Popquiz

In het bargedeelte mag je berichten plaatsen die niet direct met schaken te maken hebben.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Lunchtijd achter de rug. De hoogste tijd voor de antwoorden.

We begonnen met Patrick Bruel met zijn enige echte hit Casser La Voix.
Dit werd gevolgd door David Bowie samen met dePat(rick) Mehenny Group - This Is Not America .
Als derde hoorden we Sylvester met een nummer van producer Patrick Cowley - Do You Wanna Funk.
Declan Patrick Aloysius McManus oftewel Elvis Costello kwam als vierde langs met It's A Good Year For The Roses.
Als vijfde kwam Patrick Hernandez langs met Born To Be Alive.
Dat Eric Clapton als tweede naam Patrick heeft weet niet iedereen, maar Tears In Heaven was voor niemand een probleem.
Ook Mireile Mathieu & Patrick Duffey waren samen sterk Together We're Strong.
Train met voorman Pat(rick) Monahan zong vervolgens Hey Soul Sister , ondanks dat het een vrij recent nummer is voor niemand een probleem.
Nog zo'n nummer van dit millenium, maar nu een dat door niemand herkend werd was Holiday van Patrick Jumpen.
Vervolgens keken we alvast vooruit naar de quiz van komende week met summer days van Martin Garrix feat. Macklemore & Patrick Stump Of Fall Out Boy.
Vervolgens gingen we naar de film Ghost, Patrick Swayze met She's Like The Wind.
Tot slot hadden we Hang The DJ, maar dat nummer heet dus Panic van The Smiths.

Tot zover de antwoorden, maar wie wist er het meest van. Het was weer eens dicht bij elkaar aan de top.
Vierde plaats met een verdienstelijke 10.5 punten is voor Karen, een derde plaats voor Peter met 13 punten en een gedeelde eerste plaats van Ton en John met beiden 16.5 punten. Gefeliciteerd heren.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Komende zondag is het alweer 1 augustus, de hoogste tijd om de zomer te vieren. Oftewel zonder Summer Days van Martin Garrix, maar genoeg zomerse nummmers. De video staat dit keer alhier: https://vimeo.com/578599859

Inzenden kan zoals gebruikelijk weer tot lunchtijd komende zondag.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Alweer drie inzenders, met nog een ochtendje de kans om in te zenden, wie volgt?
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

En zo sluiten we de zomer af met de antwoorden.

Het begon allemaal met ABBA - Summer Night City. Een nummer dat ondanks de hit-status nooit een album gehaald heeft.
Bobby Goldsboro volgde met Summer (The first time). De beste man lijkt een beetje vergeten, maar had in de jaren '60 meerdere hits in de US, nadat hij uit de begeleidingsband van Roy Orbison stapte.
Bolland & Bolland bezongen de Summer Of "71, het nummer waarmee de twee Zuid-Afrikaanse broers lang geleden hun tv-debuut maakten bij Willem Duys.
De zomer van twee jaar eerder is een nog veel grotere hits geweest. We hebben het dan natuurlijk over de Summer Of '69 van Bryan Adams.
Voor Chris Rea was All Summer Long , gewoon onder eigen naam uitgebracht al probeerde de platenmaatschappij hem nog de naam Benny Santini te geven, naar de titel van zijn debuutalbum Whatever Happened To Benny Satini.
Eagles-zanger Don Henley had naast zijn carriere bij de eagles met name in de jaren '80 ook een succesvolle solo-carriere, Boys Of Summer is wel ongeveer het bekendste nummer uit die tijd.
In zo'n zomers lijstje mag de Hot Stuff van mevrouw Donna Summer natuurlijk niet missen.
Nederlandse supergroep Galaxy-Lin, met leden uit onder andere Shocking Blue, The Motions en Ekseption, was waarschijnlijk de lastigste en minst bekende van het stel. Met hun electrische mandolines speelden ze Long Hot Summer.
Hind werd weliswaar vooral bekend door idols maar ze heeft toch ook al aardig wat hitjes achter haar naam staan. Haar eerste notering (en die kwam tot plaats 11) had ze in 2003 met summer all over again.
Joe Cocker had een forse hit met Summer in the city, een nummer dat oorspronkelijk geschreven werd door The Lovin' Spoonfull.
Acteur Juan Wells (onder andere Onderweg naar Morgen) wist al in 2000 de huidige zomer het best te omschrijven met Summer Rain.
Suddenly Last Summer was de grootste hit van The Motels. Tegenwoordig tourt oud frontvrouw Martha Davis nog steeds rond als Martha Davis and the Motels.
Ray Dorset wist met zijn groep, vernoemd naar het gedicht Mungojerrie and Rummpleteazer van T.S. Elliot, meerdere grote hits te scoren. Maar In The Summertime was toch wel de grootste, het gaat dan natuurlijk om Mungo Jerry.
The Outsiders zijn naast veelwinnaars in de popquiz-wereld ook een oude Amsterdamse band (er zijn nog wel wat meer bands die deze naam hebben gekozen overigens), maar samen met Wally Tax speelden zij hier Summer Is Here.
De video werd afgesloten door Underdog Project vs The Sun Club met hun grote hit Summer Jam 2003 . Een dikke nummer 1 hit voor deze Canadeze die samenwerkten in Duitsland en België.

