Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Timo »

Majnu schreef:Timo is onderweg om je een spoedcursus Budapester gambiet te geven.
Haha, toevallig heb ik een boek erover bij me, dus als je wilt, Tanja...
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

Mannen, alle suggesties voor zet 34 zijn leuk, maar ik weet niet of het allemaal klopt, dus daar reageer ik later nog op. Intussen zijn we drie ronden verder. Over mijn partij tegen Jan Bey kan ik kort zijn: in een verkeerd gespeeld Morra-gambiet ging ik roemloos ten onder. Ik liet me (toch weer) verleiden tot verdedigende en positieverzwakkende zetten, terwijl ik weet dat elke zet aanvallend dan wel ontwikkelend moet zijn in deze opening. Tempoverlies betekent dat je terechtkomt in een eindspel met een pion minder. Helaas ben ik wat hardleers...
Na afloop heeft Jan me nog leuke tips aan de hand gedaan, o.a. een alternarief voor het Budapester gambiet. Ik verklap nog even niet welk, want ik wil het ook intern gaan spelen. ;-)

De ronde erna mocht ik tegen Maaike Valkenburg, de vrouw van Jan. Zij is een hele goede bridger en kan ook aardig schaken, alleen mist ze naar eigen zeggen routine. Twee jaar terug deed ze ook mee, en toen heb ik behoorlijk zitten zweten na een correct stukoffer op h6. Nu sloeg zij in het Siciliaans met haar witte loper al even correct in op e7. Aiaiai, die kende ik natuurlijk, maar ik schrok me evengoed een hoedje. Niet aangenomen, want geen zin in eindspel met maar een toren.
Daarna kwamen er allerlei afruilmogelijkheden. Te veel, naar bleek, want daaruit kwam ik goed weg (slechts een stuk afgeruild, dus nog voldoende slagkracht voor een mataanval). Maar ook Maaike had wederom snode plannen en kwam met een gevaarlijke pion op f5. Steeds dreigde f6, want mijn koningspionnen stonden gatenkaas. Gelukkig die van haar ook, en ik kon gelukkig op tijd de tegenaanval in te zetten. Het was allemaal heel scherp en ingewikkeld, en we hadden het er beiden behoorlijkcmoeilijk mee (al die mogelijkheden, al die keuzes, op een zeker moment in de partij word ik daar steevast hoorndol van).
Haar gebrek aan routine kostte haar uiteindelijk de dame, maar nog had ze verrassend agressief tegenspel. Gelukkig kan een dame meeer kanten op en daardoor kon ik uiteindelijk een serie dubbelaanvallen inzetten, met steeds ook matdreiging. Moegedacht hielp ze me uiteindelijk, door haar koning naar een veld te spelen, waar ik ook haar dame had opgepeuzeld, een lekker matplekje bovendien: 1-0!
Als ik iemand een punt gun, dan is het Maaike. Zij speelde tal van partijen combinatoir sterk, maar wist het dan niet af te maken. Zij kwam oo het deprimerende saldo van 0 uit 6 te staan. Hoe herkenbaar!

Intussen is ook ronde 7 geschiedenis, net als mijn hoop op 3 uit zeven. Tegen Henk Waninge kwam ik in het Morra-gambiet wederom te kort, al was het lange tijd erg spannend. Ondanks de tips van Jan kreeg zwart (te) veel aanvalskansen en ik moest secuur keepen om mat op h1 te voorkomen. Uiteindelijk keerden de kansen nog, maar toen had ik geen tijd meer om het uit te spelen. In de analyse bleek er wel het nodige in te zitten, maar Timo, misschien kun je me ook met het Morra nog eens helpen?
Het zit er weer op, en ik tel mijn zegeningen: 2 punten, en bijna 3. ;-)
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Majnu »

2 punten, goed gedaan!
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

Pfff, zo, ik ben weer thuis. Dat is altijd erg raar: alsof je vier dagen op een andere planeet gezeten hebt. Zoveel meegemaakt in die korte tijd, het lijken wel weken. Nou ja, meegemaakt... Allemaal avonturen in mijn hoofd, elke partij een universum op zichzelf. O ja, ik ben ook twee keer uit mijn broek gewaaid op het strand, samen met meutes mensen van heinde en verre starend naar de Aztec Maiden uit Manila die maar niet in beweging wilde komen (dat gebeurde vijf minuten nadat ik de brui eraan gaf).

