Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Peter Hoogakker

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Peter Hoogakker »

Henk heeft het alweer goed.

Mijn tegenstander sloeg inderdaad op d5 en kwam de problemen op f7 niet meer te boven

You're gonna hear me roar
Fred Lucas

Bericht door Fred Lucas »

Een mooie verleiding, Peter. Achter het bord had ik waarschijnlijk ook geen weerstand kunnen bieden...
Fred Lucas

Uit een rapidpartij van gisteren, bij het HSM. (2,5 gescoord, nog veel te leren, gelukkig)
Wat speel je met zwart?
Jaap

Bericht door Jaap »

Die

schaakjes met het paard lijken fijn, maar krijg ik niet naar damewinst toegewerkt. Al is dit vast de uiteindelijke oplossing dan toch, iets met Pb2+ schaak of zo.

Maar

Dxb3+ ziet er ook niet gek uit, zo gevolgd door axb3 Txa1+ Kc2 Ta2+ Kd1 Txe2 Kxe2 en de volgende zet het paard in veiligheid brengen, toch weer een pion gewonnen.

Peter Hoogakker

Bericht door Peter Hoogakker »

Ik ben het eens met de tweede oplossing van Jaap.

Behalve de directe pionwinst staat hierna de witte b-pion ook onhoudbaar. En als die valt wordt de zwarte c-pion de held van het bord. Direct Pb2 zal het niet zijn wegens Dxb2+ (let vooral op het plusje :-D

You're gonna hear me roar
Fred Lucas

Goed gezien Jaap en Peter.
Zwart staat al beter, maar na

Dxb3 was het gedaan met wit

Timo

Bericht door Timo »

Ik kom te laat om aan deze opgaven mee te doen doordat ik bezig was in het OSKA-weekendtoernooi in Arnhem. De score daar was niet zo best, doordat ik op de laatste dag twee partijen verblunderde die 1 à 1,5 punt hadden moeten opleveren. Maar ik heb er wel weer een stelling voor dit draadje aan overgehouden.

Wit is aan zet. De oude vraag: hoe staat het?
Fred Lucas

De

ongedekte loper op e4 is een aanwijzing voor tactics. Wit speelt d5, zwart moet daarna op f3 slaan (wat anders?), dan Dc3+, gevolgd door dxc6 met aanval op de dame, waarna wit de loper op f3 en tevens de partij wint

Timo

Bericht door Timo »

Was het maar waar, Fred. Dat dacht ik namelijk ook tijdens de partij. Kijk nog eens goed.
Fred Lucas

Aah!

Zwart speelt Pe5 en na Dxe5 f6, waarna de toren op h1 blijft hangen

peterdas

Bericht door peterdas »

Is dat dan ook direct de oplossing of zit er nog iets anders in?

In antwoord op je vraag hoe staat het, lijkt me dat Wit prima staat. Concreet lijkt me

Dc3

wel een goede zet, zonder dat ik verder direct winst zie. Fred's oplossing was ook het eerste waar ik naar keek, maar ik zag inderdaad niet hoe het verder moest na

Pe5

Ps.: Ik vind deze "geheim functionaliteit" nog niet optimaal. Hij maakt van elk geheim een nieuwe regel terwijl het eigenlijk gewoon in een zin zou moeten doorlopen.
Timo

Bericht door Timo »

Freds variant is (helaas) gelijk aan wat er in de partij gebeurde: 1.d5 Lxf3 2.Dc3+ Eerst dachten we allebei dat ik nu na 2...Kg8 3.dxc6 een stuk won, maar tegenstander Bert van Brussel liet zich niet demoraliseren en vond 2...Pe5! Ik schrok zo dat ik helemaal vergat dat de toren op h1 in staat. 3.Dxe5?? f6 en kwaliteitsverlies was onafwendbaar. (Na nog een krasse blunder kon ik meteen opgeven.) Maar 3.Lxf3 is gewoon goed. Wit heeft dan net genoeg compensatie voor zijn geofferde pion (Peter, volgens mij had je ze nog niet geteld). Het paard staat sterk, maar op 3...f6 kan 4.g5! met aantasting van de zwarte koningsstelling.

Maar die stukwinst na 2...Kg8 is ook niet waar! Na 3.dxc6 Lxh1 4.Txd8 Tfxd8 5.cxb7 Lxb7 6.Dxc7 Lg2

heeft wit alleen een pion meer in een stelling waarin het alle kanten op kan.

Naar Peters 1.Dc3 had ik nog niet gekeken. Het geeft zwart net te veel tijd: 1...Pb4! 2.d5+ Kg8 en door de aanval op c2 staat zwart beter.

Het beste is volgens de computer 1.De3. Die zet had ik verworpen wegens 1...Dd5, maar daarop is 2.c4 dodelijk. Na het betere 1...Ld5 2.c4 Lxf3 3.Lxf3

heeft wit net zo'n stelling als in de partij, maar zonder sterk paard op e5 en daarom met betere compensatie.

P.S. Peter, ik ben het eens met je P.S., maar denk dat er niets aan te doen is omdat de achtergrondkleur alleen per regel kan worden ingesteld. Anders had Majnu er waarschijnlijk al wat aan gedaan.
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Het is weer tijd voor een kraakactie.
Zwart heeft Lc6 gespeeld. Wat doet wit?
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fred Lucas

Moeilijke stelling, Majnu. Ik kom er zonder bord niet helemaal uit. De

eerste twee zetten, Pg6+ en Pf5 liggen voor de hand. Daarna heeft de zwarte koning alleen veld f7, dus een aftrek met het paard op g6 zal materiaal winnen. De loper op g7 kan niet naar f8 of h8 wegens Dxh7 en Pf8+. De pion op a6 baart mij ook enige zorgen, de witte koning kan die niet meer stoppen indien er stukken van het bord gaan. Wat speelt zwart na Pf5? Er dreigt Pe7+ . Dan moet de K naar f7 en valt het zwarte paard of er dreigt iets onaangenaams tegen de zwarte koning als Pg6 zijn positie verlaat? Die stellingen kan ik zonder bord niet goed beoordelen. Achter het bord zou ik Pg6 en Pf5 spelen en dan maar zien hoe zwart verder gaat.

Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Klopt:
1. Pg6+, Kg8
2. Pf5,
Zwart heeft na Pf5 geen goede zetten. 2...Lf8 gaat niet om de door jou genoemde reden. Iets als 2...Pg5 laat 3.Pfe7+ toe waarna 4.Pxc6 volgt. De a-pion is niet gevaarlijk omdat niet alle stukken van het bord gaan.

Het mooie aan de stelling is dat wit ondanks de materiële achterstand wint.
Het lelijke aan de stelling is dat we allen Pg6 en Pf5 zouden spelen omdat er nu eenmaal niet veel anders is ;)
Plaats reactie