer. Dat zegt wel iets. Maar de witspeler pakte het niet goed aan, zoals later blijkt:
Wit heeft het duidelijk verkeerd gedaan. Lf6 doet niets om de zwarte vrije b-pion tegen te houden. Mn tegenstander speelde hier 45. Kc2. Ik deed vrijwel direct 45... Th2 en mn tegenstander mompelde direct iets van 'wat ben ik stom, ik wilde 45. Kc3 spelen, wat heb ik het verpest'. Inderdaad won ik de stelling na 45. Kc2 Th2 eenvoudig, zoals eenvoudig valt te zien. Maar 45. Kc3 is helemaal niet beter, zwart kan gewoon 45... b1D spelen en zwart heeft ook een gewonnen eindspel.

In de 2de ronde met wit tegen Anne Haast, zoals Henk als zei, de dameskampioene van Nederland. Helaas kon ik niet nogmaals stunten. En dat terwijl ik een van mijn favoriete openingsvarianten op het bord kreeg: Klassiek Konings-Indisch met 9. Pe1 en 13. Pb5 (Korchnoi). Een variant waar ik een hele goede score mee heb. Maar Anne pakte het anders aan met zwart dan mijn eerdere tegenstanders. Gevolg was dat ik te langzaam was met mijn aanval, en haar aanval te snel. Ik dacht een goed paardoffer te kunnen doen voor vrijpionnen op de damevleugel, maar dat bleek een illusie. Het versnelde het einde juist, ik kwam er niet meer aan te pas.

Morgen met zwart tegen een FM (Jan Roebers, 2164)
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: HSG Open 2016

Bericht door Seth »

Aangezien ik mijn partij tegen Daan Zult toch in de pgn-viewer had ingevoerd, kan ik hem net zo goed ook hier zetten:
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: HSG Open 2016

Bericht door HenkDizz »

Mag je zeker tevreden over zijn, Seth.
Een kritieke stelling lijkt me overigens de stelling na 31...g5 Wit kan denk ik sterk 32.Dc1 spelen. Je stukken werken dan niet goed samen. Verder alle lof. Ga zo door!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Hendrik
Berichten: 872
Lid geworden op: do mei 21, 2009 00:39

Re: HSG Open 2016

Bericht door Hendrik »

Fantastisch, gefeliciteerd met deze prachtige scalp!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: HSG Open 2016

Bericht door HenkDizz »

Helaas een 0 voor Seth. Uiteraard nog wel een overscore na zijn overwinning in ronde 1.
In de B-groep 2 overwinningen. Mitchel nu op 2,5 uit 3 en David op 2 uit 3.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: HSG Open 2016

Bericht door HenkDizz »

Seth remise. Morgen tegen Marcel Schroer, de Woerdenaar tegen wie hij vaker gespeeld heeft.
Mitchel morgen op een live-bord. Na winst vanavond gaat hij gedeeld aan de leiding. David blijft goed volgen: na zijn overwinning heeft hij een halfje minder. Een mooie dag morgen!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: HSG Open 2016

Bericht door Seth »

De Rode Lopers doen het goed in Hilversum! Mitchel en David in de race voor de prijzen in Groep B. Zij moeten het vandaag gaan waarmaken.

Gisteren zoals gezegd in ronde 3 een 0 tegen Jan Roebers (2164). Met zwart kwam er een onorthodoxe fransoos op het bord, waarin het min of meer gelijk stond. Door doelbewust een pion op g7 te laten instaan probeerde ik mijn tegenstander te verleiden tot halsbrekende complicaties en aanvalskansen voor mij. Mijn tegenstander nam de uitdaging aan, deed de juiste zetten, en ik kreeg geen serieuze aanval op poten maar bleef wel een pion achter. Ik hield mijn stelling maar net bij elkaar, maar die bleek uiteindelijk onhoudbaar.

Had ik misschien teveel risico's genomen in die partij?

Ronde 4 mocht ik tegen een in Duitsland woonachtige Spanjaard, Josu Tornay Gomez (2105).
Met wit speelde ik de opening buitengewoon bagger, en na een zet of 14 kon ik alleen maar verdedigen. Mijn tegenstander voerde de druk op mijn stelling maximaal op, en ik nam mij voor zo taai mogelijk te verdedigen. Het zat mijn tegenstander dwars dat het allemaal niet zo eenvoudig ging als hij dat dacht na superieure opening van zijn kant, hij nam veel bedenktijd. Alle schepen werden nu verbrand, mijn tegenstander ging nu risico's nemen om zijn aanval beslissend te laten worden.

