Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

De pagina is inmiddels 87 keer bekeken, toch het blijft doodstil... een hint voor stelling 1 dan maar: de loper op e3 staat niet echt geweldig.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Degene die achter de witte stukken zat heeft het in elk geval niet begrepen. Hoe kun je zo'n gewonnen stelling zo om zeep helpen zeg.
In de eerste diagramstelling brengt wit zijn loper

via e3 naar f4 en dan naar d6 De bedoeling is op c5 te gaan staan. Zwart mag d4 hebben omdat wit b4 heeft gevolgd door Lc5 met eenvoudige winst. Als zwart ook nog b2 pakt promoveert de a-pion.

De tweede stelling is wel heel eenvoudig gewonnen voor zwart.

1...g4 2.Ke4 e2 3.Ld2 f3 4.gxf3 (4.Ke3 Lxd4!+ 5.Kxd4 fxg2) g3 5.Ke3 Lxd4!+ 6.Ke2 g2

“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Nu een reactie uitblijft, ga ik bijna denken dat Timo zelf achter de witte stukken zat. Onbedoeld heb ik hem beledigd. Sorry hoor (al blijft een feit dat wit een gewonnen stelling in een verloren stelling heeft omgezet)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Haha, niet beledigd hoor Henk. De stellingen zijn wel familie van elkaar, maar komen uit twee verschillende takken van een lange analyse, die op zichzelf ook weer vrij ver afstaat van een stelling die ik op het bord heb gehad. Ik was een beetje ontmoedigd door het uitblijven van respons en vergat daardoor hier te kijken. In elk geval kloppen je oplossingen. Voor jou gemakkelijk, maar ik denk niet voor iedereen hier (hoewel ik bij de tweede wel meer oplossers had verwacht).
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Gelukkig maar.
De oplossingen had ik de dag van je eerste post al.
Omdat het aantal reageerders veelal tot max 10 leden beperkt blijft- waaronder een harde kern van een man of 5- had ik geen trek om alweer met een antwoord te komen. Zag in de loop der dagen wel een aantal clubleden langskomen, maar reageren ho maar. Wellicht heeft dit draadje zijn langste tijd gehad of leidt het tot meer reacties als a) het seizoen vordert en/ of b) de stellingen meer tactisch van aard zijn.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Ja, dat zou allemaal best kunnen, en de reden dat jijzelf in eerste instantie niet reageerde vermoedde ik ook wel. We moeten maar zien hoe het verdergaat.
Gebruikersavatar
Hendrik
Berichten: 872
Lid geworden op: do mei 21, 2009 00:39

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Hendrik »

ik probeer altijd wel mee te puzzelen, maar kijk altijd vluchtig tijdens werk en dan bedenk ik de oplossing wel ,maar werk ik de stelling hier niet uit. Dat zal ik meer gaan doen!

nog een betrekkelijk tactische en misschien eenvoudige uit de hedendaagse schaak wereld.

wit speelt en wint.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Die herken ik onmiddellijk, Hendrik. Een kunststukje van de oudwereldkampioen!
Gewoon elke dag wat combinaties oplossen, Hendrik. Ben ik onlangs ook weer mee begonnen.
De antwoorden schrijf ik op, om mezelf niet te bedriegen als ik de oplossing raadpleeg.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Hendrik
Berichten: 872
Lid geworden op: do mei 21, 2009 00:39

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Hendrik »

HenkDizz schreef:Die herken ik onmiddellijk, Hendrik. Een kunststukje van de oudwereldkampioen!
Gewoon elke dag wat combinaties oplossen, Hendrik. Ben ik onlangs ook weer mee begonnen.
De antwoorden schrijf ik op, om mezelf niet te bedriegen als ik de oplossing raadpleeg.
ik had niet anders verwacht, jij volgt de actualiteit natuurlijk ook. Ik zal meer in de boekjes duiken voor wat uitdaging!

uiteraard iedere dag tactieken, op het internet, maar ook de stappenmethode straks weer met de kinders. Ik moet bekennen dat de stappenmethode me best veel boost geeft, het zal velen verbazen maar stap 5 en 6 zijn best wel lastig (en nuttig) voor de gemiddelde 1700 speler.
Laatst gewijzigd door Hendrik op zo aug 27, 2017 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Nog even terug naar Jobava's dameoffer.
In die partij zat een T-P mat. Een klassieker is de volgende partij Lembit Oll- Julian Hodgson PCA Groningen 1993. Dit was een partij uit het kwalificatietoernooi voor de PCA kandidatenmatches. UIteindelijk leidde dit tot de WK-match 1995 Kasparov - Anand (uit Hendriks laatste opgave)
Julian Hodgson maakte rond 1995 een aantal videobanden. In één ervan behandelde hij een aantal thema's die tot beter/ succesvoller schaak leiden. Thema 1 was het oproepen van de reservisten. Zet 1 blijft me bij.



Nog even opgezocht. Was idd 1995. Video heet Combat Chess deel 1 "10 Lethal weapons". Uitgebracht door GMvideo.
Julian was een held van me. Ik heb 3 gesigneerde boeken van hem (allen met meer dan alleen een krabbel)
Laatst gewijzigd door HenkDizz op zo aug 27, 2017 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Hendrik
Berichten: 872
Lid geworden op: do mei 21, 2009 00:39

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Hendrik »

prachtig!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Met de Stappenmethode ben ik niet zo bekend. Jaren geleden toen Rob Brunia nog leefde moest ik een KNSB-wedstrijd spelen. Brunia gaf die dag les. Hij had een stelling opgezet. Lasker- Pirc riep ik door de deur. Vervolgens volgde een blik die kon doden en smeet hij de deur dicht.



Dat ik die partij uit 1935 kende kwam vooral door de volgende partij uit 1986

Nunn kende ook zijn klassiekers!

Momenteel bezig met http://www.debestezet.nl/catalog/produc ... ts_id=2255
Voorts met partijen van Rubinstein.
Aan openingen maar eens niets gedaan de laatste tijd.
Laatst gewijzigd door HenkDizz op zo aug 27, 2017 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

Hendrik schreef:ik probeer altijd wel mee te puzzelen, maar kijk altijd vluchtig tijdens werk en dan bedenk ik de oplossing wel ,maar werk ik de stelling hier niet uit. Dat zal ik meer gaan doen!

nog een betrekkelijk tactische en misschien eenvoudige uit de hedendaagse schaak wereld.

wit speelt en wint.
Hier waren 'we' mee bezig. Laat je niet afleiden.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »


Hoe lost zwart z'n problemen op?
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »


Wit aan zet.
a. het staat ongeveer gelijk
b. wit staat beter
c. wit wint
d. zwart staat beter
e. zwart wint
Plaats reactie