ZAK - ZomerAvondKompetitie

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

John vroeg me 'voor de eindspelfetisjisten' mijn eindspel tegen Ernesto te plaatsen. Ik had een pion meer met gelijke lopers, maar het liep remise. Volgens John had dat waarschijnlijk niet gehoeven. Ben benieuwd of de fetisjisten mijn (ons) spel weten te verbeteren.

Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Fred Lucas »

30..gxf5 verzwakt je structuur en 41..e4 is haastig. Ik heb voorkeur voor 30..exf5 en een wachtzet als 41..a6 of 41..Ke6. Maar ook dan lijkt mij remise de meest waarschijnlijke uitkomst.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

Ja, ik dacht ook dat 30...gxf5 niet goed was. Na 35.e4 zie je het verschil: als ik laat slaan houd ik alleen maar geïsoleerde pionnen over, als ik zelf sla (zoals in de partij) kan wit een vrijpion op de g-lijn maken. Gek genoeg geeft Fritz toch aan gxf5 de voorkeur - ik heb nog niet goed onderzocht waarom. Mijn 'haast' op zet 41 had er ook mee te maken dat Ernesto die vrijpion ging maken, maar dat was misschien overdreven. Niettemin, later in de partij komt zwart inderdaad gewonnen te staan. Fritz heeft me een mooi idee aan de hand gedaan, dat ik nog even niet verklap.
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Fred Lucas »

Timo schreef: Fritz heeft me een mooi idee aan de hand gedaan, dat ik nog even niet verklap.
Maar wel binnenkort? Ik ben benieuwd hoe zwart dit wint.
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Jacco »

Houd er rekening mee dat engines meestal niet zo goed zijn in het eindspel. Al vind ik Stockfish nog wel redelijk. (Komodo zit er af en toe flink naast.) Fritz draai ik niet, vind ik niet sterk genoeg.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

Fred, ik wilde wachten tot John gekeken had, maar het was inderdaad een beetje flauw van me om een 'halve' reactie te geven. De rest komt zo gauw ik tijd heb. En Jacco, je hebt ongetwijfeld gelijk. Ik probeer de beperkingen te omzeilen door grote variantenbomen te maken, die zo diep gaan dat ik zelf ook kan zien of de uiteindelijke stellingen gewonnen zijn of niet.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door John »

Ik heb voor nu geen bord, noch een engine (inderdaad qua plan een zinloos ding) gebruikt, alleen de stelling na 32.Ld2 bekeken. Ik zie het plan voor zwart na 32.Ld2 (min of meer verplicht denk ik) als volgt :

De pion b3 is zwak, dus de zwarte koning gaat reizen naar b5. In de tussentijd moet (volgens mij) de witte koning naar d3 omdat anders zwart de c-pion voor de b-pion ruilt en zwart een mooie vrije a-pion heeft, wat goede winstkansen geeft.

Als wit inderdaad zo speelt moet vervolgens de a-pion opgespeeld worden en geruild worden voor de b-pion. En dan geef ik zwart een goede kans om te winnen.
Wish I didn't know now what I didn't know then
Seth
Berichten: 539
Lid geworden op: do nov 24, 2011 17:37
Locatie: Houten

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Seth »

@Timo
Ik zou denk ik ook 30... gxf5 hebben gespeeld. Verzwakking van de pionnenstructuur lijkt mij hier niet van belang, het betreft een gelijk lopereindspel, alle zware stukken zijn er toch al af. De reden waarom ik denk dat slaan met de g-pion beter is, is denk ik gelegen in het feit dat zwart een pion op de e-lijn (e6) behoud.

Een winnend plan voor zwart lijkt mij om 32... e5 ipv 32... Le5 te spelen. Zwart probeert een pion op e4 te krijgen om de witte koningsvleugel-pionnen vast te leggen, en daardoor ook de bewegingsvrijheid van de witte koning in te perken. Ook velden d3 en f3 worden dan zorgenkindjes voor wit. Daarom is het behoud van een zwarte pion op de e-lijn denk ik belangrijk. Het plan van zwart bestaat er dan in om de koning naar d5 (of in sommige gevallen b5 - zoals John ook al zegt) om dan pion c4 voor b3 te ruilen waarna de vrije a-pion de beslissing brengt. Ook de eventuele opstoot g4 brengt dan geen redding voor wit: zwart reageert er gewoon niet op. En mocht wit g4xf5 doen dan speelt zwart eerst pion naar e4, loper naar e5 en de zwarte koning haalt rustig pion f5 op.
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Fred Lucas »

@Seth Kan wit na e5 niet direct g4 spelen? Na jouw plan met e4 heeft wit tijd om op f5 te nemen en met Kg2, f2- f3 de zwarte e-pion aan te pakken en na ruil (wat anders?) de pion f5 met e3-e4 te dekken.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

Ik moet aan de presentatie van de Schoonheidsprijs op de ALV werken, terwijl het toch al zo warm is, dus mijn eigen inbreng hier staat helaas even op een laag pitje. Maar ik volg met plezier deze interessante discussie, een goede manier om iets te leren over zo'n 'zuiver' eindspel! Ben eigenlijk wel benieuwd of de vaste stellingkraker Henk D er ook iets van vindt.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door HenkDizz »

Ik laat het ZAK verder rusten.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

Serene wijsheid van Henk.
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Fred Lucas »

Gezakt ondanks wijsheid.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Timo »

Ik ga het in stukjes doen. Eerst het idee van Fritz, later kijk ik beter naar de andere ideeën. Fritz' plan begint veel later in de partij en is concreter.

Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: ZAK - ZomerAvondKompetitie

Bericht door Fred Lucas »

Mooi Timo. Zo logisch ook.
Plaats reactie