20 maart toernooi in Buren
-
Aha! Zie je, hij probeert je nog wat op de mouw te spelden ook.
Los daarvan, Majnu, ik begon het al een weggegooide dag te vinden omdat elke mooi opgezette partij in een ramp eindigde, toen ik toch nog een goede partij speelde. Een echte Olifant: kort rokeren, maar wel gewoon m'n pionnen op e5, f5 en g5-g4 neerzetten en mat geven. Ik hoef zo'n partij niet zoals Klaas moeizaam te noteren, ik reconstrueer 'm gewoon. Hij bleek achteraf veel korter dan ik dacht: 18 zetten.
<iframe scrolling="no" width="400" frameborder="0" height="580" src="http://www.chessvideos.tv/replayer-inse ... "></iframe>
Sorry Henk, geen varianten, dus toch weer dat oude tooltje...
Los daarvan, Majnu, ik begon het al een weggegooide dag te vinden omdat elke mooi opgezette partij in een ramp eindigde, toen ik toch nog een goede partij speelde. Een echte Olifant: kort rokeren, maar wel gewoon m'n pionnen op e5, f5 en g5-g4 neerzetten en mat geven. Ik hoef zo'n partij niet zoals Klaas moeizaam te noteren, ik reconstrueer 'm gewoon. Hij bleek achteraf veel korter dan ik dacht: 18 zetten.
<iframe scrolling="no" width="400" frameborder="0" height="580" src="http://www.chessvideos.tv/replayer-inse ... "></iframe>
Sorry Henk, geen varianten, dus toch weer dat oude tooltje...
- Majnu
- Contacteer:
- PeterT
Prachtige partij Timo! Dat zijn ook inderdaad van die partijen die je je zet voor zet herrinnert.
Wat de prijsuitreiking betreft: Van je "Buren" moet je (Klaas en anderen) het niet hebben dus!
Enne... Pieter heeft vast een groot beroep moeten doen op zijn beleving. Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Wat de prijsuitreiking betreft: Van je "Buren" moet je (Klaas en anderen) het niet hebben dus!
Enne... Pieter heeft vast een groot beroep moeten doen op zijn beleving. Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
-
Ja, ik was - en ben - nogal trots dat ik een toernooi heb gewonnen. Leuk toch?Timo schreef:Hij heeft het alleen maar over zichzelf...
En ik had ook al een heel bericht getikt over alle andere deelnemers. Toen ik het nog eens over las bleek daar zo goed als niets in te staan. Ik heb gewoon te weinig gezien van de andere borden. Dus toen dacht ik dat de andere deelnemers dat het beste zelf konden vertellen. Dat heb je nu gelukkig gedaan.
-
Eens kijken of het lukt om iets te laten zien van wat ik gisteren op het bord heb gekregen...
Ja! het werkt. Zo begon ik mijn eerste ronde.
@Arnold: deze partij is een mooi voorbeeld van wat ik woensdag bedoelde. (Hoewel zwart hier met 9... - Lh6: en 10... - Pg4 de aanval kan neutraliseren.)
@Arnold: deze partij is een mooi voorbeeld van wat ik woensdag bedoelde. (Hoewel zwart hier met 9... - Lh6: en 10... - Pg4 de aanval kan neutraliseren.)
Laatst gewijzigd door Klaas op zo mar 21, 2010 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
En nog een leuke partij uit de derde ronde. Mijn tegenstander speelde de draak met een vroege h5. Het plan dat ik bedacht bleek in de partij prima uit te pakken, maar Fritz ziet natuurlijk nog sterkere mogelijkheden voor zwart, zoals 20. ... Tb5x, 22.... - Te4x en met name 25... Tb8.
De laatste zetten van de partij zijn waarschijnlijk net iets anders verlopen. De matstelling klopt wel, maar de weg daar naartoe heb ik niet helemaal genoteerd en heb ik moeten reconstrueren.
De laatste zetten van de partij zijn waarschijnlijk net iets anders verlopen. De matstelling klopt wel, maar de weg daar naartoe heb ik niet helemaal genoteerd en heb ik moeten reconstrueren.
- PeterT
@Klaas: afgelopen woensdag stelde je na Lh6 van wit, op de volgende zet h4 voor wit voor i.v.m. de ontbrekende mogelijkheid h5 van zwart, toch ? Dat is niet wat je hier speelt.Klaas schreef:
- Majnu
- Contacteer:
Een idee van Cherning en Alburt in het boek Pirc Alert! (blz 360) is om na Le3 van wit niet Lg7 te spelen maar met het damevleugelplan te starten (c6, b5, Pbd7). Als wit Dd2 en Lh6 speelt kan je met zwart Lxh6 spelen zonder het tempoverlies van Lg7.Klaas schreef:Eens kijken of het lukt om iets te laten zien van wat ik gisteren op het bord heb gekregen...
- PeterT
In mijn boek "Starting out the pirc/modern" staat dit ook. Populair voor wit is daarna om aan de koningskant te rockeren en de vermeende wat losse damevleugelpositie van zwart te gebruiken.
@Klaas: Overigens gefeliciteerd met je toernooioverwinning. Je lijkt dit seizoen wel weer helemaal terug.
@Timo: Sommigen van ons zijn wat bescheidener. Ook een goeie eigenschap!
@Klaas: Overigens gefeliciteerd met je toernooioverwinning. Je lijkt dit seizoen wel weer helemaal terug.
@Timo: Sommigen van ons zijn wat bescheidener. Ook een goeie eigenschap!
-
Ik bedoelde het ook wel een beetje ironisch. Het is inderdaad erg knap en dat had wel wat beter uit mogen komen. Dus beste luisteraars, Klaas was in een prachtige vorm. Bijna altijd als ik langskwam stond hij beter of gewonnen en had ook nog meer tijd op de klok. Dit ondanks het feit dat hij de hele partij noteerde. Daarbij zat hij doodbedaard achter het bord, waar zijn tegenstanders nerveuze spasmen vertoonden.Klaas schreef:Ja, ik was - en ben - nogal trots dat ik een toernooi heb gewonnen. Leuk toch?
Ik zeg nog even niets over de partijen. Ik zit hier op m'n werk en die gaan naspelen zou misschien wat al te veel opvallen.
-
Ja, een beetje knullig, maar ik heb in de weergave van mijn eigen partij in Fritz de zetten 9 en 12 omgewisseld. De juiste volgorde is dus 9.h4 - e5 10.0-0-0 - De7 11.h5 - Td8 en dan pas 12. Lxg7 Kxg7.PeterT schreef:@Klaas: afgelopen woensdag stelde je na Lh6 van wit, op de volgende zet h4 voor wit voor i.v.m. de ontbrekende mogelijkheid h5 van zwart, toch ? Dat is niet wat je hier speelt.
Overigens kan zwart op zet 15 ook nog Pg4 spelen om de aanval te neutraliseren.
-
Mooie partijen, Klaas. Ondernemend, fantasievol en sterk. Al lijken onze stijlen wel wat op elkaar, dit niveau haal ik niet. Overigens, die opzet tegen de Pirc, is dat wat ze de '150 attack' noemen?
Het zou leuk zijn als je ook de partij liet zien tegen de man die je later zo enthousiast je eerste prijs uitreikte. Daarvan was het slot erg leuk om te zien.
Het zou leuk zijn als je ook de partij liet zien tegen de man die je later zo enthousiast je eerste prijs uitreikte. Daarvan was het slot erg leuk om te zien.