26 maart Thema avond wordt weer een eindspeltoernooi!

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Kees

Re: 26 maart Thema avond wordt weer een eindspeltoernooi!

Bericht door Kees »

John, ik vond het weer erg leuk, en dat er discussie ontstaat moeten we niet afdoen met 'laten we weer gaan schaken', maar juist waarderen: je toernooi leeft! (onder de liefhebbers)
Timo

Bericht door Timo »

@HenkDizz: in de mail die je bedoelt gaf je dezelfde reden om niet aan het Eindspeltoernooi mee te doen als hier op het forum. Ik heb op die mail niet meteen geantwoord omdat andere dingen m'n aandacht vroegen. Vervolgens verscheen je post hier. Toen vond ik het speciaal de moeite waard om te reageren, juist omdat jij in het openbaar een kijk op het toernooi verwoordde waar ik het niet mee eens was. Ik wilde wat tegengas geven. Daar is toch niets onfatsoenlijks aan? Jouw mening, mijn mening. Als jij iets in het openbaar zegt mag ik in het openbaar iets anders vinden.

Overigens vind ik het op mijn beurt vreemd dat enkele mensen hier spreken van een 'vreemde discussie', implicerend dat ik mijn mond moet houden over een onderwerp dat hen kennelijk niet interesseert. Bij mijn weten is het forum er voor iedereen om zaken aan de orde te stellen die de persoon in kwestie belang inboezemen. Voor alle duidelijkheid: wat ik beweerde diende niet om het Eindspeltoernooi te kleineren. Integendeel, zie Kees' post hierboven.
Henk

Bericht door Henk »

Timo, ik impliceer helemaal niet dat je je mond moet houden. Ik noemde het een 'vreemde discussie', omdat het over een toernooi gaat waar voorbereiding wordt aangemoedigd. Vorbereiden mag met alle voorhanden zijnde middelen, dat doen we voor de externe ook (theorie opzoeken). Vervolgens wordt hier gesuggereerd dat voorbereiders unfair handelen. Dat is vreemd.

En over mail gesproken, je hebt al 2 dagen mail :-)
Majnu
Contacteer:

26 maart Thema avond wordt weer een eindspeltoernooi!

Bericht door Majnu »

Timo, misschien ga je dit vreemd vinden: ik vind het vreemd dat jij het vreemd vindt dat ik het een vreemde discussie vind. (ben je er nog?) ;)

Ik vind het een vreemde discussie omdat we elk jaar genieten van het eindspeltoernooi en het tot nu toe nooit een issue is geweest dat iedereen zich op zijn eigen manier voorbereidt. De een doet dit met een database, de ander met vrienden in de kroeg. Misschien scoort iemand die zich goed voorbereid heeft een paar punten meer. Prima toch? Who cares? Het is het eindspeltoernooi, niet de WK-match.
Jacco

Bericht door Jacco »

Als je voor de winst gaat zou ik dit toernooi idd voorbereiden. Ik zou er zelf niet aan gedacht hebben om in databases te kijken, maar dat is meer omdat ik niet weet hoe je dat handig doet.
Maar een paar enigines erop los laten lijkt me we leuk. Wel een nachtje laten draaien want die dingen zijn niet zo goed in eindspellen.

En om in de stemming te blijven ik vind het niet vreemd dat Majnu het vreemd vindt, dat Timo het vreemd vindt, dat Majnu het een vreemde discussie vindt.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Timo

Bericht door Timo »

OK, ik begrijp dat vreemd vinden nu beter. Wat ik schreef heeft blijkbaar het misverstand opgeroepen dat ik de handelwijze van deze of gene unfair zou vinden. Dat is absoluut niet zo. Ook al zou je een week vrij nemen om alle analyses op te zoeken die er bestaan van de acht stellingen, dan nog vind ik dat niet oneerlijk. Dat moet je zelf weten en het hoort inderdaad gewoon bij een toernooi waarbij voorbereiden mogelijk is.

Wat ik alleen bedoelde te zeggen is dit: als je vindt dat opzoeken nodig is alleen omdat het kan, of omdat zelf analyseren te tijdrovend is, vind ik dat je jezelf tekort doet. Je levert schaakplezier in terwijl dat niet nodig is. Je schaadt niemand anders, dus onsportief vind ik het zeker niet. Het is alleen jammer voor jezelf, vind ik.

Het krijgt langzamerhand zo veel nadruk dat ik bang ben bemoeiziek over te komen, dus ik zal er verder mijn mond over houden.

@Henk vL: ik zal je mail nu meteen beantwoorden...
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Ik heb bewust niet meegedaan aan het toernooi. Als de eindspelen/stellingen op de avond zelf bekend zouden worden, dan had ik wel meegedaan. De rede? Ik had bijna geen tijd vorige week ivm masterscriptie en wist dat mensen zich zouden voorbereiden. De stellingen ga ik overgens nog wel bekijken voor mn eindspelenkennis, want ze zijn uiteraard interessant en leerzaam.

Het eindspeltoernooi lijkt mij ook leuker in een ander format. De stellingen zijn vooraf niet bekend en worden met 10minuten per persoon gespeeld. Daarna volgt een analyse van de stelling door iemand die dat heeft uitgeplozen of er veel meer verstand van heeft. Een Eddy Sibbing achtige figuur oid
PeterT

Bericht door PeterT »

Kees schreef:John, ik vond het weer erg leuk, en dat er discussie ontstaat moeten we niet afdoen met 'laten we weer gaan schaken', maar juist waarderen: je toernooi leeft! (onder de liefhebbers)
+1!
Mag niet, maar schijnt zomaar te kunnen
Plaats reactie