Gent 2015

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Gent 2015

Bericht door HenkDizz »

Altijd jammer als spelers die bij de top van de interne horen rating inleveren.

Timo is inmiddels ook begonnen. Gent. Ronde 2 inmiddels. De site zwijgt echter.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam Science Park Chess Tournament

Bericht door HenkDizz »

Timo is met 1,5 uit 2 gestart. In ronde 1 winst op een 1100-speler. In ronde 2 remise tegen 2100. In ronde 3 wederom een 2100-speler. Ook dit jaar telt het toernooi niet mee voor de ratingverwerking. Komt dat door het samenvallen met de Gentse Feesten? Kan me voorstellen dat niet alle deelnemers alleen maar voor het schaken naar Gent gaan. De site http://kgsrl.be/open_toernooi/2015/open ... index.html
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam Science Park Chess Tournament

Bericht door HenkDizz »

David wint en redt daarmee de eer.
Timo verliest en speelt nu in ronde 4 tegen,meervoudig oud NK-deelnemer, John van Baarle. Eerst 2 2100-spelers en nu dus een 2200-speler.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam Science Park Chess Tournament

Bericht door HenkDizz »

Timo wint! Erg goed,hoor! Vandaag weer 2 partijen te gaan.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Amsterdam Science Park Chess Tournament

Bericht door Timo »

Ja Henk, ik denk dat het inderdaad vanwege de Gentse feesten is dat het toernooi niet meetelt voor de rating. Is ook altijd zo geweest.

In ronde 1 was mijn tegenstander de dochter van grootmeester Dgebuadze, een meisje van een jaar of tien. Ze was gevaarlijk, maar gaf uiteindelijk materiaal weg. In ronde 2 kreeg ik in de opening een stelling waarin ik bijna het hele bord beheerste, maar hij wurmde zich er toch uit en bood meteen remise aan. Ik was zo verstandig het aan te nemen. In ronde 3 kreeg ik 1.e4 e5 2.Lc4 Pf6 3.d4 tegen, een gambiet dat ik ook wel met wit zou willen spelen maar waar ik geen ervaring mee had. Ik reageerde niet goed en werd er netjes af gezet. Die eerste drie partijen namen 21, 19 en 20 zetten.

Mijn partij tegen Van Baarle (mijlpaaltje: eerste overwinning op een Fide-meester) duurde echter tot we allebei nog een minuut op de klok hadden... Hij speelde de opening nonchalant en kwam al vroeg verloren te staan, maar liet toen z'n klasse zien door in hopeloos uitziende stelling alsmaar overeind te blijven. Uiteindelijk kwam ik er toch door. Ik probeer 'm zo te plaatsen, moet 'm met de hand invoeren.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Amsterdam Science Park Chess Tournament

Bericht door Timo »

Een editor gevonden op schaken.chess.com, dat gaat sneller dan intikken. Zeker met de azerty-toetsenborden hier, waarop je de shift moet indrukken voor cijfers en de punt! Om er nog over te zwijgen dat de a op de plaats zit van de q en meer van dat soort leuks.

Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam Science Park Chess Tournament

Bericht door HenkDizz »

Dat ging wel erg vlot . 20.Txg4! is prachtig. Mat was niet ver weg meer na 23.Dh5+ Ga zo door!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam Science Park Chess Tournament

Bericht door HenkDizz »

3,5 uit 6 inmiddels. Morgen een 2000+ tegenstander. Wel met zwart. Dat blijft de kwetsbare kleur. Succes! http://kgsrl.be/open_toernooi/2015/open ... nde_7.html (tafel 37)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Gent 2015

Bericht door Majnu »

Ik heb wat orde in de chaos aangebracht. Nieuw forumdraadje over Gent 2015.
Timo, succes!
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Amsterdam Science Park Chess Tournament

Bericht door Timo »

HenkDizz schreef:Mat was niet ver weg meer na 23.Dh5+.
Zat er toch een mat in? Ik heb het wel gezocht, vooral via 24.The8+ Pxe8 25.Dxe8+, maar niet gevonden.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Gent 2015

Bericht door HenkDizz »

Je moet met 24.Dh4+ beginnen.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Gent 2015

Bericht door Fred Lucas »

Prachtzet, Txg4!
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Gent 2015

Bericht door Timo »

Ja, nu zie ik het. De koning naar voren jagen en dan Tg6+.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Gent 2015

Bericht door Timo »

Was weer spanning en sensatie vandaag. Vanmiddag stond ik al snel verloren, maar na veel vijven en zessen kon ik een stuk offeren voor drie pionnen en een onveilige witte koning. Remise heeft er misschien ingezeten, maar het lukte net niet.

Vanavond werd ik zelf het slachtoffer van een standaardtruc die ik kon uitvoeren.


10.Pxf7 Kxf7 11.Txf5 Pb6 12.Lb3? (12.Dd3 was nodig, maar ik dacht de loper op het bord te kunnen houden) 12...c5!


Nu drong het tot me door: Tf1 faalt op c4, c3 ook en dxc5 kan niet omdat de dame hangt. Het enige was nog 13.Dd3 Tc8 14.dxc5 Lxc5+ 15.Kh1 Dxd3 16.cxd3 Thd8


en zwart was degene die (veel) beter stond...
In de loop van de partij draaiden de rollen toch weer om. Na 27.Le4



gaf m'n tegenstander op: 'Ik verlies toch een toren?' Nee, zei ik, na 27...Lf6 staat hij gedekt! 28.Tb5+ Kf7 29.Txb7+ Kg8 30.Txa7 geeft natuurlijk wel winstkansen, maar met die ongelijke lopers toch ook remisekansen. Mooi dat ik het niet hoefde te bewijzen. Lekker vroeg naar bed en morgen nog een keer ertegenaan!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Gent 2015

Bericht door HenkDizz »

Vroeg naar bed!? En dat op de Nationale Feestdag en tijdens de Gentse Feesten (...) Succes morgen!
(Zelf bezig met 17 diensten in 20 dagen tijd. Verder dan het Forum, UtrechtSchaak; Schaaksite en wat naspelen op PlayChess kom ik deze weken niet)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Plaats reactie