Rapidtoernooi in Delft, a.s. zaterdag 10 september

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Rapidtoernooi in Delft, a.s. zaterdag 10 september

Bericht door PeterT »

Wie gaat er mee naar rapidtoernooi Delft a.s. zaterdag ? Vlakbij Delft CS! Zie Utrechts schaakforum voor info en link.

Globaal:

- Aanvang 15.00 uur! Einde 22.30!
- 7 ronden rapid (20 min. pppp)
- 2 groepen (>1800 en < 1900)
- Barbeknoei tussendoor, ook vega
- Kosten 10 euro incl. eten!


Laat me weten!
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Rapidtoernooi in Delft, a.s. zaterdag 10 september

Bericht door Majnu »

Waarom beginnen ze zo laat?
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rapidtoernooi in Delft, a.s. zaterdag 10 september

Bericht door Pieter »

Nieuw concept. Geen schaaknacht, maar een schaaknamiddag en avond. Helemaal 2011.
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Rapidtoernooi in Delft, a.s. zaterdag 10 september

Bericht door PeterT »

Tsja, niet voor watjes natuurlijk, dit soort tijden. Overigens is het 22.10 afgelopen. Prijzen om 22.30. Binnen een uur sta je met de trein weer in Utrecht!
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Rapidtoernooi in Delft, a.s. zaterdag 10 september

Bericht door PeterT »

Ik heb mij intussen aangemeld! Wie gaat er mee ?
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Rapidtoernooi in Delft, a.s. zaterdag 10 september

Bericht door PeterT »

Barbieknoeischaak in Delluft.


