Popquiz

In het bargedeelte mag je berichten plaatsen die niet direct met schaken te maken hebben.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Leuke weer Jaap. Paar blanco, maar denk ik goed te maken met 7, 8 en 9 waarvan ik de anderen verdenk ze niet geheel te weten.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Hoeveel je goedmaakt (of je uberhaupt iets goed moet maken) weet ik niet Peter, als eerste inzender heb je in ieder geval tijdelijk de eerste plaats te pakken.
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Voordat we de koning van deze ronde bekend maken gaan we over op de antwoorden. Welke koningen werden bezongen en welke koningen bezongen een ander onderwerp.

Allereerst was er Ben E. King die met Stand by me een tijdloze klassieker afleverde. Net als het tweede fragment dat een even grote klassieker is, al is het zeker niet bij iedereen geleifd. We hebben het dan over Corry Konings die toen nog onder artiestennaam Corry , zonder Konings dus, een heel apart gevoel kreeg van binnen.
Het derde fragment werd door niemand geraden het gaat dan ook om een bescheiden hitje uit 1995 van Diana King - Ain't Nobody.
Dat ik fragment vier niet kende is blijkbaar toch wel apart, al deelde Peter mijn complete blanco blik bij dit nummer hadden de andere inzenders het correct, het ging hier om Hank the knife and the Jets met Guitar King.
Op vijf werd Hallo, Koning Onbenul gezongen door Jules de Corte.
Het zesde fragment is zo'n stem waar je maar tegen moet kunnen, maar een grote 80's hit Love & pride van King.
Op zeven weer Hollands glorie, King Bee met Back By Dope Demand. Check vooral ook de video over de totstandkoming van dit nummer uit de Top2000 videoreeks.
Op acht Manu Chao met zijn band oftewel de Fransen van Mano Negra met King Kong 5.
Het negende fragment wist Peter inderdaad wat verschil te maken, hij wist als enige The Wamdue Project correct te benoemen want dit project van Chris Brann bereikte met King Of My Castle een wereldhit uit.
Het geheel werd afgesloten met oude Britse psychedelische pop van World Of Oz met King Croesus.

Vijf mensen verdeel over 4 inzendingen zonden antwoorden in.

Met 10 punten en dus 50% weet The Shark de weg naar het podium niet te vinden.\
Met 11 punten staat Karen op het laagste treetje van dat platform.
Met 12,5 punten pakt Peter het zilver, mede geholpen door zijn jaren '90 kennis
Maar de eerste plaats gaat naar het duo, waarvan Jos terug van weggeweest is, samen met Ansjelina. Zij wisten maar liefst 16,5 punt bij elkaar te sprokkelen.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Sorry Jaap, was er mee bezig, daarna helemaal vergeten. Ik was wel laatste geworden zie ik...
Wish I didn't know now what I didn't know then
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Iconische gitaren...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wish I didn't know now what I didn't know then
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

En gitaristen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wish I didn't know now what I didn't know then
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

En meer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wish I didn't know now what I didn't know then
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Meer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wish I didn't know now what I didn't know then
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Dat zijn ze...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wish I didn't know now what I didn't know then
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Sommige gitaristen zijn zo verbonden met 1 bepaalde iconische gitaar dat deze onlosmakelijk bij de gitarist hoort. Welke gitaar hoort bij welke gitarist? 1 punt per goed koppel.
1 extra punt als je ook nog de gitarist weet en 8 van deze 10 gitaren hebben daadwerkelijk een naam gekregen van de bespeler.
Die krijg je cadeau, moet je nog wel bij de juiste gitaar aangeven.

De namen : Red special, Frankenstrat, Old Black,Trigger, Cloud, Lucille, Concorde en Micawber. Wellicht iets minder pittig dan de 20 John artiesten. Sommige gitaristen moeten toch echt wel herkend worden denk ik.
Succes, oplossingen opsturen naar altotemmi@live.com
Wish I didn't know now what I didn't know then
Karen
Berichten: 45
Lid geworden op: za mar 28, 2020 22:56

Re: Popquiz

Bericht door Karen »

Pffff, niet te doen.... :shock:
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 1478
Lid geworden op: do jan 11, 2007 22:16
Locatie: Utrecht

Re: Popquiz

Bericht door Jaap »

Nou ingestuurd, klein beetje kennis heel veel gok..
Gebruikersavatar
Peter Hoogakker
Berichten: 542
Lid geworden op: do sep 06, 2012 19:44

Re: Popquiz

Bericht door Peter Hoogakker »

Oef...hebben gitaren namen? Dit is echt way out of my league, ik doe een keer niet mee. Sorry.
You're gonna hear me roar
Gebruikersavatar
JosH
Berichten: 1365
Lid geworden op: do jan 20, 2005 14:15

Re: Popquiz

Bericht door JosH »

Moest ook hier en daar gokken, maar wist zelfs 2 gitaarnamen :)
"One life, live one!"
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Re: Popquiz

Bericht door John »

Ook hier heb ik schijnbaar in mijn enthousiasme onderschat dat de muziekkenners van dit forum niet zo visueel ingesteld zijn... Peter en Karen haakte al af zonder inleveren, the Shark bleef roerloos in het water liggen, en maar 2 inzendingen van Jaap en Jos. Ook zij vonden het erg moeilijk en Jos zelfs ondoenlijk, maar de scores waren zeer behoorlijk.

