Zomer Avond Kompetitie 2014
- Pieter
- Contacteer:
Zomer Avond Kompetitie 2014
De competitie is gespeeld en de kampioen is bekend. Volgende week spelen wij nog ons Knock-Out toernooi, en daarna is het seizoen voorbij. Voor wie in de zomer ook wil blijven schaken is de Zomer Avond Kompetitie wellicht een uitkomst!
De ZAK wordt zoals altijd gespeeld in ons eigen speellokaal, op de woensdagavond. De partijen starten om ca. 20:00 uur (aanmelden voor kwart voor acht). Er wordt gespeeld in een Zomers tempo van 1:30 uur per persoon. Geen moeilijk gedoe met incrementen dus, en geen onbedoelde late avonden.
Alle huis-, tuin- en clubschakers zijn welkom. De competitie duurt 7 weken (3 juli - 13 augustus), maar deelname is elke week vrijblijvend. Je kunt per week kiezen of je meedoet of niet. Deelname kost 2,50 euro per keer. Elke week zijn er zomerse prijzen te winnen.
Meer info via de toernooiwebsite: http://www.nozel.net/zak
of via onze eigen website.
De ZAK wordt zoals altijd gespeeld in ons eigen speellokaal, op de woensdagavond. De partijen starten om ca. 20:00 uur (aanmelden voor kwart voor acht). Er wordt gespeeld in een Zomers tempo van 1:30 uur per persoon. Geen moeilijk gedoe met incrementen dus, en geen onbedoelde late avonden.
Alle huis-, tuin- en clubschakers zijn welkom. De competitie duurt 7 weken (3 juli - 13 augustus), maar deelname is elke week vrijblijvend. Je kunt per week kiezen of je meedoet of niet. Deelname kost 2,50 euro per keer. Elke week zijn er zomerse prijzen te winnen.
Meer info via de toernooiwebsite: http://www.nozel.net/zak
of via onze eigen website.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Pieter
- Contacteer:
Re: Zomer Avond Kompetitie
Morgenavond start ronde 1!
-
Re: Zomer Avond Kompetitie 2014
Arend was er, leuk.
Henk gaf Pieter een mooie fles wijn en de partij cadeau.
Ik mocht van Jeroen Makkinje winnen.
Henk gaf Pieter een mooie fles wijn en de partij cadeau.
Ik mocht van Jeroen Makkinje winnen.
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Nieuwsberichten
-
Arend van Helden was er niet, Arend van de Lagemaat wel. Het was drukker dan op een gemiddelde clubavond.
Arnold liet in de opening geruime tijd een loper instaan die zijn tegenstander met Dxc8+ kon slaan. Dat deed hij niet en het eindigde ermee dat Arnold een stuk voor kwam.
Vorig jaar won Dies de Dreu in de ZAK een mooie partij tegen mijn Boedapester Gambiet. Deze keer kostte onoplettendheid hem have en goed.
Met 20.Kxe4 kon Dies een pion voor blijven, want zwart heeft geen gevaarlijk aftrekschaak. Hij wilde het echter 'veilig' doen en speelde 20.Txe4?? Pg4+ 21.Kf3 Txe4.
Wit gaf het op. Door het vorkje op f2 blijft hij een volle toren achter.
Arnold liet in de opening geruime tijd een loper instaan die zijn tegenstander met Dxc8+ kon slaan. Dat deed hij niet en het eindigde ermee dat Arnold een stuk voor kwam.
Vorig jaar won Dies de Dreu in de ZAK een mooie partij tegen mijn Boedapester Gambiet. Deze keer kostte onoplettendheid hem have en goed.
Met 20.Kxe4 kon Dies een pion voor blijven, want zwart heeft geen gevaarlijk aftrekschaak. Hij wilde het echter 'veilig' doen en speelde 20.Txe4?? Pg4+ 21.Kf3 Txe4.
Wit gaf het op. Door het vorkje op f2 blijft hij een volle toren achter.
-
Hoho, dat is iets te kort door de bocht. Bij de ZAK is er immer enig verschil tussen bezoekersaantallen en spelersaantallen. Er waren gisteren 15 borden bezet. Daarnaast liepen er in de loop van de avond diverse vogels naar binnen. 15 borden ligt iets boven het ZAK gemiddelde van vorig seizoen (14.1) maar onder ons interne gemiddelde van afgelopen seizoen (16.62, dat is met SGS wedstrijden erbij).Timo schreef:Het was drukker dan op een gemiddelde clubavond.
