Kersttournooi 2014

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Henk

Re: Kersttournooi 2014

Bericht door Henk »

HenkDizz schreef: Verder nog nieuws? Zijn er eindstanden?
Ik dacht dat ik ze in m'n zak had gestoken, maar dat bleek thuis niet zo te zijn. Wellicht zitten ze nog tussen m'n spullen op de club.
Fred Lucas

Bericht door Fred Lucas »

HenkDizz schreef:Verder nog nieuws? Zijn er eindstanden?
Timo, Eric en ik wonnen met 5 uit 7 groep 2.
Ik won van Jacco, Ben, HansN, Timo en Eric. Verloor van Jos en John.
Jos zette mij in ronde 3 trefzeker mat op f8 nadat hij tijdens ronde 1 had toegekeken hoe John het mat tegen mij miste.

John miste in het diagram het mat, maar wanneer de partij was gespeeld in de interne competitie had hij ongetwijfeld het mat gezien en de jaarlijkse schoonheidsprijs kunnen opeisen. De vijandelijke koning naar je eigen eerste rij drijven en mat geven ... wie wil dat niet? En het is bovendien het Kersttoernooi, geven gaat boven nemen.
In een eindspel met lichte stukken dreef John met nauwkeurig spel de zwarte koning van b7 naar a2. Een soort magneetcombinatie met gelijke polen. De koning werd geforceerd van de 7e naar de 1e rij geduwd met het onvermijdelijk einde op a1 in het verschiet.

John speelde in het diagram Kc2, waarna wit nog steeds gewonnen staat, maar zwart wegkwam in een L+pion tegen 2 pionnen (op dezelfde vleugel) eindspel dat remise had kunnen worden als ik mijn koning niet in een schaak had laten staan.
Vluggertjes moet je niet willen analyseren.
Timo

Bericht door Timo »

Juist wel, dat blijkt hier!
Plaats reactie