Foto 1 is BB King en hoort bij Foto e. De iconische Gibson ES335 te koop vanaf zo'n 2300 euro (instapmodel). De naam van de gitaar was Lucille. Jos en Jaap hadden die allebei helemaal goed.
Mooi verhaal. Op een avond speelde BB ergens in een lokale tent die in de fik vloog. Hij maakte dat ie weg kwam, maar besefte dat hij zijn gitaar had achter gelaten. Hij stoof terug het brandende gebouw in om alsnog zijn gitaar te redden. Gekkenwerk natuurlijk, maar het liep goed af. Later vernam hij dat de brand was begonnen door een ruzie van twee mannen die vochten om de hand van ene Lucille. Vanaf die dag noemde hij zijn zwarte ES 335 zo om zich voor altijd te herinneren hoe stom ie was geweest...

Foto 2 is Brian May van Queen behorend bij foto h, the Red Special. Brian May bouwde deze gitaar samen met zijn vader toen hij zestien was van een oud stuk haardhout. Is dus uniek in de wereld en uniek in geluid. De gitaar heeft nog meer talloze unieke features zoals de tremolo (dat stangetje met de witte dop), wat een breinaald was van zijn moeder en gemodificeerd tot tremolo. Brian May is een van mijn idolen qua gitaarspel. Jos had alles goed, Jaap alleen de gitaar naam fout.

Foto 3 werd tot mijn verdriet niet geraden. Door vriend en vijand beschouwd als een van de beste gitaristen aller tijden en ook nog pas overleden. Eddie van Halen met foto d the Frankenstrat. Ook dit is geen gitaar die je kon kopen. (nu wel als imitatie) De hals, de body en de elementen zijn niet handgemaakt, maar wel allemaal samengesteld van verschillende gitaren door Eddie. Jos had gitarist en gitaar goed gekoppeld.

Foto 4 is Jimmy Page van Led Zeppelin en daar hoort c, de rode double neck bij. Geen naam dus. Als je een clip van Stairway kijkt zie je altijd deze gitaar. Lekker looiig, zo'n zes kilo. Ga je dus niet de hele avond mee om je nek hangen... Had Jos goed, gitaar heeft geen naam.

Foto 5 is Keith Richards, met afstand de slechtste gitarist van de 10, net na Neil Young. Zijn gitaar is foto f, the Micawber. Is een figuur uit een Dickens boek, dus je zal aan Keith moeten vragen wat de connectie is. Ook deze gitaar is gemodificeerd, er is een extra humbucker element bij geplaatst (dat metalen rechthoekje onder de hals), heeft maar 5 snaren en is altijd in een G tuning gestemd. Daardoor lijkt het of dat Keith een hele capabele gitarist is geweest met songs als Brown sugar, Honky tonk woman, Start me up en nog vele anderen in deze tuning... Wat niet wil zeggen dat ik dit geen goeie songs vind. Jaap had de gitaar goed, Jos de gitarist.

Foto 6 is Neil Young waar foto g bij hoort, Old Black. Voor zover ik weet is hij een van de weinige gitaristen die een Gibson Les Paul met een tremolo heeft. Is niet standaard en waarschijnlijk om een valse noot net wat op te pimpen zodat het als emotie klinkt. De man kan niet zingen en zeer matig spelen, maar ik luister graag naar zijn betere songs. Zijn nummers zijn dus wat Neil Young groot maakt. Jos had de gitarist goed.

Foto 7 was een weggevertje, Paul McCartney, daar hoort de Bas j bij. Verbijsterend was dat Jaap zowel de gitarist als de iconische bas miste, de enige in de rij. Jos had beide goed.

Foto 8 was te moeilijk, maar de gitaar Concorde was wel te linken schijnbaar. Zowel Jos als Jaap vonden deze gitaar bij Randy Rhoads passen, een geweldige gitarist die met de "Prince of Darkness" (Ozzy Osbourne, voorheen Black Sabbath) toerde. Randy was voorbestemd om een van de grootste te worden, maar overleed op 25 jarige leeftijd door een vliegtuigongeluk. Luister naar de live versies van Crazy train of mister Crowley!

Foto 9 was uiteraard Prince met de iconische gitaar a "Cloud". Jaap had deze helemaal goed, Jos miste de gitaarnaam. Hoewel ik geen echte Prince fan ben qua muziek, zeker niet in zijn latere jaren, is hij voor mij een van de meest onderschatte gitaristen, de man kon echt spelen.

Foto 10 was Willie Nelson waarbij zijn onafscheidelijke "Trigger" hoorde, foto i. Trigger was het paard van Roy Rogers, een populaire serie in de jaren 50 in Amerika. Trigger was dus Willie's "workhorse". Een ongelooflijk afgetrapte Martin gitaar waar hij nooit afscheid gaat nemen. "If he's gone I'll quit" aldus Willie. Geraden door Jos, behalve de naam.

Jaap had 4 gitaristen goed en 8 punten met de rest, 12 punten dus. Jos wist maar liefst 8 gitaristen (hulde) en scoorde verder ook nog 10 punten. Jos 1 met 18, Jaap 2 met 12. Voorlopig maar geen fotorondes meer ... :-)
Wish I didn't know now what I didn't know then
Plaats reactie