In de top was het tot op het eind erg spannend. René Nijland en Alexander Munninghof hadden beiden veel kans op de felbegeerde wisselprijs, maar uiteindelijk was nieuwkomer Remmelt Otten met twee strategische remises tegen deze 'ouwe rotten' spekkoper.

Maaike wist haar laatste partij ook tot een punt om te toveren, dus het traumatische 0 uit 7 is haar deze keer bespaard gebleven. Ze kon een heerlijke paardvork prikken. Met een toren minder gaf Jeroen van den Belt (broer van Peter van den Belt) het meteen op.
Het afsluitende diner was zoals gewoonlijk uitstekend verzorgd en drank en spijzen gingen erin als gods woord in een zendeling. Maaike stal de show met een geweldig gedicht over haar ervaringen met het schakend journaille. Sommigen kregen een verdiende veeg uit de pan: degenen die met een stuk minder stoïcijns doorgingen en maar wat heen en weer schoven, wachtend op een fout van haar kant.

Misschien zet ik de partij tegen Peter van den Belt nog op het forum, dat was denk ik toch mijn beste partij van het toernooi, al incasseerde ik het punt niet. Of die tegen Erik Bouwmans, dat moet ik nog eens nakijken.

In het verslag van die eerste partij schreef ik iets over een ruil van een stuk tegen twee pionnen. Dat klopt niet (was beetje daas toen ik dat schreef). Peter dacht een pion te winnen, maar uiteindelijk werd het een ruil van pion + paard, en bleef ik mijn gezonde vrijpion voorstaan.

PS: De ontbrekende naam van de tegenstander van mijn eerste winstpartij is: Wim Meijer.
Hij schaakt al jaren niet meer bij een club, maar de 1400-rating die op de lijst vermeld stond, is wat te laag ingeschat. Hij eindigde met 3 punten en won o.a. van Henk Waninge, van wie ik vandaag verloor.

PS2: Timo is flitsend van start gegaan in de tienkamp. Wat hij vandaag gedaan heeft weet ik niet, maar hij begon met 2 uit 2, bravo!
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

PS3: Timo, die cursus hoeft niet met spoed en wat mij betreft gaat die (weer) over het Morra-gambiet. Budapester ben ik even klaar mee...
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Timo »

Begrepen, Tanja! Pieter speelt het gambiet trouwens tegenwoordig ook.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

Goed om te weten!
Johan
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 05, 2008 19:22

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Johan »

kleine correctie: het is gods woord in een OUDERling. Gods woord komt q.q. al uit de zendeling en wat er verder nog uitkomt hoef je ook niet te slikken ;- )) way to go

overigens, prestatiegewijs:
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

Je hebt helemaal gelijk, dank voor de feedback.
En... prestatiegewijs? Waar is de rest van de zin?
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1467
Lid geworden op: do jan 20, 2005 13:21
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Pieter »

Johan schreef: Way to go overigens, prestatiegewijs!
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Majnu »

We hebben allemaal een lange weg te gaan. Nou en?
Gewoon lekker doorgaan, plezier in het spel hebben, en steeds iets erbij leren. "That's the way, aha aha, I like it, aha aha."
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 345
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 15:25
Locatie: Utrecht

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Tanja »

Dank Majnu, jij begrijpt vrouwen! :-)
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Timo »

Tanja's eerste partij, die nog niet in pgn-format was omgezet. Ik plaats 'm vast om er later iets over te kunnen zeggen.

Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door Arnold »

Timo schreef:en wit ziet in dat het hopeloos is en geeft op.
........???
Met een stuk meer???
Gebruikersavatar
PeterT
Berichten: 1572
Lid geworden op: vr jan 21, 2005 19:33

Re: Nederlands Journalistenkampioenschap 2012

Bericht door PeterT »

Waarom niet 23. Tc1:, en daarna het paard van e7 terugtrekken naar f5 of d5 ? Dat geeft Dame, 2 lopers en paard tegen 2 torens en paard, wat een veel groter verschil in materiaal is!
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Plaats reactie