Tata Steel Chess Tournament 2014
-
Re: Tata Steel Chess Tournament 2014
3x al na een kwartier slecht gestaan en dus niet tot een partij gekomen. Verder een paar goeie partijen gespeeld en in de laatste ronde mijn TPR van 1337 kunnen opvijzelen tot 1453. Per 1 feb. hoop ik op een rating van >1530 (dwz -80).
Toch ook een paar mooie stellingen/combinaties op het bord gehad, ik probeer ze te posten.
Hele leuke week gehad met Almer + Henken en Fokke, vriend van Almer. En de eerste dagen met Timo, Tanja en Fred: eindeutich "De koning van Wijk aan C". De rest minder gezien.
En door de tussendoortjes Ajax-Feijenoord, Malevich en mijn dochters verjaardag.
Hans, Chris, Simon, Nico, Seth, Peter en Majnu, leuk dat jullie langs zijn gekomen!
Tot volgend jaar!
Toch ook een paar mooie stellingen/combinaties op het bord gehad, ik probeer ze te posten.
Hele leuke week gehad met Almer + Henken en Fokke, vriend van Almer. En de eerste dagen met Timo, Tanja en Fred: eindeutich "De koning van Wijk aan C". De rest minder gezien.
En door de tussendoortjes Ajax-Feijenoord, Malevich en mijn dochters verjaardag.
Hans, Chris, Simon, Nico, Seth, Peter en Majnu, leuk dat jullie langs zijn gekomen!
Tot volgend jaar!
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Nieuwsberichten
-
Ik heb inmiddels wat partijen geanalyseerd en kan beginnen aan een verslagje van het journalistentoernooi... Voor het forum, dus niet zo sfeervol, maar wel met partijen.
In ronde 1 verloor ik zoals ieder jaar (echt) van Peter Boel (2090), de latere kampioen. Na een openingsfout (in een Benoni-achtige stelling dacht ik b7-b5 ondervangen te hebben, maar het kon toch) was ik kansloos.
Die avond (we speelden twee partijen op een dag) mocht ik tegen Eva-Maria Zickelbein (1989), de vriendin van IM Merijn van Delft. Hij deed bij de Grootmeesters B mee en zij wilde wel een schaakvakantie, vandaar. Ik stond eerst verloren, toen gelijk, toen beter, toen weer niet, en op een gegeven moment wist ik zelf eigenlijk ook niet meer wie er op winst speelde. Op het laatst had ik T + L + pi (de laatste twee dekten elkaar) tegen 2T van haar. Mijn koning was uit wat lastige schaaks gelopen en de stelling was nu dus potremise, alleen had ik ergens te lang nagedacht en had ik nog maar een halve minuut over, tegen vier minuten voor haar. Ik bereidde me er al op voor door de vlag gestampt te worden toen ze heel sportief remise aanbood.
Dat waren de nummers 1 en 3 van de ratinglijst. De volgende ochtend werd het tegen de nummer 4, René Nijland (1964), een spannende partij. Ik moest tegen zware aanvalsdruk optornen, slaagde daarin, en net toen ik alle reële gevaren geneutraliseerd had zag ik een röntgenaanval over het hoofd...
Ik baalde minder erg dan had gekund. Tenslotte was het een leuke partij geweest en had mijn tegenstander heel hard gewerkt om elk kansje uit de stelling te persen...
In ronde 1 verloor ik zoals ieder jaar (echt) van Peter Boel (2090), de latere kampioen. Na een openingsfout (in een Benoni-achtige stelling dacht ik b7-b5 ondervangen te hebben, maar het kon toch) was ik kansloos.
Die avond (we speelden twee partijen op een dag) mocht ik tegen Eva-Maria Zickelbein (1989), de vriendin van IM Merijn van Delft. Hij deed bij de Grootmeesters B mee en zij wilde wel een schaakvakantie, vandaar. Ik stond eerst verloren, toen gelijk, toen beter, toen weer niet, en op een gegeven moment wist ik zelf eigenlijk ook niet meer wie er op winst speelde. Op het laatst had ik T + L + pi (de laatste twee dekten elkaar) tegen 2T van haar. Mijn koning was uit wat lastige schaaks gelopen en de stelling was nu dus potremise, alleen had ik ergens te lang nagedacht en had ik nog maar een halve minuut over, tegen vier minuten voor haar. Ik bereidde me er al op voor door de vlag gestampt te worden toen ze heel sportief remise aanbood.
