Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

Het NK Journalisten is vanmiddag na de bekende copieuze lunch (erwtensoep, broodje kroket en voor de vegetariërs het iets minder geslaagde broodje kaassoufflé) van start gegaan. Kees Volkers (druk met werk) en Timo Können (speelt liever de tienkamp) laten het dit jaar afweten, dus mag ik de DRL-honneurs waarnemen. Poeh, wat een verantwoordelijkheid!
Veel bekende maar ook nieuwe gezichten, deze keer: zowel bovenin als in de lagere regionen. Dat laatste vergroot zeker de kans om mijn prestaties van vorig jaar (daar hebben we het maar niet meer over) te overtreffen.
De eerste ronde had ik al bijna meteen een punt doordat ik was ingedeeld tegen een vage Rus (Surov, nee niet Shirov), die niet kwam opdagen. Maar toen offerde wedstrijdleider Kees Lüte zich op en schoof met zwart aan tegenover mij. Hij is geen slechte schaker en deed het dan ook beter tegen mijn Schots gambiet dan Frank Plomp gisteren (die ik int zestien zetten mocht verschalken). Kees speelde na 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.d4 exd4 4.c3 d5. Daar heb ik me dan weer niet in verdiept.
Na lang nadenken en twijfelen speelde ik Ld3. Geen idee of dat goed is. Het werd een spannende partij met van beide kanten veel druk op de koningsvleugel,met uiteindelijk meer druk van Kees. Ik heb langdurig mijn hoofd gebroken over een antwoord op een mogelijk stukoffer op h3. Dat lukte, maar het kostte me wel belangrijke tempi en een actieve torenlijn. En ineens zat ik dus in een 'gewone' partij met een pion minder. Dan maar gaan voor remise, dacht ik Maar Kees speelde het scherp (en ik iets minder). Uiteindelijk maakte ik een fout, waardoor hij zijn toren kon offeren ten gunste van pionpromotie. Ach, wel strategisch om de eerste ronde niet te winnen; des te eerder bevind ik mij in kansvoller regionen (sprak zij opgewekt). ;-)
De overige 11 partijen verliepen eveneens naar (rating)verwachting.
Wordt vervolgd!

PS: vergeef mij evt. typfouten, ik zit enorm te priegelen op mijn mobiel (had ik beloofd aan Majnu, dus nu moet ik wel. Weet alleen niet of dit de juiste plek ervoor is).
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door peterdas »

Tanja schreef:Het NK Journalisten is vanmiddag na de bekende copieuze lunch (erwtensoep, broodje kroket en voor de vegetariërs het iets minder geslaagde broodje kaassoufflé) van start gegaan. Kees Volkers (druk met werk) en Timo Können (speelt liever de tienkamp) laten het dit jaar afweten, dus mag ik de DRL-honneurs waarnemen. Poeh, wat een verantwoordelijkheid!
Veel bekende maar ook nieuwe gezichten, deze keer: zowel bovenin als in de lagere regionen. Dat laatste vergroot zeker de kans om mijn prestaties van vorig jaar (daar hebben we het maar niet meer over) te overtreffen.
De eerste ronde had ik al bijna meteen een punt doordat ik was ingedeeld tegen een vage Rus (Surov, nee niet Shirov), die niet kwam opdagen. Maar toen offerde wedstrijdleider Kees Lüte zich op en schoof met zwart aan tegenover mij. Hij is geen slechte schaker en deed het dan ook beter tegen mijn Schots gambiet dan Frank Plomp gisteren (die ik int zestien zetten mocht verschalken). Kees speelde na 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.d4 exd4 4.c3 d5. Daar heb ik me dan weer niet in verdiept.
Na lang nadenken en twijfelen speelde ik Ld3. Geen idee of dat goed is. Het werd een spannende partij met van beide kanten veel druk op de koningsvleugel,met uiteindelijk meer druk van Kees. Ik heb langdurig mijn hoofd gebroken over een antwoord op een mogelijk stukoffer op h3. Dat lukte, maar het kostte me wel belangrijke tempi en een actieve torenlijn. En ineens zat ik dus in een 'gewone' partij met een pion minder. Dan maar gaan voor remise, dacht ik Maar Kees speelde het scherp (en ik iets minder). Uiteindelijk maakte ik een fout, waardoor hij zijn toren kon offeren ten gunste van pionpromotie. Ach, wel strategisch om de eerste ronde niet te winnen; des te eerder bevind ik mij in kansvoller regionen (sprak zij opgewekt). ;-)
De overige 11 partijen verliepen eveneens naar (rating)verwachting.
Wordt vervolgd!

