Popquiz

In het bargedeelte mag je berichten plaatsen die niet direct met schaken te maken hebben.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

21 november is in Duitsland Totensonntag, een dag om de doden te herdenken. Ook in de quiz dit keer de dood als thema. Dertien tracks, zoals bijna gebruikelijk in alfabetische volgorde van artiest staan alhier klaar.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Moeilijk. Absoluut dieptepunt is nummer 9.
Wish I didn't know now what I didn't know then
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Nummer 9 zal vermoed ik inderdaad meer bij Peter passen John. Maar voor velen zal eerste helft wel makkelijker zijn dan de tweede helft. Grappig genoeg heeft dat dit keer minder te maken met het tijdsgewricht lijkt het.
Ton
Berichten: 199
Lid geworden op: vr feb 18, 2005 16:41

Re: Popquiz

Bericht door Ton »

Ik heb ingestuurd, maar weet bijna niks. Voor mij is nr 9 ook wel echt het dieptepunt.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Phew gezien de inzendingen tot zo ver inderdaad een pittige ronde. Die had ik toch weer eens anders ingeschat.
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Pittig best wel.
Had gedacht dat je voor ons deze er wel had ingestopt:

https://www.youtube.com/watch?v=B9FzVhw8_bY
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Helaas Peter, die heeft de hitlijsten nooit bereikt (althans kon ik niet vinden).

Overigens heb ik deze die de hitlijsten wel heeft bereikt er toch maar uitgelaten voor jullie: https://www.youtube.com/watch?v=CTt1vk9nM9c
Ton
Berichten: 199
Lid geworden op: vr feb 18, 2005 16:41

Re: Popquiz

Bericht door Ton »

Ja, The Dead South. Prachtig! Geweldige clip ook.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

De dood is een lastig onderwerp, ook in de muziek zo blijkt. Maar wat waren dan de juiste antwoorden?

Het begon allemaal met Björk die Play Dead zong voor de soundtrack van de film The Young Americans.
Het album Keep The Faith stond vol singles en werd ook volledig uitgemolken. De vierde single van dit album hoorden we hier I'll Sleep When I'm Dead.
Steven Demetre Georgiu is tegenwoordig bekend als Yusuf Islam. Maar toch werd hij het meest bekend onder zijn eerdere artiestennaam Cat Stevens, onder die naam zong hij ook zijn hit Tuesday's Dead.
Death Of A Clown was de eerste solo-single van Dave Davies, die eerder al doorbrak met The Kinks.
Geïnspireerd door Luther Vandross zijn I Wanted Your Love schreef Pete Burns You Spin Me Round (Like A Record) voor zijn band Dead Or Alive.
I Remember is een nummer van de Canadese producer Deadmau5 met de Amerikaanse DJ Kaskade. In 2008 scoorden zij hier internationaal een grote hit mee.
Bob Dylan zong ooit Death Is Not The End, later onder andere gecovered door Nick Cave, in het Nederlands werd dit Leven Na De Dood van Freek de Jonge & Stips.
Dat straatraces nogal fout kunnen gaan weten we wel. Uiteraard worden dat soort dingen ook verwoord in het lied, bijvoorbeeld in Dead Man's Curve van Jan & Dean.
Wessel van Diepen en Michiel van der Kuy merkten in 1991 dat house steeds harder werd en speelden daar op in onder de naam L.A. Style met als eerste single James Brown Is Dead.
Voortgekomen uit Manfred Manns, was McGuinness Flint de volgende succesact voor Tom McGuinness, hun grootste hit was When I'm Dead And Gone.
Dan een veel recenter nummer. Deathbed van Powfu ft Beabadoobee werd in 2020 een tiktok-hit, nadat het in 2019 al voor het eerst geupload werd.
Nadat de rapgroep Den Haag Connection Ayaan Hirshi Ali disten en daarvoor werden opgepakt bracht Theo Maassen zijn eerste top-40 hit, het nummer doodsbedreiging.
Tot slot een nummer waarin rapper T.I afscheid neemt van zijn overleden bodyguard en beste vriend Philant Johnson. Hij doet dat samen met Justin Timberlake in het nummer Dead And Gone.

Dat brengt ons bij de uitslag. Deze quiz werd duidelijk niet makkelijk gevonden en dat lag niet alleen maar aan de hoeveelheid "nieuwere" nummers ook de oude hits bleken vaak lastig. Tot winaar kroonde Peter zich als Glenn Medeiros met 15 punten, Ron wist 12 punten zeker te stellen, John 11 en The Shark Ton bleef steken op 8 punten.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

28 november is onafhankelijkheidsdag voor Tsjaad, Albanië, Congo, Mauretanië en Panama. De hoogste tijd om ook in de muziek te kijken naar onafhankelijkheid en de dingen die daar aan bijdragen. In 18 nummers, zoals gebruikelijk op alfabetische volgorde van de artiest.