Hoedanook: inderdaad was ik na 9 zetten uitgerangeerd. Het verschil tussen 9.Dd3 en het gespeelde 9.Db3 was +0.00 versus mat in 1.
-
Fraai, Timo! Dit is bruikbaar materiaal voor een van de toekomstige afleveringen van Rode Lopers Combineren in de Balans. Nog iemand anders met dit soort tactische wendingen in zijn of haar partij?
IK speelde zelf tegen Cili Kocsis een niet al te denderende partij die ik uiteindelijk wel won. Cili kwam een fractie beter uit de opening, maar liet daarna het initiatief een beetje bij mij. Dat leidde tot de volgende stelling met zwart aan zet.
Ik besloot zonder al te veel nadenken op g3 in te hakken: 20... Lxg3 (waarvan ik nog steeds niet heb bekeken of dat het beste was). Tot mijn schrik speelde Cili zonder een spier te vertrekken a tempo 21.Pf5 Gelukkig bleek dat het bluf was. Ik kon al snel vereenvoudigen naar een eindspel met twee pionnen meer. Daarna vergiste ze zich nog een keer tactisch waarna er ze de partij vrij vlot opgaf.
@Henk: diagrammetje?
IK speelde zelf tegen Cili Kocsis een niet al te denderende partij die ik uiteindelijk wel won. Cili kwam een fractie beter uit de opening, maar liet daarna het initiatief een beetje bij mij. Dat leidde tot de volgende stelling met zwart aan zet.
Ik besloot zonder al te veel nadenken op g3 in te hakken: 20... Lxg3 (waarvan ik nog steeds niet heb bekeken of dat het beste was). Tot mijn schrik speelde Cili zonder een spier te vertrekken a tempo 21.Pf5 Gelukkig bleek dat het bluf was. Ik kon al snel vereenvoudigen naar een eindspel met twee pionnen meer. Daarna vergiste ze zich nog een keer tactisch waarna er ze de partij vrij vlot opgaf.
@Henk: diagrammetje?
-
Ja, zeg! Ik ben gekke Henkie nie.peterdas schreef: @Henk: diagrammetje?
-
Blijkbaar hoopt Henk op meer slachtoffers van hetzelfde grapje...
- Pieter
- Contacteer:
Wellicht ten overvloede: Oranje heeft gewonnen van Costa Rica, dus woensdag spelen ze de halve finale. De ZAK gaat dan niet door! Op 20 augustus is er een extra avond ingelast.
-
Ik wil verhalen lezen over de tweede ronde!
-
Niemand.Timo schreef:Ik wil verhalen lezen over de tweede ronde!
Dus dan maar over de derde ronde:
Ik speelde tegen Dies de Dreu en kwam met wit in een variant van het Slavisch terecht waarvan ik al tijden denk: 'daar moet ik nog eens naar kijken'. Al vrij snel zat ik dus op onbekend terrein waarbij de deal was dat ik ruimte- en ontwikkelingsvoorsprong kreeg voor een pion. Met dit dynamische voordeel moest ik dus actief blijven spelen. Dat lukte vrij goed met als gevolg dat ik de pion kon terugwinnen. Dat was echter niet zo'n goed idee. Met het terugwinnen van de pion leverde ik mijn stellingvoordeeltjes in. Dies kreeg een beter eindspel, maar de marge was klein. Gelukkig voor mij, maakte hij een foutje waarna ik de remise vrij soepel kon binnenslepen.
-
Speciaal voor Timo dan ook hier maar even mijn mini-verhaaltje op USF zojuist:
(voor de niet-USF volgers: Jacco komt hier later tekstexegese doen)
Een fijn idee: zo lang mogelijk al je pionnen op het bord houden. De prijs ging naar een Grootmeester uit de Loge van het Wisselpaard, een titel die Gerard Vernooij verdiende door winst van de ZAK in 2003. Gerard speelde tegen een op papier veel sterkere speler maar wist deze in 30 zetten tot opgave te brengen. Al Gerards boertjes waren in de slotstelling nog present. Een fraaie prestatie waar Almer Toby en Paul van Leeuwenkamp, die hun eerste pion respectievelijk op de 23e en de 27e zet slachtofferden, niet aan konden tippen en die een stevige fles rode wijn opleverde.
