Dat is een typisch ruimingsoffer, Timo. In zo'n stelling kijk je naar mat op g7
1,Th7+ Kxh7 2.Df7+ Kh8 3.Td8 en er dreigt Dg7 mat Zetten als ...Dg1+ of ...Df8 of ..cxb2 bieden geen soelaas meer.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Mooie duidelijke kleur, Henk, en een van de twee mogelijke oplossingen. In Brinckmann-Keller, Bad Oeynhausen 1939, speelde wit de iets elegantere volgorde 27.Td8 Txd8 28.Th7+. Mat per dubbel torenoffer, een zeldzaamheid, schrijft Winter. Een beroemd geval is meen ik de korte match tussen Euwe en Réti, waarin Euwe twee partijen op die manier kon winnen, maar het maar één keer daadwerkelijk op het bord bracht - als ik het me tenminste goed herinner.
Er was een verjaardag te vieren. Ik kom net binnen vallen, maar in mijn verjaardagstoestand had ik hier ook wel even over moeten doen. Als ik het al had gevonden. Gelukkig kon ik Henk's oplossing lezen.
Th7+ was indachtig het Russische (schaak)gezegde "Als ik schaak geef, ben ik voor niemand bang". Het is dwingender als Td8. Als oplossing is direct Td8 natuurlijk fraaier.
Vandaag mijn moeder gebeld. 25 februari is / was de verjaardag van mijn vader. Zou nu 89 geworden zijn. De teller bleef echter bij 74 steken. Gefeliciteerd, Fred.
(En in een betere kleur ditmaal)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
HenkDizz schreef:Th7+ was indachtig het Russische (schaak)gezegde "Als ik schaak geef, ben ik voor niemand bang". Het is dwingender als Td8. Als oplossing is direct Td8 natuurlijk fraaier.
Vandaag mijn moeder gebeld. 25 februari is / was de verjaardag van mijn vader. Zou nu 89 geworden zijn. De teller bleef echter bij 74 steken. Gefeliciteerd, Fred.
(En in een betere kleur ditmaal)