PS: vergeef mij evt. typfouten, ik zit enorm te priegelen op mijn mobiel (had ik beloofd aan Majnu, dus nu moet ik wel. Weet alleen niet of dit de juiste plek ervoor is).
Leuk verslag, Tanja! Jammer dat je verloren hebt. En jammer dat het niet op liveborden gespeeld wordt. Dit is toch veel interessanter dan remiseschuivende grootmeesters? Succes in de volgende ronden.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Majnu »

Hartstikke leuk dat je je aan je belofte houdt, Tanja.
Het klinkt als een spannende eerste partij. Succes in ronde 2!
We blijven je volgen.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Timo »

Ja, ga door! Liefst niet met verliezen, maar wel met schrijven. Ik arriveer morgen en zal natuurlijk komen kijken.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

Dank voor jullie support, kan ik goed gebruiken.
Vanavond tegen Peter van den Belt een zeer spannende partij. Hij speelde het Morragambiet. Altijd lastig om je eigen opening tegen te komen.
Ik had net d5 van Kees Lüte gezien en dacht, weet je wat, dat doe ik ook! Gewoon eens iets anders en wellicht Peter een beetje uit de standaardtheorie. Dat lukte aardig, maar het leverde me een geïsoleerde d-pion op (1.e4 c5 2.d4 cxd4 3.c3 d5 4.Dxd4 e6 5.exd Dxd5 6.Dxd5 exd). Ik heb achteraf begrepen dat dameruil meteen ook kan, maar dat durfde ik niet aan. Daarna had Peter het initiatief en heb ik (te) veel tijd gebruikt, maar ik wist een en ander te keepen: 7.Pf3 Pc6 8.Lb5 (geloof ik) Ld7 9.0-0 0-0-0 (ja, riskant) 10.Lf4 f6 11.Pbd2 Lc5 12.Pb3 Lb6 13.a4 Pa5 14.Lxd7 Txd7 15.Pxa5 Lxa5 16.b4 Lc7 17.Le3 Lb6 18.LxLb6 axb6 19.a5 Kc7 20.a6 Pe7 21.b6 Ta8 22.Pd4 Pc8 23.Te1 Pa7 24.f4 Kd6 25.Tb1 Kc5 26.Th4 bxa 27.bxa Pc8 28.Te8 Tb2 29.Pb3+ Kd6. En oeps, hier raak ik helaas het spoor qua notatie bijster. Hoe dan ook, ik wist me uit mijn penibele positie te bevrijden en een toren naar a2 te spelen, en later naar c2. Tweede toren op diezelfde rij erbij en pionwinst op h2. Overigens zag ik de winst hier gloren.
Dat klopte ook, alleen zag ik het niet tot op de laatste zet scherp, intussen met forse hoofdpijn. Wel zag ik in grote tijdnood nog kans een stuk te pakken tegen twee pionnen, met een gemeen valletje. Helaas zag ik de dodelijke zet die ik daarna had moeten doen (verplichte torenruil) dan weer niet en blunderde ik mijn pluspion een aantal zetten later moegedacht en in vliegende tijdnood weg. Daar schrok ik zo van dat het me een halve minuut kostte om in te zien dat het nog steeds op z'n minst potremise was, misschien had ik zelfs nog winstkansen. Daar ging ik me nog eens even lekker in verdiepen, maar SHIT: toen viel verdorie mijn vlag. O, hoe vaak heb ik dit nu al niet meegemaakt?!! Te erg voor woorden. Ik had gewoon a tempo moeten zetten en remise moeten aanbieden. Peter had het geaccepteerd... Tja, helaas dus een klassiek-Veenstriaanse verliespartij. :-(
Ik troost mezelf met de gedachte dat ik wel steeds een stap dichter bij winst kom. Dus nu gauw slapen en morgen drie x is scheepsrecht!
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Majnu »

Het is balen deze uitslag maar je komt nu echt heel dichtbij een overwinning! Nu in de komende ronden niet koste wat kost de winst proberen te forceren, maar gewoon goed en gezond spelen. De punten komen wel.
Succes!
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Kees »

Jammer Tanja, ik treur met je mee. En dat tegen Peter!
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

