Tata Steel Chess 2012

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Tata Steel Chess 2012

Bericht door Majnu »

Henk schreef:
van Lingen? Die zit allang thuis hoor. Je bedoelt wellicht Dissel?
Ah, jammer dat ik Van Lingen niet in actie te zien krijg. Dissel is inderdaad ook een van mijn favorieten!

Peter, netjes 4,5 uit 7!

Timo is niet meer te stoppen!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door HenkDizz »

Vanochtend vroeg aan het ontbijt. Daarna strandwandeling gemaakt. Vanmiddag zwart. Dat scheelt. 2 maal met wit verloren. Gisteren 2x ...Pe5 gemist. Het kostte me beide keren een pion. Wel Garry Kasparov's laatste (pracht)boek aangeschaft. Als het lezen, bladeren daarin geen inspiratie biedt; wat dan (nog) wel?

Zaterdagavond met Peter bij het Visschershuys wezen eten. Gezellige avond gehad. Leuk dat je morgen langskomt Majnu. Ik zal proberen een waardige vervanger vervanger van HvL te zijn :-) Timo morgen wit (we hebben hetzelfde lotingsnummer) Dat wordt vast weer een BlackmarDiemertje. Vanmiddag gok ik op een olifant of een Boedapester. Mijn eigen partij zal wel weer met ...d6 beginnen.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Arnold »

Ik ga vandaag om ca. 14.00 uur naar TATA, dus als er nog iemand mee wil...?

Mijn telefoonnummer zet ik (vanwege de afscherming) bij Externe competitie, of klik hier.

Ik wilde eigenlijk woensdag gaan, maar dan kan ik niet.
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door HenkDizz »

Voor de grootmeesters is het een rustdag, Arnold. (En om nou voor de 10-kampen te gaan ?!)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Timo »

Niet gered vandaag... :( Tegenstander had van Ronald Gouma gehoord dat ik Olifant speel. Week daarom uit naar Weens, maar na mijn 2...Lb4 was hij meteen out of book. We kregen een stelling die toch veel van de Olifant had. Wit had een open b-lijn en speelde Tb1. Kwam niet bij me op dat hij Tb5 wilde spelen met aanval op mijn gepende paard op d5. Mocht blij zijn dat ik geen stuk verloor, maar kreeg beetje verdachte stelling. Toen ik daarna een pion weggaf kwam het niet meer goed.

Weer met beide benen op aarde, nu onverdroten verder.

Arnold kwam kijken met nieuwe bril! Gaat nu eten met Henk en doet misschien vanavond mee aan snelschaken. Ik ook.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Tata Steel Chess 2012

Bericht door Majnu »

Jammer, Timo. Maar je score is nog steeds uitstekend! Morgen er vol tegenaan.

Hoe is het met Henk D. gegaan in deze ronde?

Arnold's nieuwe bril, is dat letterlijk bedoeld of kijkt hij echt met een frisse blik naar de wereld om hem heen? ;)
Chris
Berichten: 350
Lid geworden op: do jan 20, 2005 15:45

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Chris »

Henk Dissel heeft vandaag gewonnen, lees ik net op de toernooisite.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door HenkDizz »

Daar had ik de toernooisite niet voor nodig:-) Zoals verwacht 1..d6 op het bord. De zet is populair is de groep want 4 van de 10 spelers beginnen hun zwartpartij met deze flexibele zet. De meesten gaat het erom een Leeuw, of Philidor te bereiken. De zet 2...Lg4 of de opzet met c6, e6 en daarna d5 zie ik bij de anderen niet. Gelukkig maar.

Na afloop met Arnold bij de Italiaan geweest. Daarna langs bij het Stormschaak (waar was je Timo?) Daar Arnold mijn partij voorgespeeld en de opening doorgenomen waar het Messalina-bier vandaan komt. Wederom gezellige avond gehad.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Arnold »

HenkDizz schreef:Na afloop met Arnold bij de Italiaan geweest. Arnold mijn partij voorgespeeld en de opening doorgenomen waar het Messalina-bier vandaan komt. Wederom gezellige avond gehad.
Freddie Heineken schreef:I marchi di Heineken Italia
I principali marchi di Heineken Italia S.p.A. (propri o su licenza) sono: Heineken, Birra Moretti, Amstel, Baffo d’Oro, Buckler, Henninger, Ichnusa, Messina, ...
Ach na 8 bier zou ik het ook niet meer weten. Maar je had dan ook wat te vieren.


