sex sales.Hendrik schreef:Ik google TWIC en zie dat Sopiko mij 4+ uur de Najdorf gaat onderwijzen.
Stelling om te kraken
- Majnu
- Contacteer:
Re: Stelling om te kraken
- Hendrik
Over de discussie van partijen van GM's en pragmatisme etc ben ik het niet zo eensch
Het lijkt me niet juist deze links te laten liggen. Het is juist de bedoeling om de eigen partijen te vergelijken met de GMpartijen en een bepaalde mate van concordantie te zoeken met de eigen speelstijl. De GM partijen zijn niet leidend maar dienen ter vergelijking en reflectie. Al los je 10% van de verschillen tussen jou en een grootmeester partij op per opening, dan leer je nog een hele hoop schaken lijkt mij?
Het lijkt me niet juist deze links te laten liggen. Het is juist de bedoeling om de eigen partijen te vergelijken met de GMpartijen en een bepaalde mate van concordantie te zoeken met de eigen speelstijl. De GM partijen zijn niet leidend maar dienen ter vergelijking en reflectie. Al los je 10% van de verschillen tussen jou en een grootmeester partij op per opening, dan leer je nog een hele hoop schaken lijkt mij?
-
Ja, GM partijen uit de jaren 60 en daarvoor ja. Die zijn nuttig. Maar al die hyper moderne varianten die je in de TWIC updates vind? Zonde van je tijd, joh.
- Majnu
- Contacteer:
Ach ja, iedereen moet zijn eigen manier om verder te komen ontdekken. Daar moeten we ons ook weer niet te veel mee bemoeien.
Al zijn de toverwoorden natuurlijk wel Chess Improvement (Minder sexy dan die Sopiko maar wel leerzaam).
Al zijn de toverwoorden natuurlijk wel Chess Improvement (Minder sexy dan die Sopiko maar wel leerzaam).
- HenkDizz
Schaakvideos moet je niet passief bekijken. Veelvuldig de pauzeknop gebruiken of op "training"zetten als het ChessBase-materiaal is. Uitwerken van een dvd is ook een goed idee. Op een bepaald moment wilde ik het volgende systeem met zwart gaan spelen. Ik heb toen de dvd van Shirov uitgewerkt , heb partijen toegevoegd en een bestand van recent TWIC/ChessBase-materiaal aangelegd. Kostte een hoop tijd....en ben het zwaar theoretische materiaal nooit gaan spelen. Toch kan ik nu jaren na dato nog steeds de uitgewerkte clips naspelen (en begrijpen?) Hier een voorbeeld.Weg met deze nutteloze bijdrage!
Laatst gewijzigd door HenkDizz op di mei 13, 2014 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
- HenkDizz
Deze is vanuit didactisch oogpunt geschikter denk ik. Commentaar van Bologan en Shirov. Van Shirov heb ik (noodgedwongen) 3x iets weg moeten halen omdat Henks Prachtige Programma nog steeds geen 0-zetten aan kan.
Ook de CaroKann zit niet meer in mijn zwartrepertoire.En ook deze nutteloze bijdrage verdwijnt.
Ook de CaroKann zit niet meer in mijn zwartrepertoire.En ook deze nutteloze bijdrage verdwijnt.
Laatst gewijzigd door HenkDizz op di mei 13, 2014 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
- HenkDizz
Met de viewer wordt het er niet duidelijker op (zeker de Spaanse partij niet). Gelukkig is het met CB beter te doen.
De stellingen uit Harmsen - Dissel staan in het draadje van het eerste.
De stellingen uit Harmsen - Dissel staan in het draadje van het eerste.
- Hendrik
edit in nutteloze bijdrage
- Majnu
- Contacteer:
Deze kreeg ik vanavond bij chesstempo. De oplossing is erg mooi.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- HenkDizz
Yep! Zag de stelling vlak voor ik uitlogde op mijn werk. Bepaald geen clubniveau maar de sterkste speler tot op heden achter de witte stukken.
- Majnu
- Contacteer:
Ik kende de stelling niet, en ik heb de oplossing niet kunnen vinden. Maar toen ik de oplossing zag was ik er van onder de indruk.
Het leuke van chesstempo is dat de opgaven moeilijke worden naaarmate je rating stijgt. Ik geef mezelf max 10 minuten om ze op te lossen. Bij deze was de tijd dus om en ik had het niet gevonden.
Het leuke van chesstempo is dat de opgaven moeilijke worden naaarmate je rating stijgt. Ik geef mezelf max 10 minuten om ze op te lossen. Bij deze was de tijd dus om en ik had het niet gevonden.
- Fred Lucas
Niet gevonden. En ik mag nog wel 20 minuten nadenken.
Het eerste waar ik in dit type stelling
Het eerste waar ik in dit type stelling
naar kijk is Td8. Maar met de dame op e5 is mat op g7 onmogelijk. Direct Dxg8 is alleen mat als de koning terugneemt. Met een paard op f7 is het ook mat, maar zwart kan de lange weg naar f7 eenvoudig voorkomen. De dame laten slaan met 1.Pxf5 Txg5 2. Txg5 om daarna mat te geven met Td8 en Txg8 faalt ook
Te weinig fantasie vandaag.- Majnu
- Contacteer:
De matbeelden die je ziet zijn ook waar ik 10 minuten mee bezig ben geweest. De stelling komt uit Kasparov - Lautier, Moscow 1994.
Kasparov speelde...
(varianten geef ik niet, want zo blijft er nog wat huiswerk over)
Kasparov speelde...
28. Pg4!
en Lautier gaf op.(varianten geef ik niet, want zo blijft er nog wat huiswerk over)
- Fred Lucas
Hoe simpel toch. Niet een zet om te missen vind ik. Nu ik 'm ken tenminste
- HenkDizz
Ik (her)kende de stelling. Vandaar "Yep". Wel alle B33's van the Boss naspelen Fred als je zelf ook de Sveshnikov speelt :-)