OSKA, 3 t/m 5 september 2010

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Plaats reactie
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

OSKA, 3 t/m 5 september 2010

Bericht door Timo »

Na een paar jaar doe ik weer eens mee aan het Open Kampioenschap van Arnhem. In de A-groep, B mocht niet meer. Voorlopig als enige Rode Loper, maar de mensen die dit lezen ('Ach shit, bijna vergeten, gelukkig kan het nog!') gaan zich vast weer bij bosjes inschrijven.

Dus Majnu, je kunt weer in Michaud-stijl verslag gaan doen! En vergeet niet ook weer de foto's waar ik of een van die tientallen andere Rode Lopers op staat hier door te plaatsen!
Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Bericht door Kees »

Timo, ik zie er van af. Kan geen weekend missen nu. Succes!
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Leuk dat je meedoet Timo. Ik heb een jaar of 4 geleden (geloof ik) een keer meegedaan in groep A.

Ik zal je ups en downs volgen, dus doe je best! ::wink:
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Helaas een nederlaag in de eerste ronde voor onze man in Arnhem. Maar dat is geen schande tegen Armen Hachijan (2128). Hopelijk was dat een leerzame nederlaag.

In ronde twee komt Timo tegenover Orgilbold Suhbat (1968) te zitten. Een rating onder de 2000, dat biedt perspectieven. Hij is wel een vrij jonge speler, die zijn altijd lastig in te schatten.

Succes!
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Our man in Arnhem komt langzaam op gang. Een remise in ronde 2 tegen Suhbat, en vervolgens een zware tegenstander in ronde 3: Etienne Goudriaan (2305) was een maatje te groot.

Dat levert een TPR van 1831. Niets aan de hand nog. Na een bye in ronde vier heeft Timo nog twee partijen te gaan zondag. Nog kansen genoeg voor een plusscore!
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

De vijfde ronde was desastreus. Een nederlaag tegen Rob Hoogland (1804) deed Timo naar een gedeelde laatste plaats kelderen waar hij gezelschap heeft van Utrechter Jan Betman. In de laatste ronde vechten ze tegen elkaar om de titel "Beste Utrechter van het toernooi". En zo valt er toch nog een kleine troostprijs te winnen.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

De 6de en laatste ronde is voorbij. Een afsluitende nul.

Het eerste team heeft een spoedoverleg over het wel of niet door laten gaan van Timo's werkzaamheden als teamcaptain. Het doel is om eensgezind tot een oordeel te komen. Jawel alle 21!

::wink:
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Ja, ze zullen me nu wel dwingen om non-playing captain te worden.

Toch houd ik er geen slecht gevoel aan over. Ten eerste natuurlijk vanwege de meeslepende verslaggeving. Ten tweede omdat ik eigenlijk gewoon goed speelde en allemaal interessante partijen op het bord had. De tegenstanders waren alleen allemaal sterk en er waren geen meevallertjes. Als ik dan op 1/2 uit 5 uitkom, dan moet dat maar... Het blijft wel gek dat ik de laatste maanden zo goed scoor in de B-groepen en in de A-groepen (OKU) bijna geen punten haal.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Bij De Rode Loper is, net als in de formatie, alles mogelijk. Je positivisme is een bijdrage van onschatbare waarde voor het voorste roeibootje. Blijf maar aan boord en geef ons de richting aan.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Na een week wil ik graag nog even nakaarten over dit toernooi, want er waren veel leuke momenten in de partijen. Ondersterij-combinaties schijnen een zwak punt van me te zijn. Ook nu werd ik er een paar keer het slachtoffer van. Timo Können - Armen Hachijan (2128), eerste ronde:

fenx*5r1k/p6p/6p1/1R6/3p3P/6q1/P3pNP1/4Q1K1


38...Txf2!

