Rapid Bunschoten 5 april
-
Rapid Bunschoten 5 april
VIS Rapidtoernooi Bunschoten
Op 5 april a.s. organiseert En Passant in Bunschoten-Spakenburg het VIS. Schaaktoernooi. Een toernooi waar schaken en gezelligheid hand in hand gaan, onder het genot van een broodje vis.
Groepen van acht, ingedeeld op sterkte.
Schaakvereniging En Passant
www.schaakclubenpassant.nl
Op 5 april a.s. organiseert En Passant in Bunschoten-Spakenburg het VIS. Schaaktoernooi. Een toernooi waar schaken en gezelligheid hand in hand gaan, onder het genot van een broodje vis.
Groepen van acht, ingedeeld op sterkte.
Schaakvereniging En Passant
www.schaakclubenpassant.nl
-
Re: Rapid Bunschoten 5 april
Ik heb me opgegeven.
- Jacco
- HenkDizz
Niet onverstandig. Ik had mijn moeder een dagje op bezoek.
2,5 uit 7 voor Timo in de B-groep http://schaaksite.nl/page.php?al=peng-w ... aktoernooi
2,5 uit 7 voor Timo in de B-groep http://schaaksite.nl/page.php?al=peng-w ... aktoernooi
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
-
Was een leuk toernooi en de kibbeling smaakte goed. Er was verder helemaal niemand uit Utrecht! Ik liet me twee keer truken in gewonnen stelling, anders was de score wat hoger geweest.
-
In de partij Martijn Benschop - Timo had ik me vanuit een verloren eindspel (kwaliteit + pion achter) een heel eind teruggevochten. Ik kon de partij later reconstrueren tot wits zet 49.Te1. Als ik met 49...h2 geantwoord had (ik deed iets anders en verloor alsnog), was deze stelling ontstaan.
Dat ik geen h2 deed was omdat ik dacht: die pion kan toch niet promoveren, maar wit kan zijn eigen vrijpion makkelijk laten opstomen met Kg7 of Ke7 gevolgd door Kf8. Niet waar! Op 50.Ke7 komt Te3+! en de pion promoveert. Op 50.Kg7 volgt Tg3+ en dan Tg1, ook met winst. Leerzaam!
Wit heeft daarom niet beter dan 50.Th1, waarop kan volgen 50...Tf2 51.Kg7 Tg2+ 52.Kf8 Tf2 53.f7
en wit komt niet verder met zijn f-pion (op koningszetten volgt schaak), terwijl zwart nog een pluspion heeft. Fritz geeft stoïcijns 0.00, maar het lijkt me zeker een winstpoging waard!
De les is eigenlijk: na h2 dwingt de dreiging Tg3-g1 de witte toren naar h1. Hij is dan niet meer beschikbaar om de koning te helpen met zijn eigen vrijpion. En dus neutraliseren de twee vrijpionnen elkaar. Tja, met vallen en opstaan leer ik iets over eindspelen...
Dat ik geen h2 deed was omdat ik dacht: die pion kan toch niet promoveren, maar wit kan zijn eigen vrijpion makkelijk laten opstomen met Kg7 of Ke7 gevolgd door Kf8. Niet waar! Op 50.Ke7 komt Te3+! en de pion promoveert. Op 50.Kg7 volgt Tg3+ en dan Tg1, ook met winst. Leerzaam!
Wit heeft daarom niet beter dan 50.Th1, waarop kan volgen 50...Tf2 51.Kg7 Tg2+ 52.Kf8 Tf2 53.f7
en wit komt niet verder met zijn f-pion (op koningszetten volgt schaak), terwijl zwart nog een pluspion heeft. Fritz geeft stoïcijns 0.00, maar het lijkt me zeker een winstpoging waard!
De les is eigenlijk: na h2 dwingt de dreiging Tg3-g1 de witte toren naar h1. Hij is dan niet meer beschikbaar om de koning te helpen met zijn eigen vrijpion. En dus neutraliseren de twee vrijpionnen elkaar. Tja, met vallen en opstaan leer ik iets over eindspelen...
-
Een van partijen waarin ik me in gewonnen stelling liet truken was tegen Arie van Diermen. Was toch een leuke partij. (En daarna houd ik over het toernooi op.) N.B. Lees voor 'dit draadje': 'draadje Eerste team'.
- Fred Lucas
28. Pxf4 ziet er (inderdaad) zeer winnend uit. 29.Pxf4 lijkt me overigens ook nog steeds heel goed.
26. Th1 kan niet verkeerd zijn gezien het vervolg, maar ik zou me tegenover de dameloper verplicht voelen haar positie te verbeteren met 26.Ld2 of eventueel 26. b4 met het idee d4 voor de loper te bemachtigen.
26. Th1 kan niet verkeerd zijn gezien het vervolg, maar ik zou me tegenover de dameloper verplicht voelen haar positie te verbeteren met 26.Ld2 of eventueel 26. b4 met het idee d4 voor de loper te bemachtigen.
-
Met alles eens, Fred. Naar 26.b4 heb ik gekeken, maar dan kon b5 nog (al levert dat nog meer zwakke punten in de zwarte stelling op). En gek genoeg was ik gefixeerd op het verjagen van het paard gevolgd door Ld4(+), zodat ik pas twee zetten later op het idee van Ld2 kwam. 29.Pxf4 wint inderdaad nog steeds, maar ik dacht een eenvoudige kwaliteitswinst te hebben...