Groningen, 25-28 mei

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Groningen, 25-28 mei

Bericht door Timo »

Ik zit lekker te spelen hier. Vanmorgen gewonnen van een jeugdspeler met 2100, vanmiddag hield ik het niet droog tegen FM Adrian Clemens. Beide partijen waren live, jammer genoeg is alleen de tweede nog op de website terug te vinden, want de eerste was echt goed. David Knight draait ook uitstekend: hij won van IM Erik Hoeksema. David wil weer bij de Rode Loper gaan spelen, mits de nieuwe locatie niet te ver van het station is. Bestuur, doe je best... :)
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door Henk »

Oke, bevalt Baarn niet?

De ene optie is 12 minuten lopen van Vaarstsche Rijn, de ander 20 minuten lopen van CS. Tja.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door Majnu »

Succes allebei!!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door HenkDizz »

Die partij van vanmiddag heb ik gezien. Aanvankelijk lieten ze jou 1.d4 2.c4 3.Pc3 spelen. Een Grünfeldindiër. Ik was zeer verbaasd. Kort daarop werd het gecorrigeerd en kwam de vertrouwde BDG op het bord. Mooie overwinning in ronde 2 In ronde 4 wacht weer een jeugdspeler. Succes!

David vertelde me tijdens de slotronde van 1B ook over zijn plannen. Onze nakende verhuizing betreurde hij. Wie weet keert hij toch (nog) terug.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door HenkDizz »

De Olifant heeft het zwaar in ronde 4.
De witspeler denkt er wel makkelijk over: ruilen en zijn dubbelpion verzilveren. Zo eenvoudig gaat dat niet. Zelf zou ik met 29.Pe4 de druk opgevoerd hebben. Nu heeft Timo nog wel uitzicht op remise. Hup Timo!

31...Lb4! is de gelijkmaker http://www.groningercombinatie.nl/livegamescompact/

Succes in ronde 5
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door HenkDizz »

Wat gebeurt daar allemaal?
Wit geeft zijn dame weg en Timo ziet het niet? Of rekent het verkeerd uit?
Het resterende T-eindspel staat nu beduidend minder.

En gaat verloren. Jammer!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door Timo »

Ik dacht dat hij na ruil van mijn toren tegen zijn dame een pionnenduo op de zesde rij kreeg dat niet meer te stoppen was, Henk. Heb ik dat toch verkeerd gezien? In elk geval een spannende partij, leuk dat je meegekeken hebt. Vanmiddag regelmatig gewonnen van een 1600-speler. Ik zit (voor mijn doen) wel solide te spelen.

David was blij met de succeswensen van Majnu. Hij won vanmorgen in een spannende en goed gespeelde Draak, en verloor vanmiddag. Nu staan we weer gelijk. @Andere Henk: David is de Gerben van Baarn, alleen heeft hij het niet zelf opgezocht. Hij wint bij naar eigen zeggen alles omdat hij alleen maar 1500-spelers tegen krijgt. De goede schakers spelen daar helaas alleen maar extern.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door HenkDizz »

Het was vanuit thuis gemakkelijker te zien als vanuit de (warme?) toernooizaal. Ik zag zwarts tegenkans (...Dc4) dat leek me erg sterk voor zwart.
Concreet stelling na 35.d6
Na 35...Txe5 36.dxe5 heeft zwart 36...Dc4
Er dreigt nu 37...Dc1+ en de toren valt vervolgens met schaak. De pionnen zijn dan geen gevaar meer. Speelt wit 37.Kf2 om zo het schaak er uit te halen, wint zwart een belangrijk tempo met ...Dc5+ De koning kan niet naar de e-lijn wegens ...Dxe5+ Gaat de koning naar f1 moet zwart niet direct op c6 nemen wegens d7 met promotie. Echter eerst 38....Db5+
zet de koning op het verkeerde been na 39.Kg1 Dxe5 dreigt mat of na 39.Te2 Dxc6 en de pionnen zijn hun kracht kwijt. Op 39.Kf2 tenslotte volgt ...Dxe5 en er dreigt ...De3+ gevolgd door ...Dxd2
Goed dat zag ik niet volledig vanochtend. Zag wel ...Dc4! en meende dat het offer van wit incorrect was. Succes morgen! Opnieuw een jeugdspeler zie ik.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door HenkDizz »