Want op 39.Dxf2 volgt e1D+. Is ook weer niet zo moeilijk, en toch geloof ik niet dat ik deze combinatie ooit eerder heb gezien. Ik wist niets beters te bedenken dan

39.Tb8+ Kg8 40.Tb7+ Kh6 41.Dd2+ De3 42.Dxe3+ dxe3 43.Tb1

fenx*8/p6p/6pk/8/7P/4p3/P3prP1/1R4K1


en toen deed zwart 43...Kh5 en begreep ik dat ik geheel en al machteloos was...
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Nog zo eentje: Timo Können - Jan Bettman (1902), laatste ronde.

fenx*4r1k1/2p2bpp/p7/1pPP2Pq/8/6QN/PP1R3P/K7


36...Dxh3!

en met een stuk meer won zwart gemakkelijk. Ik had ook nooit met m'n toren van de onderste rij af moeten gaan... Dat was even eerder gebeurd:

fenx*r5k1/2p2bpp/p7/1pPP2Pq/4p3/6QN/PP1R3P/K7


Hier had ik net 34.Td2 gespeeld in plaats van het correcte 34.Te1. Jan bracht nu heel mooi de ondersterijcombinatie in de stelling:

34...e3! 35.Dxe3 Te8 36.Dg3

en ik dacht dat alles nog gedekt stond. Waarna de bovengenoemde donderslag kwam.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Nog een partijtje waarin ik er op fraaie wijze af werd gecombineerd. Rob Hoogland (1804) - Timo Können:

fenx*rnb2rk1/p4pp1/1pp4B/4qB2/6Q1/8/PPP3PP/R4R1K


Het ziet er niet best uit voor zwart, maar ik dacht nog een kans te zien.

19...Pa6 20.Lxc8 Taxc8 21.Tf5 Dxb2

fenx*2r2rk1/p4pp1/npp4B/5R2/6Q1/8/PqP3PP/R6K


Alles zoals ik het voorzien had, zodat ik weer een beetje hoop kreeg: na 22.Taf1 Pc5 gevolgd door 23...Pe6 kan zwart g7 nog dekken. Maar...

22.Lxg7!

Uit! 22...Dxg7 23.Tg5 namelijk.
John
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 23:03
Locatie: Zeist

Bericht door John »

Als ik zo de fragmenten zie Timo lijkt het me geen onderste rij probleem, maar meer de inactiviteit van je stukken die het steeds mogelijk maken om een combinatie te creeeren... Misschien toch met vorm te maken, vaak gaan de stukken dan wel (mysterieus maar waar) naar de juiste plekken.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Bericht door Timo »

Toch goed, dat nakaarten. Zo kun je je trauma's verwerken... John, volgens mij heb je in zoverre gelijk dat ik waarschijnlijk sowieso niet veel punten zou hebben gehaald uit de fragmenten, ook als mijn tegenstanders de gegeven combinaties hadden gemist. Mijn stukken staan inderdaad niet op de goede velden. Maar is dat niet haast altijd zo aan het eind van een partij die je verliest? Je tegenstander heeft zijn voordeel uit weten te breiden tot je stukken zo slecht staan dat je materiaal verliest of mat gaat. Dus dat mijn stukken hier niet goed staan, zegt volgens mij niet zo veel over mijn vorm - of je zou moeten beweren dat het verliezen van partijen op zich al een teken van slechte vorm is, haha.

Dat het twee keer op de onderste rij fout ging maakt wat dat betreft ook niet veel uit: anders was het, aangezien ik al overspeeld was, waarschijnlijk wel op een andere manier misgegaan. Maar dat juist een ondersterijcombinatie de partij beslist en niet iets anders, doet me wel aan een zwak punt denken. Om een of andere reden zie ik zulke combinaties niet zo heel vlot (ook als ik er zelf een kan uitvoeren).

Over het algemeen had ik het gevoel dat ik niet minder inventief en strategisch gezond speelde dan in Bussum en Hilversum, en misschien nog wel minder duidelijke fouten maakte. Alleen staken mijn tegenstanders daar telkens vingers in mijn mond zodat ik kon bijten. En dat deden ze nu niet. Maar misschien moet ik ook een paar situaties laten zien waarin ik zelf een goede zet speelde...
Plaats reactie