Uiteindelijk mocht ik blij zijn niet te zijn matgezet, en een eindspel te hebben bereikt met een kwaliteit en een pion minder. Maar ook dat was nog niet zo makkelijk voor hem, ik wist de stelling gesloten te houden. Hij zag zich gedwongen een kwaliteit terug te offeren om verder te komen. Na nog wat missers van zijn kant wist ik een eindspel van paard+4pionnen tegen loper+4pionnen te bereiken, waarin ik ineens de overhand had. Na tweemaal een remiseaanbod van zijn kant te hebben afgeslagen, werd het remise.

Risico's nemen lijkt wel het thema van mijn partijen op zaterdag. Zometeen mag ik tegen Marcel Schroer (2059). Vorig jaar verloor ik op het HSG open van hem, en op het Woerden open in dezelfde maand (toen had hij nog 2193!). Hij lijkt dit seizoen niet in zijn beste doen, en ik zou graag revanche willen nemen, maar ik zal ervoor moeten waken niet teveel risico's te nemen...
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: HSG Open 2016

Bericht door Majnu »

Succes vandaag!!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: HSG Open 2016

Bericht door HenkDizz »

Je risicovolle spel verbaast me niks. In de interne heb je + 18 =0 -9 Voor het eerste +6 =0 -2 Kortom : altijd voor de winst. In feite verken je de grenzen van het schaakbord :-)

Mitchel een 0. De zwarte leeuw kwam niet uit de verf. (Met het oog op Las Vegas 2017 niet zo'n ramp, maar hier wat euro's meepakken was ook niet verkeerd)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: HSG Open 2016

Bericht door HenkDizz »

Zie nu dat Seth van Marcel gewonnen heeft. Revanche! Zo meteen tegen een correspondentie IM : Ronald Ritsema
Davids kansen in de B-groep ook voorbij na zijn 0 in ronde 5.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: HSG Open 2016

Bericht door HenkDizz »

Winst voor Mitchel, die zodoende toch een prijs(je) wint. Gedeelde 3e t/m 6e plaats. Gefeliciteerd! David wint ook en eindigt op 4 uit 6.
Seth verliest. Aan het eind van de rit eindigt hij met nagenoeg de overscore die hij na zijn winst op Zult had (...)
Alle 3 in de plus geëindigd. Mooi!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: HSG Open 2016

Bericht door Seth »

Vandaag twee interessante partijen gespeeld. Vooral mijn overwinning op Marcel Schroer (2059) is mij dierbaar. Eindelijk revanche!
Ik koos met zwart om het systeem te spelen wat Jos vaak speelt van stal te halen: en met succes.
Marcel greep in de opening al mis, en hoewel Marcel taai verdedigde gaf ik het niet meer weg. Een partij waar ik tevreden over ben:


In ronde 6 hoopte ik met wit te mogen afsluiten, maar ik kreeg zwart. Apart, nu kreeg ik 2x wit en 4x zwart (niet dat mijn zwartscore slecht was, mijn overwinningen heb ik met zwart behaald). Tegen Ronald Ritsema (2045) was ik in het middenspel iets te optimistisch in gelijke stelling, en overzag dat ik een pion moest verliezen. Uiteindelijk werd het een toreneindspel met pion minder dat ik remise probeerde te keepen. Even werd ik euforisch: ik dacht mijn tegenstander te beschwindelen en het volle punt te stelen, kijk maar mee:


Al met al wel een geslaagd toernooi. 2,5 uit 6 tegen allemaal 2000+ spelers (waarvan enkelen flink daarboven), daar ben ik tevreden. Ondanks een -1 score een TPR van 2109, dat zegt wel wat.

Mitchel wist zijn laatste partij met wit flitsend te winnen in het Koningsgambiet, en mocht zodoende die felbegeerde $$$ ophalen.
Van David zijn partijen heb vandaag niets gezien. De Rode Lopers hebben in ieder geval allemaal ratingwinst geboekt!
Plaats reactie