BSG pinkstertoernooi 25-28 mei

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

iK ga meedoen aan het BSG toernooi

Ja !
2
29%
Waarschijnlijk
0
Geen stemmen
Denk het niet
0
Geen stemmen
Neen
5
71%
 
Totaal aantal stemmen: 7

Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Timo schreef:Ik speelde een bloedstollende partij tegen Toon Janssen.
Hij staat online Timo:

http://www.xs4all.nl/~lveeken/bsg/toern ... heatre.htm
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3485
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Bericht door Jacco »

5e ronde Richard verliest weer kwaliteit en zooi pionnen en kan inpakken. Ik zet het bord in brand tegen Robert Krouwel, vergeet mat te zeten, maar neem wel 2 kwaliteiten mee.

Timo is uiteraard nog bezig in een gelijke stelling, maar ik heb er geen goed gevoel over.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3485
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Bericht door Jacco »

Er is ook nog een scheidsrechterrel. Voor de details zie Utrechtschaak draadje spelregelkwestie.
De spelers in kwestiue waren Tobias Kabos en Stefan Vosshard. Stefan trok aan het kortste eind heeft de ronde daarop na 1.e4, e5 remise gegeven en heeft zich teruggetrokken uit het toernooi.
Het hele incident speelde zich overigens af op bord 1!
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Jacco Vermeulen schreef:Er is ook nog een scheidsrechterrel. Voor de details zie Utrechtschaak draadje spelregelkwestie.
De spelers in kwestiue waren Tobias Kabos en Stefan Vosshard. Stefan trok aan het kortste eind heeft de ronde daarop na 1.e4, e5 remise gegeven en heeft zich teruggetrokken uit het toernooi.
Het hele incident speelde zich overigens af op bord 1!
Utrechtschaak.nl schreef:Datum: zondag 27-05-2007 21:40 Naam: Johan Hut
Praktijkvoorbeeld uit Bussum.

Speler A staat (volgens eigen zeggen) gewonnen, maar heeft helaas nog maar vijf seconden. Wel krijgt hij er vijf seconden per zet bij. Uiteraard noteert hij niet meer. Tegenstander B heeft nog drie kwartier, maar gaat meevluggeren en stopt ook met noteren. A maakt daar een opmerking over, de arbiter geeft B de waarschuwing dat hij moet blijven noteren.
Er worden een paar zetten gespeeld, maar B noteert nog steeds niet. De arbiter geeft B een tweede waarschuwing dat hij moet blijven noteren.
Er worden nog een paar zetten gespeeld, B noteert nog steeds niet, A gaat door zijn vlag, de arbiter verklaart de partij voor A verloren.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Wat mijn partijen betreft had Jacco het beide keren aan het goede eind. Vanmiddag won ik in 22 zetjes, op ongeveer dezelfde manier als tegen dat Poolse jongetje.

En vanavond... o, vanavond! Net als in ronde 3 met het Olifantengambiet een sterke drukstelling bereikt (bij gelijk materiaal). Ook nu echt op volle kracht gespeeld, en ook nu was het net te weinig. Ik liet hem twee keer glippen, in het middenspel (de situatie die Jacco beschrijft moet van kort daarna zijn) en daarna nog eens, heel dramatisch, in een totaal gewonnen eindspel (Fritz: -3). Tijdnood en vermoeidheid.

Sommige stukken van de partij heb ik misschien wel op m'n hoogste niveau ooit gespeeld. Dat is ook iets waard. Morgen weer kansen.

Geurt kwam trouwens 's middags op de fiets langs, net toen we alledrie klaar waren. Heb hem enthousiast gemaakt voor het Olifantengambiet.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Dat is errruggg jammer Timo. C'est la vie!

Ik vind het opvallend dat Jacco op geen enkele foto staat. Doet hij wel echt mee aan dit toernooi? Heeft iemand hard bewijs? :dunno:
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

In de laatste ronde slaan de Rode Lopers toe! Gezamelijke score: 2,5 uit 3!

Eindstand:
Op plaats 12 (!) Timo met 4,5 punten en een TPR van 1807 (+0.33)
Op plaats 20 Jacco met 4,0 punten en een TPR van 1768 (-0.19)
Op plaats 42 Richard met 2,5 punten en een TPR van 1523 (-0.63)
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3485
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Bericht door Jacco »

Majnu schreef:Dat is errruggg jammer Timo. C'est la vie!

Ik vind het opvallend dat Jacco op geen enkele foto staat. Doet hij wel echt mee aan dit toernooi? Heeft iemand hard bewijs? :dunno:
Goed kijken Majnu, goed kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3485
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Bericht door Jacco »

In mijj ochtend partij kwam ik beter tot gewonne te staan. IK dacht daarna een winnende aanval te krijgen, maar kon geen mat vinden. Al mijn stukken moesten terug om de beol te dekken maar ik was te laat.

