Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Timo »

Leuke stelling.
Fred Lucas

Bericht door Fred Lucas »

Hé Henk! Leuk je weer te 'zien'. Met vakantie geweest of andere leuke dingen gedaan?
Eind dit jaar komt CB14 uit, beter even wachten met 13.

In de diagramstelling ben ik met de koning naar de zwarte loper gelopen, dat duurt 2 zetten, de loper heeft alleen de velden e7 en d6, daarna was het uit.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Slaan ze CB 13 over?
Gewerkt Fred. Extra diensten gedraaid. Geen tijd gehad voor ZAK.
Wel het forum gevolgd, maar geen behoefte gehad om te reageren: voor je het weet "vergal" ik iemands schaakplezier.

Nu Majnu mij (en jou ook!) tot kampioenskandidaat tipt, weer met de studie begonnen. Ik wil in elk geval niet zo rampzalig starten als vorig seizoen. Bezig met nieuwe opening(en): dankzij CB kun je tegenwoordig vrij snel door heel wat partijen gaan. Wel het bord erbij gepakt om zo de echt belangrijke partijen beter tot me te laten doordringen.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Fred Lucas

Te ver vooruit gedacht. Het wordt natuurlijk 13 eind dit jaar.
Deze zomer ook niet veel tijd gehad voor het schaken, buiten de woensdagavond. Tromso maar een enkele keer kunnen volgen. Vanaf deze week pak ik ook eens een nieuwe opening op. Maar ondanks ChessBase kost studie zo veel tijd!
De kampioen heeft in een nieuwe ronde altijd last van zijn positie, dus ik begrijp de opmerking van Majnu ;)

Iedereen heeft zijn gevoeligheden. 'Jullie' moeten even praten, lijkt me.
Fred Lucas

Timo schreef:Leuke stelling.
De frappante overeenkomst (zugzwang) met jouw stelling is dat de zwarte loper maar twee velden heeft en dat de witte koning ongestraft het penalty-gebied van de zwarte koning kan binnenlopen.
Timo

Bericht door Timo »

Hier heeft de loper nog wat meer ruimte. Wit aan zet, dezelfde vraag: remise of winst?
Fred Lucas

Na

Kg5 heeft zwart nog steeds geen ruimte. Lh8 verliest het pionneneindspel na Dxh8 en als de toren wijkt dan valt pion f7, met een gewonnen stelling voor wit.

Timo

Bericht door Timo »

Fred, je hebt de mogelijkheden weer goed gezien, maar hoe win je daadwerkelijk na

1.Kg5 Td6 2.Dxf7 Th6

?
Timo

Bericht door Timo »

Fred Lucas schreef:'Jullie' moeten even praten, lijkt me.
Binnenkort zijn er weer clubavonden.
Fred Lucas

Dat is een interessante wending. Zie ik niet meteen. Je ziet het of je ziet het niet, zei Anand al.
Later op de dag nog eens naar kijken.
Fred Lucas

Ik zie niet hoe wit wint in deze variant.

De zwarte toren schuift over de 6e rij. Loper en koning houden hun positie op de 7e. Pionnen op de 6e worden geslagen en de witte koning kan de 6e niet passeren. Dame voor toren en loper geven werkt alleen als de witte koning voor de eigen f-pion kan komen. Lukt niet. Trucs met tempo-zetten zie ik ook niet. Dit lijkt in tegenstelling tot wat ik eerder zei 'een vesting'. Mijn gevoel spreekt het tegen, maar de berekening laat het afweten.

Ik ben benieuwd naar de oplossing...
Timo

Bericht door Timo »

Wat je schrijft klopt, Fred. Het is remise. Als je de stelling in Fritz stopt blijft hij steeds +4.07 geven, zonder een millimeter voortgang te boeken. Weet je nog dat we het op het OKU hadden over mijn partij tegen Frans Sanijs, waarin ik vergeefs probeerde een vesting op te bouwen? Als ik het goed had gedaan had deze stelling kunnen ontstaan. Op zet 58 deed ik echter iets waardoor mijn toren niet meer op de zesde rij kon komen. Ik wil niet zeggen dat ik het eerder steeds handig gespeeld heb, maar pas toen was het verloren!
Peter Hoogakker

Bericht door Peter Hoogakker »

Hier een partij die ik alweer een tijd geleden in Guernsey speelde:

Ik had wit, en heb net Ph4 gespeeld (op weg naar f5). Zwart kan natuurlijk g6 spelen om dit te voorkomen, maar heeft hij beter?
You're gonna hear me roar
Fred Lucas

Peter Hoogakker schreef: maar heeft hij beter?

Pxd5

wint

een pion

HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Verraderlijke stelling.

!....Pxd5 met pionwinst was mijn eerste gedachte. Na 2.Pxd5 Lxh4 heeft wit echter 3.Dh5 en zwart zit in de problemen. Dan toch maar 1...g6 gespeeld.

“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Plaats reactie