zak 2

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

zak 2

Bericht door Geurt »

Dit is mijn partij van afgelopen woensdag in de 2de ronde ZAK. Ik won in een spannende pot van Judith van Amerongen. Niet heel spectaculair in de zin van offers die je om de oren vliegen. Wel voortdurend spanning en het gevoel dat een foutje fataal zou zijn. Van mijn kant veel gedegen, maar ook een aantal wat mindere zetten, maar geen aperte blunders. Ik speel graag aanvallender, maar soms gaat dat gewoon niet en vraagt de partij om een meer positionele aanpak.
Judith opende verrassend met 1.f4, wat heel ambitieus oogt, maar ze speelde het vervolgens wat slapjes. Op de 24ste zet lijkt wit een pion te kunnen nemen, maar dat zou niet goed zijn afgelopen. Even later kom ik met de opstoot 27 ...e4, een zet na lang nadenken, maar toch op gevoel gespeeld, want ik kon de gevolgen niet goed overzien. Wit neemt deze pion, wat niet goed is, zwarts krachtzetten daarna tonen dat aan. Juith speelde nog lang door (langer dan is weergegeven), dit in de hoop dat ze mij met weinig tijd op de klok kon laten uitglijden. Quod non.
PS Is er geen ZAK-draadje waar dit thuishoort op zie ik die over het hoofd??

Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: zak 2

Bericht door PeterT »

Na jouw Lg4 moet zij natuurlijk wel eerst rokeren! Dat kost haar daarna teveel omweg, en de partij, lijkt me.
Ik heb ook een tijd "1.f4" gespeeld. Verassend voor de tegenstander, maar ook vaak moeilijk voor mijzelf.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: zak 2

Bericht door Geurt »

Op gelijk rokeren na 6...Lg4 volgt 7...e4 en dat kost wit een stuk.
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: zak 2

Bericht door PeterT »

Ja, dat was een (wat) snelle conclusie van mij. Het uitgestelde rokeren blijkt (na opzoeken) niet zo'n probleem, echter het avontuur met Dc4 (ipv d3!) lijkt me wat vaag. Het "ontdubbelen" vd pionnen kan ook niet de bedoeling zijn. Wit is te snel aan het verdedigen zo, en komt daar niet goed uit.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: zak 2

Bericht door Pieter »

Ik weet niet in hoeverre je het helemaal van te voren bedacht had, maar het leegmaken van de d-lijn, de damezet met matdreiging op h2 en dan de kwalwinst met de aftrekaanval van de loper, ziet er mooi uit. Daar krijg je het voordeel in handen.

Het niet rocheren van wit is jammer, maar daar verliest ze zeker niet de partij. Nadat wit alsnog gerocheerd heeft en de zwarte pionnenstructuur geheeld is, staat het volgens mij gewoon gelijk.
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: zak 2

Bericht door peterdas »

Ja, het ziet er inderdaad mooi uit.

Op het eerste gezicht lijkt me verdedigende 29. Pg3 niet zo'n goede zet van Judith. Df4 lijkt me veel sterker, maar ik kan natuurlijk van alles over het hoofd zien. Persoonlijk zou ik deze partij eerder voor de spiegel in aanmerking laten komen dan de partij tegen Henk die Geurt daarvoor genomineerd heeft. Hier was veel minder sprake van onnodig weggegeven penalties etc., veel meer van een goed opgebouwd en uitgespeeld veldoverwicht...
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: zak 2

Bericht door Geurt »

Ik ga met deze partij graag voor de spiegel, maar heb dat nog niet gedaan in de veronderstelling dat zak-partijen niet in aanmerking komen.
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: zak 2

Bericht door Pieter »

Ja Geurt, ook deze partij komt in aanmerking. Alle door Rode Lopers gewonnen partijen met een normaal speeltempo in dit seizoen mogen meedoen.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: zak 2

Bericht door John »

Mmhh, weet ik niet zeker.

Ik dacht dat de partijen van ZAK wel meetelden, maar in het nieuwe seizoen. Staat mij bij dat dit ook ergens in een ALV voorbij gekomen is...
Wish I didn't know now what I didn't know then
Gebruikersavatar
Geurt
Berichten: 1259
Lid geworden op: do jan 20, 2005 17:23

Re: zak 2

Bericht door Geurt »

OK dank, dat zal vast kloppen wat John zegt, anders heeft Jan wat weinig tijd om de zaak te beoordelen. Een voorwaarde is ook dat er een gedegen analyse bij de partij geleverd wordt en dat wordt voor mij wat krapjes, want dit weekend ga ik voor drie weken op vakantie. Beter kijken naar de partij - door Fritz - levert al gelijk wat minder aangename verrassingen op. Hij speelt liever 12... axb6 dan axc6 bijvoorbeeld, waarmee zwart zijn pionnenstructuur verbetert. De open a-lijn waarlangs de T snel mee gaat doen, is kennelijk belangrijker in deze stelling dan geen dubbelpion hebben. Verder is 27...e4 nogal dubieus, omdat wit met 28 Df4 zonder meer in het voordeel komt (+1.75). Ik schreef al dat ik over e4 lang heb nagedacht en de consequenties niet goed kon overzien, al zag ik wel allerlei mogelijke dreigingen voor zwart, waarover wit goed en liefst ook lang moet nadenken, wat ze ook deed. Als wedstrijdzet is hij daarom ok, in deze partij deed de zet in elk geval wat hij moest doen: ongefundeerde schrik aanjagen en zorgen dat de partij kantelt. Maar ik weet niet of gevoel voor opportunisme zwaar telt in de beoordeling van de commissie, dus de spiegel lijkt mij wat hooggegrepen...
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: zak 2

Bericht door Pieter »

De spiegel lijkt mij ook wat hoog gegrepen voor deze partij, maar dat wil niet zeggen dat hij niet mag meedingen.
Als je een partij met Fritz analyseert, krijg je bijna altijd wel onaangename verrassingen. Fritz vindt altijd wel combinaties of dingetjes die je achter het bord gemist hebt. Daar gaat het niet om! Schoonheid zit hem niet per se in een foutloze partij, maar in een partij waarin je je eigen niveau ontstijgt.
De combinatie waarmee je de kwal wint vind ik mooi genoeg om de partij in te dienen. Daarmee overstijg je je niveau (als je het van te voren zo bedacht had, tenminste).
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: zak 2

Bericht door Pieter »

En Jan kennende gaat hij toch pas een week voor de ALV de partijen analyseren, dus de ZAK partijen kunnen gemakkelijk meedingen!
Plaats reactie