Timo schreef:Dat lukt misschien als Henk zorgt dat de digiborden ons waarschuwen wanneer er een combinatie in de stelling zit.
Dat heb jij niet nodig. Je herkent de verborgen combinaties ogenblikkelijk. Het komt helemaal goed met het eerste!
De klassieker is mooi. Ik kende het niet. Ik onthoud sowieso nooit wie de spelers waren als ik een partij heb nagespeeld. Maar de hint van Henk was genoeg om te vermoeden dat het een Polgar is. Na Polgar + de eerste zet van de oplossing te zoeken in Google kwam ik op 1988 Pavlina Angelova.
Zo leren we nog eens wat.
In mijn boek staat Pavlina Chilingirova, dus waarschijnlijk is ze inmiddels getrouwd. Olympiade Thessaloniki 1988. De partij duurde 17 zetten en Judit scoorde in totaal 12,5 uit 13.
Het klassieke zit natuurlijk niet in de slotstelling, maar in het stukoffer daarvoor. Judit had toen het vervolg al gezien. Het laatste offer zou ze uitgevoerd hebben met Kasparov als toeschouwer. De gezusters wonnen de damesolympiade namens Hongarije.
Kb3 en Ka2 en de b-pion door laten lopen. De witte loper moet beide pionnen tegen zien te houden en raakt hierdoor overbelast. Hij kan niet veld b2 en veld f2 tegelijk controleren. De witte vrijpion in ongevaarlijk
Sorry, Majnu. Probeer ik eens zelf iets te knutselen, zit er uiteraard een fout in. De koning hoort op d2 te staan i.p.v. d1:
Wat wordt de uitslag?
a. Remise, wie er ook aan zet is.
b. Zwart aan zet wint, wit aan zet maakt remise.
c. Zwart wint, wie er ook aan zet is.
Ik zeg niets over je reactie op de oorspronkelijke opgave, omdat dat misschien iets zou verraden. Ben wel benieuwd wat je reactie nu is. En bemoeials worden natuurlijk ook aangemoedigd. (Een Majnukwis is niet een kwis alleen voor Majnu bedoeld, maar een kwis zoals Majnu die hier heeft geïntroduceerd.)
Haha, mijn stukken liepen de verkeerde kant op.. toch blijf ik bij zelfde optie, maar met andere redenering..
Zwart aan zet speelt 1. .. Kb5 om de witte pion op te halen, ondekbaar en vervolgens zijn het weliswaar ongelijke lopers maar staan de pionnen zo ver uit elkaar dat dit minder relevantie heeft. Zwart speelt beide pionnen naar witte velden die dan simultaan door de loper gedekt kunnen worden en loopt met de koning hiernaartoe zodanig dat een der pionnen opgespeeld kan worden alvorens door de vijandelijke loper opgepeuzeld te worden, welk kanibalisme wordt beantwoord met zoete wraak, het opeten der vijandelijke loper.
Wit aan zet speel Kc2 en vervolgens Kb2. De loper blijft de F-pion afvangen. Die kan zwart alleen afvangen door er met zijn koning heen te lopen, maar dan offert zwart de loper tegen de pion en heeft ondertussen de kans gehad om met zijn eigen koning de b-pion op te halen.
Laatst gewijzigd door Jaap op vr jul 18, 2014 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik begin steeds meer verdedigingen te vinden voor zwart. Ik begin te twijfelen of mijn logica in de eerste (foutieve) opgave wel klopt. Ingewikkeld hoor...
Majnu schreef:Ik begin steeds meer verdedigingen te vinden voor zwart. Ik begin te twijfelen of mijn logica in de eerste (foutieve) opgave wel klopt. Ingewikkeld hoor...
Het is inderdaad ingewikkeld, en daarom stel ik voor dat we de geheimhouding afschaffen om te kijken of de reageerders de oplossing kunnen vinden door op elkaars bijdragen voort te bouwen. Ik geef er dan steeds concreet commentaar bij met veel diagrammen, zodat het voor iedereen te volgen blijft.
1
Het eerste geval: zwart aan zet in de beginstelling.
Jaap schreef:Zwart aan zet speelt 1. .. Kb5 om de witte pion op te halen, ondekbaar en vervolgens zijn het weliswaar ongelijke lopers maar staan de pionnen zo ver uit elkaar dat dit minder relevantie heeft. Zwart speelt beide pionnen naar witte velden die dan simultaan door de loper gedekt kunnen worden en loopt met de koning hiernaartoe zodanig dat een der pionnen opgespeeld kan worden alvorens door de vijandelijke loper opgepeuzeld te worden, welk kanibalisme wordt beantwoord met zoete wraak, het opeten der vijandelijke loper.
Jaap, het klopt niet dat de a-pion na 1...Kb5 ondekbaar is: wit heeft 2.Lb6. Hoe ga je dan verder?
Laat je niet ontmoedigen (voor zover dat bij jou mogelijk is), want je bent op de goede weg. Wat je schrijft over wat er gebeurt áls zwart de a-pion verovert, klopt namelijk. Een voorbeeldvariant is 1...Kb5 2.Kc1(?) Kxa5 3.Ld4 Ka4
2
4.Kb2 (4.Kd2 Kb3 en de b-pion loopt door) 4...Kb5! 5.Lf2 Kc4 6.Le3 b3 7.Lf2 Ld5
3
8.Le3 (de witte koning kan niet meelopen met de zwarte naar de andere vleugel: 8.Kc1 Kc3 en de b-pion wint) 8...Kd3 en de f-pion kost de witte loper, waarna de b-pion wint.
Dan het andere geval, wit aan zet in de beginstelling:
4
Jaap schreef:Wit aan zet speel Kc2 en vervolgens Kb2. De loper blijft de F-pion afvangen. Die kan zwart alleen afvangen door er met zijn koning heen te lopen, maar dan offert zwart de loper tegen de pion en heeft ondertussen de kans gehad om met zijn eigen koning de b-pion op te halen.
Ook hier zit er aan het begin een fout, want de loper op e4 bestrijkt c2. Maar weer is het idee goed: normaal gesproken kan wit remise maken als de a-pion op het bord blijft. Een voorbeeldvariant waarbij we net doen alsof jouw plan toch kan, door de koning over c1 te spelen:
Nog steeds niets? Blijkbaar heb ik iedereen grondig afgeschrikt... Moderators, misschien is het een idee deze discussie (vanaf het begin ervan) naar het Analysedraadje te verplaatsen? Dan kunnen we daar verder gaan en is hier ruimte voor nieuwe opgaven.
Is iedereen met vakantie en kijkt niemand meer op het forum? Ik heb zo'n zin om een mooie, scherpe, tactische opgave te plaatsen, dus doe ik dat toch maar. Een stelling uit Dissel - Können, ronde 33.
Henk speelde 21...Pxe4, goed genoeg om gewonnen te blijven staan. Wat was nog sterker?
@ Arnold (en anderen). Ik speelde 21...Pxe4 om na 22.Ld4 ...Pf6 te hebben. Na 21...f4 kan wit 22.Ld4 spelen. Welke zet miste zwart hier? Geef 2 varianten.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer