Riga 2015

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Riga 2015

Bericht door Seth »

@HenkD

Ik ga er zo'n beetje vanuit dat je te allen tijde scherp bent in de KI:-) Hoewel dat 12 ipv 13 gewoon een slordigheid van mijn kant was zonder bijbedoelingen.

Ik heb in juni dusdanig veel gespeeld (interne, OKU, HSG open, Open Kampioenschap Woerden) dat ik het na het KO-toernooi even zat was om met schaken bezig te zijn. Heb in juni wel het een en ander aan openingstudie gedaan. En deze vervolgens getest in internetvluggertjes om daar zodoende ervaring mee op te doen. Ook helpt dat bij het beter begrijpen en dus onthouden van nieuw bestudeerde openingsvarianten. Daarna heb ik het schaken even helemaal losgelaten. Positief was dat ik daardoor met een frisse geest aan het toernooi in Riga begon.

Voor de nabije toekomst ga ik maar eens werken aan mijn eindspelen. Dat is eigenlijk altijd een ondergeschoven kindje bij mij geweest. Misschien ook iets voor jou, nu je iets meer tijd hebt Henk? Openingen bestuderen is natuurlijk wel goed, maar dat is niet de fase waarin partijen op ons niveau worden beslist. Maarja, ik vind nieuwe openingsvarianten bekijken en bestuderen gewoon een leuke bezigheid om te doen. DVD's of schaakfilmpjes via Youtube bekijken is inderdaad ook iets wat ik graag doe ter inspiratie.

Leuke stelling overigens! Stellingen die voortvloeien uit KI-partijen hebben vrijwel altijd mijn warme belangstelling. Mijn eerste ingeving in die stelling is om 1. De6 te spelen. Het pent Tf7 zodat Pxe2+, Kh1/h2, Th7 mat uit de stelling is. En het valt Pg6 aan. Dus 1. De6 Pxe2+ 2. Kh2 Ph4 3. Pe4 met dreigingen Pf6+ en Pg5. Dan redt wit zich, lijkt mij. Of mis ik iets?
Laatst gewijzigd door Seth op ma aug 24, 2015 02:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Riga 2015

Bericht door Seth »

Even diagram erbij gezet voor het leesgemak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Riga 2015

Bericht door peterdas »

Volgens mij heeft zwart een andere manier. Eerst keek ik naar 1...Pxe2+ 2.Kh2 Dd8 om met de Dame Anastasia's mate te geven (heet dat matpatroon ook zo als je het mat met de dame geeft ipv met de toren?) Maar toen zag ik dat wit het mat nog dekt met Ph3. Dus op zoek naar een manier om dat paard uit te schakelen en dan blijkt 2...Dxf2 warempel ineens te werken... Dus 1...Pxe2+ 2.Kh2 Dxf2 3.Txf2 (na al het andere volgt 3...Dh4 mat) 3...Th7 mat. Ik zie niet hoe wit zich nog redt. Dat is dus de andere dreiging en de conclusie lijkt me dat wit eerst de loper moet wegzetten of dekken.
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Riga 2015

Bericht door Seth »

@peterdas

Eerst de loper wegzetten lijkt mij gevoelsmatig veel te 'langzaam'. Het kan tactisch ook niet, zwart kan dan direct 1... Th7 spelen wat Th1 mat dreigt, waartegen wit niets tegen kan doen, omdat Pf2 nu gepend staat.

1. De6 kan denk ik wel. Na 1... Pxe2+ 2. Kh2 kan zwart geen dame offeren op f2. Tf7 staat nu gepend door wits eerste zet, zodat Th7 van de baan is. Een Dd8 spelen gaat ook niet, omdat wit dan eerst Dxg6+ speelt.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Riga 2015

Bericht door HenkDizz »

Hier alvast het antwoord. Een mooie variatie op het mat van Anastasia.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
peterdas
Berichten: 1407
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 09:29

Re: Riga 2015

Bericht door peterdas »

Dxf2 zat er dus inderdaad in als dreiging. Helaas moet ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vaststellen dat ik dit in een partij ook niet zou hebben gezien. Alleen omdat het als een opgave wordt gepresenteerd ga je op zoek naar dit soort dingen.
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Riga 2015

Bericht door Seth »

Hee.. ik lees in het inleidende commentaar iets over GM Zigurds Lanka. Daar heeft Elmer van Veenendaal nog tegen remise gespeeld in het snelschaaktoernooi dat aansluitend plaatsvond na de prijsuitreiking in Riga.