En inderdaad: 3 x is scheepsrecht, vandaag heb ik mijn eerste partij gewonnen, wat een opluchting. In mijn minder opgewekte momenten vannacht (nee, niet zo best geslaoen na die partij van gisteren) zag ik mezelf alweer afstevenen op 0 uit 7. Dat blijft mij godzijdank, of liever gezegd Tanjazijdank bespaard.
Ik mocht vanochtend aantreden tegen iemand van mijn sterkte. Dat speelt toch wel lekkerder, al had ik enige moeite om goed uit de opening te komen: 1.e4 c4 3.d4 cxd4 3.c3 dxc3 4.Pxc3 Pf3 5.Lc4 e6 6.Pf3 d6 7.De2 Pf6 8.0-0 Le7 9.Lf4 e5 10.Lg3 (lang over getwijfeld, maar toch niet goed, denk ik) Lg4 11.De3 0-0 12.h3 LxPf3 13.gxLf3 (gevaarlijk, maar biedt ook aanvalskansen op zwarte koningsstelling en ik wilde dat paard niet binnen hebben) Pd4 14.Dd3 Dd7 15.Kg2 Tac8 16.Tac1 Pxf3? (ik hoopte al dat mijn tegenstander zou happenr ;-) ) 17.Lb5 De6 18.DxPf3 (en in plaats van pion achter een kwal voor, yo!) Td8.
Vanaf hier voelde ik me lekker in de partij, al bleef het opletten.
19.La4 Dc4? 20.Lb3 Dc5 21.Pd5 DxTc1. Ik heb hier wel even getwijfeld, maar ik had geen zin in twee torens tegen een dame. 22.PxLe7 Kf8 23.Pxc8 DxPc8 24.Lh4 Ke7 25.Dd3 Kf8 26.Kh2 Dc6 27.Ld5 Db6 28.b3 h6 29.Df3 Ke7 30.LxPf6+ gxf6 31.Dh5 Tf8 32.Dxh6 b6 33.Tc1 (nieuw plan) Th8 34.Dc3 Dd7 (niet op tijd) 35.Dc7 DxDc7 36.TxDc7+ Kd8 37.Txa7 Te8 38.Txf7 en wit ziet in dat het hopeloos is en geeft op. 1-0.
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Henk »

Hoera, daar hoort natuurlijk een bord bij. Na enkele reconstructievuiltjes (o.a. zet 34.Qe3 Rg8 toegevoegd) kom ik tot:

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Pieter »

34.Txc7+ lijkt me winnend
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Henk »

Mja. Waarschijnlijk is mijn reconstructie dus fout :-(
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Majnu »

Hoera, hoera, hoera!
En nu op naar het tweede punt, Tanja!
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

Henk, dank voor het bord en de reconstructie! Ben blijkbaar een zet vergeten te noteren, want idd kan de dame niet van h6 naar c3, De3 klopt dus. Tg8 niet, die bleef op de H-lijn. Zwart speelde volgens mij Dd8 of Dc7, dat weet ik niet meer, intussen weer een partij én een vluggertoernooitje verder (dat laatste was een ernstig geval van serial suicide; ik eindigde met een schamele 2,5 punt, maar speelde goed tegen Kees Vreeken en Peter Boel, en scoorde een punt tege Alexander Munninghof. De waarheid gebiedt me wel te bekennen dat hij in beschonken staat verkeerde).
Ook over de tweede partij gisteren geen hoezee, helaas. Ik speelde, net als vorig jaar tegen Erik Bouwmans (1840), een enorm pittige gesloten Budapester. Dat beschermde me lange tijd tegen aamvallen van wit, maar maakte vooral mijn loperpaar vleugellam. Erik had het erg zwaar, zat te zuchten en te steunen, net als vorig jaar. Als ik op zeker moment f5 had gespeeld en remise had aangeboden, had hij het aangenomen. Beide opties had ik idd serieus overwogen, maar ik zette uiteindeijk in op de aanval. Daarmee leverde ik echter belangrijke tempi in en kwamen er gaatjes in de stelling. In vliegende tijdnood manifesteerde zich dan toch de 1800-speler, en Erik combineerde het met twee paarden en twee lopers vlot uit. Mooi om te zien. Ik moet toch eens wat bijgespijkerd worden in deze opening, dus wie zin heeft een keer met mij daarnaar te kijken, heel graag!
Vandaag treed ik met frisse moed aan tegen Jan Bey (1867, tpr 1964), die 2,5 puntevheeft. Hoe dat kan, weet ik niet, lijkt mij een indelingsfout. Hoe dan ook, ik ga er vol (en geduldig) tegenaan, niets te verliezen; hij wel!
Tussendoor trouwens nog meegenoten van het spektakel rond het gestrande schip, we zitten hier eerste rang. Kun jevhier ook foto's posten?
O, ik zie dat ik zo moet spelen, tot later!
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Majnu »

Ja, je kan hier fotos posten maar alleen als ze eerst op een andere website geupload worden. Daarna kan je ze hier linken. Als je het te ingewikkeld vindt mail me je fotos en dan plaats ik ze wel.

Timo is onderweg om je een spoedcursus Budapester gambiet te geven.

Succes!
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Arnold »

Pieter schreef:34.Txc7+ lijkt me winnend
25.Dh5 lijkt me winnend
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Plaats reactie