Stelling om te kraken

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Fred Lucas

Re: Stelling om te kraken

Bericht door Fred Lucas »

HenkDizz schreef: Uit de SGS wedstrijd tegen Vegtlust. Zwart aan zet.
Onmiskenbaar clubniveau en na de partij eenvoudig omdat is gezegd dat je hier even moet opletten omdat er voordeel is te behalen :)

Lxh3, schaak op f3 en slaan op c3

HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

De beste oefeningen zitten misschien wel in je eigen partijen (verborgen)

Is f6 kwetsbaar? Zwart aan zet. Zelfde partij als hierboven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Na de partij (thuis) maakt idd een verschil. Zwart opnieuw aan zet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Fred Lucas

HenkDizz schreef: Is f6 kwetsbaar? Zwart aan zet. Zelfde partij als hierboven.
Complex. Zwart zal waarschijnlijk eerst

de loper van e5 weghalen en na slaan op f6 heeft zwart een trucje met lf5?

Fred Lucas

HenkDizz schreef: Zwart opnieuw aan zet.

Op dezelfde wijze als Lxh3. Nu Lxg4 en h3?

HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Goed gezien Fred!

Ik miste ...Lf5 Het liefst had ik de batterij in de stelling gebracht met ...Lc7 maar zag na Txf6 Lf5! niet. Ook fraai zou ...Lc7 Pxc5 Dxc5 Tf6 zijn geweest, zwart heeft dan ,,,De5

HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Fred Lucas schreef:
HenkDizz schreef: Zwart opnieuw aan zet.

Op dezelfde wijze als Lxh3. Nu Lxg4 en h3?

Inderdaad!
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Het live volgen van partijen kan ook leerzaam zijn, zeker als je zetten of plannen probeert te raden. Afgelopen avond werd volgende partij gespeeld. (Let je op Hendrik: jij speelt dit met zwart)
Fred Lucas

HenkDizz schreef:Afgelopen avond werd volgende partij gespeeld.
Wat een verschil tussen pion d5 en die op e4. Karakteristiek soepel spel van Granda.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

zeer zeker meester; een nuttige partij.

Tijdens Tata 2 keer een geweigerd d5 van wit. Helaas speelde mn tegenstanders steeds Nf3 ipv Nb5, wat eigenlijk een suboptimale zet is. Naar deze variant had ik gekeken en vanmiddag nogmaals gedaan.

Het is ook één van mn 'crux' schaakproblemen en waarschijnlijk 'onze theoretische battle' die je op de lange termijn natuurlijk gaat winnen. Want, eigenlijk ligt mn stijl dichter bij een rustig a6 ipv het directe d5. Daarmee wordt de pion op de open-d lijn slecht en wit zn meerderheid op de damevleugel vaak doorslaggevend. Toch is in een dergelijk positie het spel van wit ook niet makkelijk nadat zwart e4 heeft gespeeld.

Moeilijk spel is het toch ook.

btw wat betreft 'zijn systeem', aanstaande woensdag ben ik er en de wo daarna waarschijnlijk ook. Ik zou het laten weten als ik er niet ben.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Woensdag heb ik een late dienst Hendrik (evenals nu) De week daarop ben ik wel aanwezig is de bedoeling.
Naar je variant zal ik nog kijken. Antwoord zet ik maar niet op dit (open) deel :-)
Het kan sowieso geen kwaad om wekelijks TWIC (The Week in Chess) te downloaden. Niet alleen krijg je zo 52x per jaar veel actuele partijen binnen, maar kun je ook zien of er interessante partijen met je openingen gespeeld worden.
Henk

Bericht door Henk »

Zolang je in de onderbond speelt, zijn recente partijen van TWIC volgens mij niet zo relevant, Henk :-)

Wat video's over je openingen bekijken, en verder inderdaad vooral de 'mein-system'-en uit de boekenkast halen. (Silman, Suetin, etc.) En wat tactics per dag.

Kom er zelf helaas zelden aan toe :-)
Majnu
Contacteer:

Stelling om te kraken

Bericht door Majnu »

HenkDizz zet zijn pupil meteen hard aan het werk. De tijden van de oude Sovjet Chess School herleven. ;)
Henk schreef:Zolang je in de onderbond speelt, zijn recente partijen van TWIC volgens mij niet zo relevant, Henk :-)
Grappig dat je dit zegt. Laatst hoorde ik een GM vertellen dat het heel nuttig is om partijen te bekijken die niet op topniveau zijn gespeeld. Zijn argument was dat topspelers de theorie zo goed kennen dat je niet te zien krijgt wat de nadelen zijn van een afwijking in de opening.
Henk schreef: Wat video's over je openingen bekijken, en verder inderdaad vooral de 'mein-system'-en uit de boekenkast halen. (Silman, Suetin, etc.) En wat tactics per dag.
Goed advies, mijns inziens.
Ik voeg daar aan toe: je eigen partijen analyseren (samen met je coach) en ze vooral ook op het forum plaatsen zodat anderen zich op je voorbereiden en jij je dus kan verheugen op goede tegenstand.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Ik google TWIC en zie dat Sopiko mij 4+ uur de Najdorf gaat onderwijzen.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Plaats reactie