Ik ben in ieder geval blij dat ik de zwarte dreigingen heb onderkend. Toch lijkt 1. De6 mij nog steeds relatief de beste zet voor wit. Na 1... Pxe2+ 2. Kh2 is 2... Kg7 inderdaad sterker dan het door mij voorgestelde 2... Ph4. Maar ook na 2... Kg7 ben ik nog niet overtuigd:
Zwart staat nu weliswaar wat materiaal voor, maar door Kg7 is zwarte coordinatie enigzins verstoord. Hij heeft bv. geen Th7 meer waardoor de zwarte aanval doodloopt. Wat als wit 3. Pe4 speelt? Met dreiging Pg5. Op een Te7 van zwart heeft wit het voor zwart vervelende Dc8.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Riga 2015

Bericht door HenkDizz »

Tijd aan openingen besteden blijft leuk, maar het rendement valt over het algemeen zwaar tegen. Met eindspelen heb ik me in het (recente)verleden ook bezig gehouden. Momenteel denk ik dat ik meer aandacht aan tactiek moet besteden. Het nalopen van mijn partijen van afgelopen seizoen heeft nogal wat gemiste tactische mogelijkheden aan het licht gebracht. Geduld is ook een aandachtspunt. Soms wil ik te snel het punt binnenhalen; vergeet daarbij dat de tegenstander nog tegenspel heeft. Viktor Kortsjnoi noemde dit ook als een van zijn tekortkomingen. Hij heeft daar zijn leven lang last van gehad (...) (dvd uit 2004. Hij was toen 73)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Riga 2015

Bericht door HenkDizz »

Diagram heette niet voor niets "De Letse school"
Tal, Vitolins, Lanka, Shabalov en Shirov zijn de meest kenmerkende spelers van die school.
Meen dat Sosonko hun stijl omschreven heeft als "de dynamiek uit de stukken halen".

Na 3.Pe4 valt de dame binnen 3...De3
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Riga 2015

Bericht door Seth »

OK, 3... De3 had ik niet gezien. Ziet er inderdaad naar uit dat het sowieso gewoon goed is voor zwart. Maar in het kader van taai weerstand bieden denk ik toch dat 1. De6 wits beste kans is. Misschien na 3... De3 4. Pg5 proberen? Na 4... Dg3+ 5. Kh1 Dh4+ heeft nog 5. Ph3. Natuurlijk staat zwart hier ook gewoon beter, maar zwart kan het hier nog fout doen.
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Riga 2015

Bericht door Seth »

Geduld en Tactiek zijn inderdaad aandachtspunten. Ook voor mij. Hoe vaak komt het wel niet voor dat we een voordelige stelling beoordelen als 'huizenhoog' gewonnen en daardoor op zoek gaan naar de 'afmaker'? Terwijl bij nadere computeranalyse zo'n stelling iets van +1 blijkt te zijn. Dus niet huizenhoog gewonnen. Maar we (wij, als amateurs) spelen wel alsof dat zo is. Ook een kwestie van een stelling niet goed (objectief) beoordelen. Dat is mij al zo vaak gebeurd. En dan vervolgens zoals je zegt verrast worden door allerlei taai tegenspel van de verdediger waar je aanvaller geen rekening mee hebt gehouden.

Het is ook iets dat mij is opgevallen in jouw spel, Henk. Het is vaker gebeurd bij externe wedstrijden dat we ons hart vast hielden als je beter stond. Je hebt nog wel eens de neiging zo'n stelling 'mooi' te willen afmaken, terwijl de tijd daar soms nog niet rijp voor is. Met alle vervelende gevolgen van dien...
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Riga 2015

Bericht door HenkDizz »

Een zet verder kijken, Seth 5...f3! krak
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Riga 2015

Bericht door Seth »

Nog zo'n probleem: niet ver genoeg rekenen. Inderdaad, 5... f3!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Riga 2015

Bericht door HenkDizz »

Idd. Ik maak het soms liever "mooi" af dan voor de prozaïsche winstweg te kiezen.
Zal er de rest van de dag aan denken. Nu naar mijn werk.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: Riga 2015

Bericht door Seth »

Werk ze!
Plaats reactie