Dan de uitslag natuurlijk nog. Deze quiz leverde scores op die dicht bij elkaar lagen. Met een nette 17 punten weet John de derde plaats te veroveren. Twee puntjes achter de gedeelde eerste plaats van Ton en Peter & Moeder.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

De komende week is het nog volop vakantie in Nederland en daarbuiten. De hoogste tijd om daar wat langer bij stil te staan. Gelukkig heeft men dat ook in de muziek voldoende gedaan. Aan jullie de eer om de 12 artiesten en titels te raden.
Inzenden zoals gebruikelijk voor ongeveer lunchtijd komende zondag (8 augustus).

Dag mag per mail, maar nieuw.. het kan ook via google Forms.

Dus hierbij de video
En het antwoordformulier
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Heerlijke muziek weer. Mijn joker gaat naar de artiest van fragment 2.
Verder kan het aan mij liggen, maar ik zag maar 11 fragmenten?
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Oops, zijn er wel degelijk 12, sorry mensen.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

De hoogste tijd voor de antwoorden.

BIj het thema vakantie kunnen we natuurlijk niet anders beginnen dan met Holiday van Madonna. Het was haar eerste hitje in Nederland. Holiday werd laten in een housemix uitgebracht door Mad'house, een collectief van de Franse producers M Bambi Mukendi en Stéphane Durand, samen met de Nederlands/Turkse zangeres Buse Unlu. Een stuk verder terug in de tijd al bezong Cliff Richard de Summer Holiday. Dit nummer uit 1963, gemixt met Holiday van Madonna leidde dan weer tot de Holiday Rap van het Nederlandse duo MC Miker G & DJ Sven. Dat succes niet altijd makkelijk is blijkt dan meer als we kijken naar hoe het verder ging met Miker G. We bleven nog even in Nederland, het vijfde fragment Vakantie van Dopebwoy en Jonna Fraser, een hitje uit 2020. Dreadlock Holiday van 10cc was dan weer een echte klassieker, geschreven op basis van echt gebeurde dingen, al gebeurde dat op Barbados en niet in Jamaica. Uit ongeveer dezelfde tijd, maar in een geheel ander genre Holiday In Cambodia van de Dead Kennedys, een van de grondleggers van de punk-beweging. Wellicht toch liever een Holiday in Spain ? Bløf en de Counting Crows in ieder geval wel. Een nummer dat Couning Crows al in 2004 schreef en uitbracht overigens. Tegenwoordig is het toch onvoorstelbaar dat een nummer als Holiday van Tony Bravo de hitlijsten in komt. Maar dit accordeon nummer wist in 1976 tot plaats 13 door te dringen. Ook de Bee Gees bezongen ooit Holiday, apart genoeg in mineur. Change debuteerde hun disco met de single A Lover's Holiday. Het geheel eindigde met een stukje britpop on speed van Blur Bank Holiday.

Deze lijst bleek een mooie mix van kennis aan te spreken en de inzenders zaten dan ook allemaal dicht bij elkaar.

Een gedeelde tweede plaats met 14 punten is er Karen en Ton. Daar net bovenuit steeg Peter met 15 punten.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

15 augustus is Maria Tenhemelopneming, waarop de katholeke Kerk gedenkt dat de Maagd Maria door God in de hemel werd opgenomen. Op dezelfde dag vieren de Orthodoxe Kerken de Ontslaping van de Moeder Gods.Een mooi moment kortom om ook de Maria in de popmuziek te eren. U ziet 10 fragmenten die op enige manier met Maria te maken hebben.

Video en antwoordformulier zijn hier te vinden.
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

Deze is te lastig voor mij, ik ken vrijwel niks, dus ik sla een keer over
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Nou, ik niet hoor. Echt een kolfje naar mijn hand deze. Waarschijnlijk omdat mijn moeder en dochter's 2e naam ook Maria zijn.
Complimenten aan Jaap, die het steeds professioneler aanpakt. Clips en antwoordformulier inmiddels tegelijk in beeld zodat je niet hoeft te switchen, toppie.

Verder een van mijn favoriete artiesten op 7 (ja, ze heeft nog veel meer gemaakt dan deze), en een echt pareltje op 8. Me happy.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Dank Peter, een beetje hobby'en maakt het voor jullie nog makkelijker ook (en voor mij uiteindelijk waarschijnlijk ook overigens).
En ik dacht al wel dat deze in jouw straatje zou liggen. Kon helaas geen Dead Kennedys hitje over Maria vinden.
Gebruikersavatar
JosH
Berichten: 1365
Lid geworden op: do jan 20, 2005 14:15

Re: Popquiz

Bericht door JosH »

Eindelijk tijd om weer eens rustig naar Jaap's Popquiz te luisteren... Was wel te doen, dacht ik...
"One life, live one!"
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Leuk Jos! En prima score inderdaad.
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: Popquiz

Bericht door Arnold »

Jaap schreef: ma aug 09, 2021 13:53 Kon helaas geen Dead Kennedys hitje over Maria vinden.
Dit komt wel in de buurt...
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Plaats reactie