Het was idd heel gezellig en we hadden een betere tafel (en beter gezelschap) dan Topalov!
Arme Timo: toen ik de foto maakte was hij nog ongewis over de blunder die hij net gemaakt had. Zijn tegenstander peuzelde de paardebief met smaak op, maar vergat het vervolgens gelijk uit te maken met Dg6, Dh6+, waarna het na gxh6 mat middels Th7 is.
(Wat Henk Dizz binnen 0,032 seconde zag...)

Het is wel een leuke foto geworden :razz:

-0-0-0-0-0-0-

Verder Ti de Jong weer gezien (met nieuwe vlam) die een prachtige stelling verklooide en Harry Peters en Gert-Jan van Oostenbrugge, die er helaas ook niet bij zal zijn woensdag; en Tabitha Snikkers, die we wel een keer in een promotiefilm over schaken zullen tegenkomen; en uit Woerden Pia, Aldo en Sten Goes, die een prachtige overwinning behaalde in weinig; en mijn geliefde scheids, die me nog steeds niet vergeten is... :twisted:, en Bernard (Bernáár) uit de Provence. Kortom: de moeite waard!
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Timo »

Net terug van eten met spion Johnny en Majnu bij de Italiaan! Gisteren en vandaag de unieke score van -1 uit 1 behaald: ik ging van 3 uit 3 naar 2 uit 4. Na mijn nederlaag van gisteren hoorde ik dat mijn Welshe groepgenoot ziek is uitgevallen, waardoor mijn 1 tegen hem uit de tabel wordt geschrapt. Vandaag opnieuw verloren. Vond dat overigens geen ramp, het was een interessante partij waarin ik goed was komen te staan, maar in een gecompliceerde afwikkeling verrekende ik me en hield een stuk te weinig over. Zoiets kan gebeuren. Henk hebben we na 4 uur niet meer gezien, dus ik vrees het ergste.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door HenkDizz »

Wat een opmerkelijke ontwikkeling met jouw score, Timo! Pak de draad weer op!
Vandaag met de koningspion geopend. Ruilvariant Carokann. Remise na 30 zetten. Zag in de DissBase dat mijn laatste ruilCaroKann alweer uit 1994 dateert. Niet zo vreemd want sinds 1995 heb ik bijna uitsluitend met de damepion geopend.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Tata Steel Chess 2012

Bericht door Majnu »

Het commentaar werd gegeven door Stellwagen en Smeets. Grappig duo. Ik heb geleerd dat "Twee vrijpionnen minstens zo goed zijn als één vrijpion!" en dat "Een paard beter twee torens dan twee paarden kan vorken".

Verder heb ik natuurlijk aan Johnny belangrijke openingsgeheimen van Rode Lopers doorverkocht. Vooral die van Kees, Henk D. en Arnold leverden aardig wat op. ;)
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Kees »

Timo: Ronald Gouma, altijd al een eng mannetje gevonden.
Majnu, van jou verwacht ik zoiets niet.
En Johnny weet wel wat ik speel. Inderdaad grote kans dat we tegen elkaar spelen.
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Jacco »

Majnu schreef:Het commentaar werd gegeven door Stellwagen en Smeets. Grappig duo. Ik heb geleerd dat "Twee vrijpionnen minstens zo goed zijn als één vrijpion!" en dat "Een paard beter twee torens dan twee paarden kan vorken".

Verder heb ik natuurlijk aan Johnny belangrijke openingsgeheimen van Rode Lopers doorverkocht. Vooral die van Kees, Henk D. en Arnold leverden aardig wat op. ;)
Je mag ook wel mijn wit-repetoire verkopen. Majnu.

Ik heb namelijk graag dat iemand dat op een rijtje zet want ik ken het zelf niet. :-D
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Timo »

A propos. Vandaag weer eens gewonnen. Ik had een beetje ontzag voor m'n tegenstander, want ik had al eerder mogen ervaren dat hij erg taai is en had dan ook een keer van hem verloren. Na mijn 1.d4 dook hij de Pirc in, ik zette het op met h3, g4 en korte rokade. Ik verrekende me en moest een pion inleveren, maar de stelling bleef onduidelijk. Toen ik f4 speelde, meer om te voorkomen dat zijn dame mijn koningsstelling binnenkwam dan om aan te vallen, gooide hij de f-lijn open en kon ik daar gaan aanvallen. Dat redde hij niet. Met 3 uit 5 toch gewoon gedeeld tweede! Fred van Randen, die vorig jaar bij Henk in de groep zat en net als hij veel ratingpunten verloren heeft, won weer en heeft nu 6 uit 6 (ongelijke aantallen partijen doordat er iemand is uitgevallen). Die is dus al bijna zeker van de eindoverwinning. Jeugdtalent Dennis Keetman (broer van Maaike) verloor al voor de tweede keer.
Plaats reactie