Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Ik denk

1.Pa7+ gevolgd door 2.Pc8+ de Koning komt dan op a6 of c6 terecht. Vervolgens begint de b-pion aan een victory march. Als de koning op c6 staat is b5+ al mat, als de Koning op a6 staat is b5+ een winnend tempo waardoor de b-pion op tijd promoveert.

Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Scherp gezien, Peter.



Op het OKU speel je inderdaad 1.Pa7+ Kb6/d6 2.Pc8+ Kc6 3.b4 en 4.b5 mat, tenzij zwart met 3...Tc3+ zijn toren geeft. Na 1...Kb6 2.Pc8+ heeft zwart de extra mogelijkheid 2...Ka6, maar dan is 3.Ta7 meteen mat. Andere volgordes werken niet voor wit omdat zwart dan Th7 heeft. Ger Hageman vond de oplossing niet toen ik de stelling vanmiddag aan hem liet zien. Henk Dissel reageerde vermoedelijk niet wegens te makkelijk...
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door HenkDizz »

In eerste instantie zag ik de oplossing niet, Timo. Doe niet mee aan het OKU voelde me daarom ook niet 'geroepen'.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Stelling om te kraken

Bericht door peterdas »

Timo schreef:Scherp gezien, Peter.

Op het OKU speel je inderdaad 1.Pa7+ Kb6/d6 2.Pc8+ Kc6 3.b4 en 4.b5 mat, tenzij zwart met 3...Tc3+ zijn toren geeft. Na 1...Kb6 2.Pc8+ heeft zwart de extra mogelijkheid 2...Ka6, maar dan is 3.Ta7 meteen mat. Andere volgordes werken niet voor wit omdat zwart dan Th7 heeft. Ger Hageman vond de oplossing niet toen ik de stelling vanmiddag aan hem liet zien. Henk Dissel reageerde vermoedelijk niet wegens te makkelijk...
Er staat vermoedelijk ergens iets in het boek 1001 checkmates van Nunn wat hier aan doet denken. Ik denk dat ik het daarom vrij snel zag. Gek genoeg zag ik de optie 3.Ta7 mat dan weer niet vanwege pionpromotietunnelvisie. Ik heb (op aanraden van IM Willy Hendriks) een tijdlang de 300 stellingen van Alburt en de eerste 90 uit Nunn eindeloos opnieuw opgelost. Net zo lang tot ik ze min of meer uit mijn hoofd kende. Dat werpt zijn vruchten af op het moment dat er vergelijkbare patronen in een stelling zitten.

Dit moet ook de reden zijn dat kinderen zo snel heel goed kunnen worden. Ik moest als midden-dertiger zo'n boekje van Alburt tientallen keren door om die stellingen enigszins vast te houden in mijn geheugen. Een kind ziet zo'n patroon na 2 keer en herkent het de rest van zijn leven. Een grootmeester heeft rond de 10.000 van dit soort stellingspatronen in zijn hoofd, zeggen ze. Voor mij dus nog 9.610 te gaan voordat ik dat niveau bereik. Als ik hetzelfde tempo aanhoud moet ik 247 jaar oud worden om de GM-titel te halen, heb ik berekend. Dat is nogal wat. Maar je kunt dan tenminste wel rustig sterven.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Dat werkt dus blijkbaar, al duurt het 247 jaar. De moeilijkheid van de stelling heeft er volgens mij veel mee te maken dat de zwarte koning 'ruimte zat' lijkt te hebben op de zesde rij. Ik ben nu wel benieuwd naar die stelling van Nunn, Peter. Die zou je eigenlijk uit je hoofd moeten kunnen plaatsen. :)
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »


Zwart uiteraard aan zet. Welke van de drie uitslagen wordt het?
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3486
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Jacco »

dit is bijna een scheidsrechtervraag
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Chris
Berichten: 350
Lid geworden op: do jan 20, 2005 15:45

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Chris »

Na het gedwongen

1...gxh3+

kan

2.Kf3

gespeeld worden. Dan is er niets anders dan

2...g4+

en na het antwoord

3.Kf4

is

3...g3

verplicht en na

4.hxg3

is die ene van de drie mogelijke uitslagen bereikt.
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

Knap Chris!
Gebruikersavatar
JosH
Berichten: 1365
Lid geworden op: do jan 20, 2005 14:15

Re: Stelling om te kraken

Bericht door JosH »

Het duurde bij mij ook even om in te zien dat zwart alleen verplichte zetten heeft :)
"One life, live one!"
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Wat was dit voor stelling, Fred?
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

Timo, ergens op een site. ChessBase waarschijnlijk.
Interessant is dat wit het verkeerd kan spelen b.v. 2.Kf2, maar zwart nooit (meen ik) kan winnen.
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

Wit aan zet. Lastig of simpel?
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Majnu »

Simpel en leuk.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Mee eens. Lijkt wat op vorige stelling bovendien.
Plaats reactie