Ik wens jullie weer veel succes en plezier met deze video.
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Ingevuld.
Tenzij ik het helemaal mis heb zijn alle artiesten op alfabetische volgorde van voornaam waar van toepassing, behalve bij fragment 17 waar de achternaam gebruikt is.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Dat klopt Peter, een editfoutje van mijn kant.

Overigens wordt deze quiz wel weer erg goed gemaakt, hoge scores voor de meeste inzenders. Nog een dagje te gaan voor iedereen die nog niet ingezonden heeft, deze lijkt dus goed te doen te zijn!
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Toen pan-afrikanist Marcus Garvey een speech gaf had hij nooit kunnen verwachten dat zijn woorden gebruikt zouden worden in een van de belangrijkste nummers van Bob Marley And The Wailers, Redemption Song.
Ook Tom en Gina hadden waarschijnlijk nooit verwacht weer terug te keren als working couple uit Bon Jovi's Livin' On A Prayer keerden zij toch terug in zijn hit It's My Life 14 jaar later.
Nadat 3 leden Destiny's Child hadden verlaten werden daar regelmatig grappen over gemaakt. Beyonce keerde dat om en schreef hun volgende grote hit Survivor.
Voor haar filmdebuut schreef Dolly Parton ook de titel-track 9 to 5, nog steeds een van de weinige hits met daarin het typische geluid van een typemachine.
Zo af en toe gebeurt het dat een b-kantje de grote hit wordt. Zo verging het onder andere Gloria Gaynor met haar anthem I Will Survive, oorspronkelijk de b-kant van Substitute.
Een nummer over zelfstandig worden, afscheid nemen van je ouders in de clip, maar praktisch gezien was Janet Jackson ten tijde van Control bezig met het afscheid nemen van haar vader Joe Jackson als manager.
Avril Lavigne schreef Breakaway voor haar tweede album. Toen het op dat album niet paste gaf ze het door aan Kelly Clarkson die het opnam en er een grote hit mee scoorde.
Soms zijn er van die vragen die je bij blijven voor Allen Collin's zijn de woorden van zijn vriendin "If you leave me tomorrow, will you still remember me?" een onderdeel van deze vragen. De vraag leidde tot de tekst bij het nummer Free Bird dat hij voor Lynyrd Skynyrd schreef.
Matthew Wilder was zo ongeveer ten einde raad bij het opnemen van een plaat waar niets goedgekeurd werd of werd wat hij verwachtte toen hij break my stride schreef. Het album dat hij schreef werd niet door Arista betaald en dus mocht hij ermee gaan shoppen, bij Joe Isgro vond hij onderdak en behaalde hij uiteindelijk een wereldwijde hit.
Het meest gespeelde nummer op de Amerikaanse radio in 2006 dat was Unwritten van Natasha Beddingfield.
Nelly Furtado brak wereldwijd door met het grammy-genomineerde I'm Like A Bird.
Een extra nummer op het verzamelalbum 1992-2003 van No Doubt was de single It's My Life, een cover van het gelijknamige nummer van Talk Talk.
Voor de film Alice Through The Looking Glass schreef P!nk het nummer Just Like Fire, een nummer waartoe ze geïnspireerd werd door haar dochter.
Dat Queen met I Want To Break Free een classic schreven is wel duidelijk, alhoewel een fors deel van de populariteit ook te danken is aan de bekende video van een stofzuigende Freddy Mercury.
Rachel Platten was vier dagen bezig met de opnamen voor haar nummer Fight Song, een nummer dat in Nederland geheel onterecht bleef steken in de tipparade.
Vanuit een frustratie over de hoeveelheden ongevraagd advies die ze kreeg schreef Sara Bareilles King Of Anything.
Alweer uit 1982 is State Of Independence van Donna Summer. Een nummer met in het achtergrondkoor nogal wat opvallende namen, waaronder Michael Jackson en Stevie Wonder.
Ultra Naté was van plan een rocknummer te schrijven dat ook in de clubs zou werken. Het werd eerder een house-nummer met een gitaar-riffje dat wel ook belangrijk was voor het nummer Free.

Deze quiz was duidelijk onderscheidend. Grote verschillen in scores van de vier inzenders. De vierde plaats is voor Karen met 13 punten. De derde plek is voor Altotemni met 22,5 punten. Tweede met 28.5 punten is The Shark, maar baas boven baas met 30 punten wint Glenn Medeiros deze ronde.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Het is volgende week alweer 5 december, pakjesavond, de dag van het gekunstelde rijm. Deze week dan ook 19 nummers met een rijm in de titel. Je zou zeggen dat is belangrijk voor veel songteksten en dus vast ook wel veel in de titels terug te vinden, maar dit millenium lijkt het best schaars. Dit is dan ook een lijst met vooral wat oudere nummers.

Dit alles staat alhier.
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3486
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jacco »

nummer 15 is wel een uitschieter qua tijd, de meeste nummers zijn van voor mijn geboorte en ik begin Abraham toch redelijk te benaderen.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Plaats reactie