28 spelers gisteravond, een stijgende lijn maar niet conform doelstelling. Thuiszitters, wat let u? Na drie ronden nu een kwintet koplopers, maar elke nieuwe instromer maakt nog kans op het felbegeerde Wisselpaard. Twee byes krijgt u immers cadeau. Uitslagen en standen via de link.
Dan nog even de diakritische kwestie: de oud-openkampioen van de Balearen toonde gisteren aan de bar zijn ID-kaart en daarop was geen spoor van puntjes te bekennen. Naar eigen zeggen had vader een jaar of veertig geleden de puntjes doen verdwijnen. Of een ID-kaart zeggingskracht heeft in deze is een zaak die nader onderzoek behoeft. Nochtans zag de webmaster in de hele zaak reden schrijver dezes ook maar met een diakritische toevoeging te tooien. Een bespotting welke wij in gelatenheid aanvaarden.
(voor de niet-USF volgers: Jacco komt hier later tekstexegese doen)
Een fijn idee: zo lang mogelijk al je pionnen op het bord houden. De prijs ging naar een Grootmeester uit de Loge van het Wisselpaard, een titel die Gerard Vernooij verdiende door winst van de ZAK in 2003. Gerard speelde tegen een op papier veel sterkere speler maar wist deze in 30 zetten tot opgave te brengen. Al Gerards boertjes waren in de slotstelling nog present. Een fraaie prestatie waar Almer Toby en Paul van Leeuwenkamp, die hun eerste pion respectievelijk op de 23e en de 27e zet slachtofferden, niet aan konden tippen en die een stevige fles rode wijn opleverde.
28 spelers gisteravond, een stijgende lijn maar niet conform doelstelling. Thuiszitters, wat let u? Na drie ronden nu een kwintet koplopers, maar elke nieuwe instromer maakt nog kans op het felbegeerde Wisselpaard. Twee byes krijgt u immers cadeau. Uitslagen en standen via de link.
Dan nog even de diakritische kwestie: de oud-openkampioen van de Balearen toonde gisteren aan de bar zijn ID-kaart en daarop was geen spoor van puntjes te bekennen. Naar eigen zeggen had vader een jaar of veertig geleden de puntjes doen verdwijnen. Of een ID-kaart zeggingskracht heeft in deze is een zaak die nader onderzoek behoeft. Nochtans zag de webmaster in de hele zaak reden schrijver dezes ook maar met een diakritische toevoeging te tooien. Een bespotting welke wij in gelatenheid aanvaarden.
-
Ha fijn, verhalen. Die tekstexegese is wel nodig, want de laatste alinea is onbegrijpelijk.
-
In ronde 4 werd Ger Hageman verpletterd door Fred Lucas en wist Jan Prins Bert Both te verslaan door hem in tijdnood te brengen. Timo speelde zijn vierde partij tegen De Houweel (Leo van Houwelingen) en voor de derde keer kwam er een aartsbisschopvariant van de Pirc op het bord. Ik dacht wel een pionnetje op a7 te kunnen slaan (Jan waarschuwde nog: jij hoort een pion te offeren), om erachter te komen dat ik in een lastige, Wolgagambiet-achtige stelling was beland. Daar wist Leo goed raad mee. Uit de fase van mijn doodsstrijd:
Hoe maakte Leo (zwart) het hier snel af?
Hoe maakte Leo (zwart) het hier snel af?
- Majnu
- Contacteer:
Ik merkte dat ik na de zomervakantie nog in de schaakstand moest komen. Ik speelde snel en mijn zetten waren matig. Ernst nam de tijd en zijn zetten waren goed.
Het meest zorgelijke vond ik dat verliezen me niet veel deed. Dat is gevaarlijk, want schakers verbeteren hun spel alleen bij pijn en verlangen.
Het meest zorgelijke vond ik dat verliezen me niet veel deed. Dat is gevaarlijk, want schakers verbeteren hun spel alleen bij pijn en verlangen.