Timo schreef: Vanmorgen gewonnen van een jeugdspeler met 2100, vanmiddag hield ik het niet droog tegen FM Adrian Clemens. Beide partijen waren live, jammer genoeg is alleen de tweede nog op de website terug te vinden, want de eerste was echt goed. David Knight draait ook uitstekend: hij won van IM Erik Hoeksema.
De partijen staan inmiddels als PGN op de site!
Ronde 6 helaas niet aan een livebord. David nog net: bord 12
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door HenkDizz »

Fraaie aanvalspartij van David. Hij maakte het elegant uit.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door Jacco »

als David wit was heeft hij maar één zinnige zet. Als hij zwart was is het mat in twee, maar dat is geen fraai mat.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door Timo »

Ja, Davids partijen zijn vaak leuk om naar te kijken. Die van vanmorgen zeker. Hij moet nu in de laatste ronde tegen een niet extreem sterke tegenstander, heeft dus kans op een prijs. Wat mijn partij van gisteren betreft, toen ik die promotietruc zag heb ik van schrik niet verder gekeken. Deels door het gevoel dat ik ergens in was getrapt, wat natuurlijk dom was. Ik had ook niet veel tijd meer. Henks varianten zien er niet makkelijk (wel spectaculair) uit, en ik ben er niet zeker van dat ik niet toch voor het toreneindspel had gekozen als ik er wat van had uitgerekend. Dat eindspel leek me 'wel te doen', maar dat viel erg tegen.

Vanmorgen ging ik er kansloos af tegen een jeugdspeler die voor het NK jeugd vorige maand nog 'even' naar het Olifantengambiet gekeken had, toevallig net aan de hand van de partij die Machteld van Foreest vorig jaar in Groningen van mij gewonnen had en die haar broer Lucas aan hem had opgestuurd! Ik had wel een verbetering in petto, maar hij koos voor een iets andere volgorde waardoor daar niet veel van terechtkwam. Thuis nog maar eens kijken of het nog te repareren valt. Ik kreeg al vaderlijke vermaningen van hem dat je zoiets op 1900-niveau niet meer kunt spelen...

Nu maar eens kijken of ik met wit kan winnen van een 1700-tegenstander. Er doet hier ook nog een IM uit Roemenië mee met een rating van 2000. Hij is toch nog maar 67 of 68 jaar oud...
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door Timo »

Dat is gelukt. Een puntje of 15 ratingwinst geboekt en dat is in elk geval beter dan een puntje of 15 verlies. Tussendoor nog leuk gevluggerd met een veelbelovende Magnus-leerling van de grote Jaap Kamminga. David kon in de laatste ronde een toreneindspel met pluspion niet winnen. Zijn remise bracht hem de tiende plaats met een tpr van 2050, wat natuurlijk echt niet zo slecht is. Tot volgend jaar, Groningen!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door HenkDizz »

Mooi die slotoverwinning, Timo! Toch weer tegen de 1900 aan.
IM Miulescu is de laatste jaren gezakt van 2300 naar 2020. Zat ooit op de 2430.
In het BSG Pinkstertoernooi van 1988 speelde ik tegen Frans Henneberke. Achter zijn 2065 stond eveneens IM. 1988 is ook het sterfjaar van deze IM. 63 jaar geworden.
Ik verloor overigens hardhandig.

Jouw partij tegen Machteld zit overigens in de database van ChessBase. De Olfanten uit ronde 2 en 4 zullen daar zeer waarschijnlijk ook in terechtkomen want Playbase (van ChessBase) heeft ze uitgezonden.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Groningen, 25-28 mei

Bericht door Timo »

Ja Henk, met nog wat punten uit de SGS tegoed moet ik weer in de buurt van de 1900 komen. Het OKU kan daar natuurlijk in twee richtingen nog iets in veranderen. Voorlopig denk ik dat ik in de B-groep speel.

Er zijn blijkbaar grote verschillen in de houdbaarheid van schakers. Dat van Henneberke verbaast me ook nogal, maar het feit dat hij in hetzelfde jaar stierf wijst misschien op gezondheidsproblemen. Miulescu maakte geen overmatig afgeleefde indruk op me. Je zou toch zeggen: als je zoveel van het spel hebt gesnapt dat je 2430 haalde, dan moet je toch op z'n minst boven de 2200 kunnen blijven? Gaat het misschien om puur tactische spelers, bij wie het verlies van rekenvermogen erg zwaar telt?

Ik schaam me gelukkig niet voor de Olifanten uit ronde 2 en 4... Of het beestje nog te redden valt is een ander verhaal. De tekenen zijn niet gunstig.
Plaats reactie