De middagpartij was humor. Ik psselde tegen een klein belgisch jongetje dat lekker snel speelde, iets te snel. Na 12 zetten stond er een ruine op het bord. Ik raapte de overblijfselen op en kon lekker vroeg naar huis.

Al met al geen goed toernooi, maar ook geen slecht toernooi.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Ik heb een iets lagere tpr dan vorig jaar (dat heb je algauw als er iemand van 1400 tussen zit), maar beter gespeeld. Vandaag kon ik in beide partijen m'n favoriete zetje spelen: een piondoorbraak die het spel van de tegenstander ontregelt.

's Morgens won ik daarmee voor de tweede keer in m'n leven van Anneke Schol-Grin, viervoudig finaliste in het Nederlands dameskampioenschap (jaren zeventig, dat wel). Daar ging het zo:

fenx*2r2k1r/pp1bbp1p/1q4p1/3pP3/3N4/3R2Q1/PPP1B1PP/1K5R>
1

19.e6! Lxe6 20.Pxe6 Dxe6 21.Lg4 f5 22.Te1

en zwart viel uiteindelijk ten prooi aan het teveel aan open lijnen en diagonalen.

's Middags (met zwart) ging het zo:

fenx*r3k2r/pppq1pp1/2bb4/4p3/2Q3np/3P1NPB/PP1BPP1P/R2R2K1>
2

Wit dreigt 16.Lxg4.

15...e4! 16.Pxh4

Beulen zijn het, de lopers op c6 en d6. Ik hoefde daarom niet lang na te denken over de volgende zet:

16...Txh4!

De stelling is ruimschoots gewonnen, vindt ook Fritz. Ik won hem uiteindelijk. Vraag niet hoe, maar ik heb hem gewonnen...

Als ik een beetje tijd heb de komende dagen, zal ik er nog wat meer van dit soort fragmentjes op zetten. M'n partijen waren erg leuk en gepointeerd deze keer.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Majnu schreef:
Utrechtschaak.nl schreef:Datum: zondag 27-05-2007 21:40 Naam: Johan Hut
Praktijkvoorbeeld uit Bussum.

Speler A staat (volgens eigen zeggen) gewonnen, maar heeft helaas nog maar vijf seconden. Wel krijgt hij er vijf seconden per zet bij. Uiteraard noteert hij niet meer. Tegenstander B heeft nog drie kwartier, maar gaat meevluggeren en stopt ook met noteren. A maakt daar een opmerking over, de arbiter geeft B de waarschuwing dat hij moet blijven noteren.
Er worden een paar zetten gespeeld, maar B noteert nog steeds niet. De arbiter geeft B een tweede waarschuwing dat hij moet blijven noteren.
Er worden nog een paar zetten gespeeld, B noteert nog steeds niet, A gaat door zijn vlag, de arbiter verklaart de partij voor A verloren.
Om nog even terug te komen op dit vervelende incident (gelukkig was ik al naar huis), op datzelfde UtrechtSchaak droeg iemand een oplossing aan voor het gedrag van 'tegenstander B':
Utrechtschaak.nl schreef:Datum: maandag 28-05-2007 13:23 Naam: Martijn Benschop

Een erg leuk voorbeeld dat ik zelf ook eens heb meegemaakt. In dit voorbeeld had ik 2 of 3 stukken meer en das zelfs voor mij te winnen. Mijn tegenstander had al minimaal 15 zetten bewust niet zitten noteren ondanks enorme tijdsvoorsprong (10 min vs 25 sec zonder increment). De wedstrijdleider (en tevens teamgenoot van mijn tegenstander) gaf 1 waarschuwing (ondanks veelvoudig protest bij de wedstrijdleider) en ging weer verder schaken. Mijn oplossing was niet netjes maar doeltreffend. Ik pakte mijn dame en met een onregelmentaire zet haalde ik mijn tegenstander zijn dame van het bord. Deze keek me vreemd aan, riep iets als : "das onregelementair" en haalde de wedstrijdleider erbij. Als donderslag bij heldere hemel vertelde de wedstrijdleider dat mijn tegenstander dit dan wel even moest bewijzen en ja.. toen miste hij opeens 15 zetjes op zijn papier. Ik wenste hem succes en schoof een kop en schotel op mijn notatiepapiertje.. Mijn tegenstander werd hier zo kwaad van dat hij de stukken van het bord afsloeg en kwaad de speelzaal uitliep...
Gewoon geniaal! Ik ga dit in elk geval onthouden...
Plaats reactie