Aan het begin vd middag reis ik met de trein naar Delft voor het rapidtoernooi. Eindelijk een toernooi met een "gristelijke" aanvangstijd voor de gezellige schaker. Denk aan al die andere die in dorpen in "Verweggistan" zoiets organiseren waar je je om 9.30 reeds moet aanmelden, na 1 a 1,5 uur reistijd. Rekening houden met schakers die uit een geciviliseerde grote stad in het westen komen, ho maar!
Trouwens als je denkt dat alleen de grote steden in dat westen hun station verbouwen, heb je het mis. Delft doet hier gewoon aan mee zodat met wat zoekwerk de (om)weg naar de speelzaal gevonden dient te worden. Gelukkig kan ik dat klusje uitbesteden aan mijn iFeun. Loopafstand blijkt zo zo'n 15 minuten te zijn.
De huisvesting is een allergezelligst clubgebouw met 2 verdiepingen, een bar (uiteraard), en zowel boven als beneden "een buiten". Beneden betekent dat een binnenplaats met een grote tuin, en heerlijke leren "Berend Boudewijn" kleurentv-stoelen (voor de jongeren: een kleurentv was vroeger de hoofdprijs in 's mans tv-quiz).
Nadat iedereen het volgende 1/2 uur binnendruppelt, nemen de schaakvijandelijkheden een aanvang. Mijn 1e serieuze partij na 1/2 jaar valt me (niet) mee. Oude (tijdnood)problemen spelen helaas een rol terwijl mijn jonge (ambitieuze ?) tegenstander met zo'n 300 ratingpunten meer er niet door komt. Met een zucht van verlichting accepteert hij mijn hand ten teken van opgave, nadat mijn vlag valt.
Zo gaat het de rest van de dag vaker. Tijdnood met verlies als gevolg, terwijl ik gelijke tot goeie stellingen heb. Helaas heb ik van de 3 keer zwart ook 3 keer zo'n sterke tegenstander. Mijn niveau valt me geeneens tegen verder, al zijn de details weggezakt en kies ik regelmatig de verkeerde voortzetting.
Ondertussen ram ik er ook een paar van het bord. Ook dat ben ik niet verleerd. Een klein jochie is daar slachtoffer van aangezien ik op zet 2 van hem eis dat hij de zet f6 niet mag terug nemen! Hij schrikt, "o, spelen we zo". Er volgt na 1. e4 e5, 2. Pf3 f6, 3. Pe5: fe5: een ware slachting compleet met wandelkoning en mat na een zet of 12. Wat ruw van mij, maar: 1. hij weet nu dat aanraken = zetten, en 2. hij speelt nooit meer 2. f6. Ik bied hem maar een cola aan voor de schrik.
De barbecue blijkt reeds voorbereid, eten van een cateraar te zijn. Wel erg lekker, al moet de "vega" het doen met de tofu die reeds in de rijst zit. Een alternatief voor de saté zit er niet in (een variant op vroegere tijden waarin sommige restaurants zich erop voor stonden dat ze vegetarische maaltijden hadden: ze lieten gewoon het vlees weg!). Uiteindelijk beding ik wel een extra schep rijst; "vega's" zijn natuurlijk geen watjes die kleine porties eten!
Is het eten al een soort van gratis (in de 10 euro inschrijfgeld), de drankprijzen zijn een voorbeeld voor elke club. Heerlijke fles "Hertog Jan" (iets voor Jan Prins ?) voor 1,50 euro, en de koffie voor 1 euro. Ze werken dan ook wel met vrijwilligers.
Verder viel op dat bijna iedereen makkelijk open staat voor contact. De sta-tafels nodigen daartoe uiteraard ook uit. Ik bevond mij op een gegeven moment aan een tafel waar op luide toon kond gedaan werd van de "vernietiging van het onderwijs" van de afgelopen jaren, en de noodgedwongen comeback daarvan ook trouwens. Weer eens wat anders. Een deelnemer bekent mij mee te doen omdat hij niet weet wat te doen met een vrije zaterdagavond (na een gewoon overdag toernooi). Dan ben je vroeg thuis en wat dan ? Nou ja zeg! Ook blijken er nog meer Utrechters te zijn, al kom ik geen van allen tegen in de strijd.
Manuel Bosboom blijkt zich ons (DRL) nog goed te herinneren. Hij beklaagt zich er als "broodschaker" over dat hij de afgelopen 9 dagen met schaken maar 60 euro heeft gewonnen. Zijn speelstijl lijdt er niet onder volgens mij. Ook kan hij zijn kas weer wat spekken aangezien hij met de (gedeelde) winst aan de haal gaat.
De reis terug blijkt wel wat langer dan een uur te duren. Het heeft geonweerd en dientengevolge neemt de (nacht)trein tussen Leiden en Amsterdam gewoon een omweg via Haarlem! Om 03.00 ben ik terug in de Domstad, moe maar voldaan zoals dat heet.
Ik vond het wel erg geslaagd dat Rapidschaak, en met de reetding (TPR) viel het ook nog mee zelfs. "Barbies" hoop ik volgend keer wel wat meer te zien want afgezien van Bianca M en Lisa H en nog wat anderen was het vooral weer een mannensaek.
Rapidtoernooischaak is het dus voor mij! Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door PeterT op ma sep 19, 2011 02:03, 8 keer totaal gewijzigd.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Rapidtoernooi in Delft, a.s. zaterdag 10 september

Bericht door Kees »

Mooi verslag Peter! Smaakt naar meer.
En goed dat je dat verwende rotjochie z'n plaats hebt gewezen!
Het is inderdaad een groot probleem om als grotestadsjongen om half tien in de ochtend ergens in de provincie aan te schuiven, maar andersom valt ook niet mee. Hoe kom je weer thuis? Als ik aan dat schaaktoernooi had meegedaan had ik met mijn dochter in de nachtbus van 3.00 uur naar Houten (of all places) gezeten.
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Rapidtoernooi in Delft, a.s. zaterdag 10 september

Bericht door PeterT »

Dank Kees. Jazeker. Ik merkte dat het resultaat me nauwelijks boeide, al was het fijn om ook een paar potjes te winnen. Intussen om mij heen allerlei verhalen over gemiste kansen, nog te behalen punten enz.. Ik had wel wat medelijden met de speler uit de A-groep die na 6 ronden nog 0 punten had.
Overigens was die nachttrein dan weer mijn eigen schuld. De prijsuitreiking was om 23.00 afgelopen, maar onder het genot van een paar van die lekkere biertjes, en goed gezelschap, stelde ik de trein uit tot 01.00.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Plaats reactie