Dat waren de nummers 1 en 3 van de ratinglijst. De volgende ochtend werd het tegen de nummer 4, René Nijland (1964), een spannende partij. Ik moest tegen zware aanvalsdruk optornen, slaagde daarin, en net toen ik alle reële gevaren geneutraliseerd had zag ik een röntgenaanval over het hoofd...
Ik baalde minder erg dan had gekund. Tenslotte was het een leuke partij geweest en had mijn tegenstander heel hard gewerkt om elk kansje uit de stelling te persen...
- HenkDizz
Test
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
- HenkDizz
Zo, ik ben weer on-line! Het plaatsen van diagrammen lukt ook.
In deze stelling is wit aan zet. Wie ziet de weg naar de winst?
In deze stelling is wit aan zet. Wie ziet de weg naar de winst?
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
- HenkDizz
Voor het fotoalbum Dissel - Talitha Munnik. Op zet 26 gaf ze op: in tijdnood (na zet 20 had ze nog maar 5 minuten- zonder increment) gaf ze het halve bord weg.
Laatst gewijzigd door HenkDizz op ma jan 27, 2014 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- HenkDizz
Deze foto dus
-
Leuke foto, Henk. De opgave was even zoeken, maar ik denk dat ik 'm heb: 1.Pxh7! Kxh7 2.g5 en als het paard wijkt volgt Dh4+.
- Fred Lucas
Wat een chaos Henk.
Het paard op a5 hangt, dus wit zal daar iets moeten doen als er geen hogere doelen zijn (zou me niet verbazen in zo'n stelling). 1. Pc6 bijvoorbeeld en na Pxc6 of Lxc6, met Lc5 een kwal winnen.
Het paard op a5 hangt, dus wit zal daar iets moeten doen als er geen hogere doelen zijn (zou me niet verbazen in zo'n stelling). 1. Pc6 bijvoorbeeld en na Pxc6 of Lxc6, met Lc5 een kwal winnen.
- HenkDizz
Na de overwinning op, ondanks haar 22 jaar, oud- NK deelneemster Talitha Munnik volgde het volgende korte aanvalspartijtje. Mijn verontschuldigingen voor hen die de partij al voor de vierde of vijfde keer te zien krijgen.
- HenkDizz
Op het oog een chaos, Fred. De koningsloper staat prachtig; het koningspaard staat gevaarlijk dicht in de buurt van de koning en loper en dame vallen e7 aan. Het paard op de damevleugel is verdwaald en heeft geen aktieve rol in het vervolg. (het hangt niet want L+D dekken het
-
En mijn bijdrage wordt gewoon genegeerd?!
Toch een leuke partij, Henk. Sterkere spelers gaan soms te ingewikkeld doen om te winnen. Je strafte dat Disseliaans af met open diagonalen en lijnen.
Toch een leuke partij, Henk. Sterkere spelers gaan soms te ingewikkeld doen om te winnen. Je strafte dat Disseliaans af met open diagonalen en lijnen.
-
Zo gaat dat Timo, mijn partij werd ook genegeerd :-) En van m'n paardoffer werd gezegd dat iedereen dat ziet aankomen :-)Timo schreef:En mijn bijdrage wordt gewoon genegeerd?!
- HenkDizz
Jij krijgt nog antwoord, Timo. Het ging om Freds algemene opmerking. De witte stukken vormen geen chaos. Op zijn variant ben ik ook (nog) niet ingegaan.
-
Misschien wordt mijn partij ook genegeerd, maar ik ga 'm toch maar plaatsen. Na Dizzles subtiliteiten werkt een voorbeeld van het betere houthakwerk volgens mij wel verfrissend. Dus dapper door met het verslag: in ronde 4 mocht ik tegen de aimabele schoonvader van Eva-Maria, Karel van Delft (1619). Hij kwam erachter dat in het Blackmar-Diemer de eerste fout meteen fataal kan zijn...
- HenkDizz
Neen, dit zul je nooit bij Timo aantreffen: pas op zet 22 ontbrandt de strijd (in het centrum) Ik speel met zwart overigens.