Moira 4-kampentoernooi. 4, 8, en 11 oktober 2013
-
Re: Moira 4-kampentoernooi. 4, 8, en 11 oktober 2013
In 19 zetjes Arnold heesbeen van het bord gezet. Peter heeft kokje in de groep gekregen
Sent from my V370 using Tapatalk 2
-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
-
Peter wint ook. In een scherpe partij met penningen vergaloppeerd tegenstander een stuk.
Sent from my V370 using Tapatalk 2Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
-
Seth houdt remise met pattruuk. Tanja vecht tegen stelling en klok.
Sent from my V370 using Tapatalk 2Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Tanja redde het helaas niet. Mijn partij:
Voorafgaande aan deze pot had ik eerst 7 zetten tegen Peter Elisen gespeeld. Toen kwam de indelingsfout aan het licht waar ik al op gewezen had ;-)
Voorafgaande aan deze pot had ik eerst 7 zetten tegen Peter Elisen gespeeld. Toen kwam de indelingsfout aan het licht waar ik al op gewezen had ;-)
-
Lekkere vlotte pot Henk!
Ik mocht met wit tegen Paul den Boer. Daar heb ik in de ZAK ook al tegen gespeeld, en dat was te merken. Dezelfde variant met het witte kwaliteitsoffer van de Grunfeld kwam op het bord. Ik had deze variant voorbereid, maar mijn tegenstander ook. Gevolg: 26 zetten theorie werden in no-time op het bord gezet. Paul week op zet 26 af van mijn voorbereiding, en forceerde met die zet een eindspel. Dat was gelijk, maar ik speelde 1 of 2 lichte onnauwkeurigheden en ik kwam minder te staan. Vervolgens wist ik het remise te houden met onderstaande truc:
50. Txa5! Txa5 en remise door pat.
Ik mocht met wit tegen Paul den Boer. Daar heb ik in de ZAK ook al tegen gespeeld, en dat was te merken. Dezelfde variant met het witte kwaliteitsoffer van de Grunfeld kwam op het bord. Ik had deze variant voorbereid, maar mijn tegenstander ook. Gevolg: 26 zetten theorie werden in no-time op het bord gezet. Paul week op zet 26 af van mijn voorbereiding, en forceerde met die zet een eindspel. Dat was gelijk, maar ik speelde 1 of 2 lichte onnauwkeurigheden en ik kwam minder te staan. Vervolgens wist ik het remise te houden met onderstaande truc:
50. Txa5! Txa5 en remise door pat.
-
Mooie pattruc, Seth!
Kunnen we dit draadje niet verplaatsen naar clubzaken, o.i.d.? Of een nieuwe categorie onder clubzaken aanmaken? Ik wil mijn partij wel laten zien, maar liever niet in het open gedeelte. Dat klinkt misschien kinderachtig, maar ik merk toch keer op keer dat ik het een voordeel vind als ik weet wat mijn tegenstander speelt. Andersom kan dat ook zo zijn. Onderling maakt me dat niet uit, maar voor de externe of voor toernooien kan het anderen nog eens van pas komen als we alles hier posten.
Kunnen we dit draadje niet verplaatsen naar clubzaken, o.i.d.? Of een nieuwe categorie onder clubzaken aanmaken? Ik wil mijn partij wel laten zien, maar liever niet in het open gedeelte. Dat klinkt misschien kinderachtig, maar ik merk toch keer op keer dat ik het een voordeel vind als ik weet wat mijn tegenstander speelt. Andersom kan dat ook zo zijn. Onderling maakt me dat niet uit, maar voor de externe of voor toernooien kan het anderen nog eens van pas komen als we alles hier posten.
-
Die vraag is al drie keer eerder gepasserd ;-) Majnu vind het niet nodig en/of vind dat we extra draadjes in het besloten stuk moeten gebruiken. Wat mij betreft verhuist het hele Toornooien onderdeel inderdaad.
- Jacco
Typische Henk partij tegen een tegenstander die zijn opening verknalt.Henk schreef:Tanja redde het helaas niet. Mijn partij:
hm 4... Pf6 is niet zo'n handige zet. Over h6 en c6 zullen we het ook maar niet hebben.
Als je deze opening speelt moet je wel enig idee hebben wat je aan het doen bent.
Gelukkig maakt Henk er snel een eind aan.
Al was c3 wel erg voorzichtig.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
-
h6 was natuurlijk een verzwakking waar ik de rest van de pot op geloerd heb. Maar het was een beetje de consequentie van met de dame op f6 terugnemen, ipv gxf6, denk ik? Heesbeen gaf overigens aan de opening verder niet te kennen. Waarom speel je 'm dan, denk ik dan? Geschrokken van de Tarrasch ofzo?
- Jacco
Je moet Pf6 voorbereiden met Pd7 en Le7 na Lg5. Daarna is het plan c5 om d4 aan te vallen. De witte loper kan na b6 naar b7.Henk schreef:h6 was natuurlijk een verzwakking waar ik de rest van de pot op geloerd heb. Maar het was een beetje de consequentie van met de dame op f6 terugnemen, ipv gxf6, denk ik? Heesbeen gaf overigens aan de opening verder niet te kennen. Waarom speel je 'm dan, denk ik dan? Geschrokken van de Tarrasch ofzo?
Ik heb de opening heel veel gespeeld. Voordeel is dat je het kan spelen na zowel Pc3 als Pd2 waardoor je therieboeken heel veel dunner worden. Je hoeft dan aleen nog de doorschuifvariant en de afhakvariant te kennen.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
-
Ik had verwacht in ronde 2 een zware dobber te hebben aan de beroemde Joris Kokje. Het werd echter een makkelijke overwinning. Na 13 zetten moest hij de handdoek in de ring gooien toen ik in onderstaande stelling Pg6+ speelde.
-
Dan was mijn pot tegen de Open Nederlands kampioene bij de meisjes tot 14 jaar spannender. Zoals verwacht kreeg ik een Monte Carlo Fransoos op het bord, maar in het eindspel trok ik zoals altijd tegen haar aan het korste eind.
Overigens mocht Seth zijn pot tegen Ed bij Oud-Zuylen spelen. Ed had bedongen geen clubavond te hoeven missen. Beetje flauw.
Overigens mocht Seth zijn pot tegen Ed bij Oud-Zuylen spelen. Ed had bedongen geen clubavond te hoeven missen. Beetje flauw.