Science Park-toernooi Amsterdam 6 tot 14 juli 2013

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

HenkDizz

Re: Science Park-toernooi Amsterdam 6 tot 14 juli 2013

Bericht door HenkDizz »

Over de uitslag zal Seth denk ik nog wel tevreden zijn; niet over de kwaliteit van de partij. Volgende keer ...Le7 spelen, Seth. Dat levert betere stellingen op.
Seth in ronde 1 (foto Ab Scheel) https://lh6.googleusercontent.com/-fj92 ... GroepB.jpg

En een foto met de Koningsindiër https://lh3.googleusercontent.com/-GFE0 ... achess.jpg

In ronde 3 wederom een tegenstander die heel wat jaren ouder is (Lekker met dit weer)
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Seth

Bericht door Seth »

Inderdaad, het is zoals henkdizz zegt: tevreden over de uitslag, maar niet over de partij. Ik kwam al vrij snel na de opening minder te staan, zeker nadat hij zn pion kon doorstoten tot c6. Tijdens de partij had ik het gevoel dat dit verkeerd moest aflopen, maar gelukkig hield ik het. Mijn tegenstander zal wel mogelijkheden heb laten liggen (zoals David ook al zegt).

En vanmiddag tegen Graham Burton (2047). Ik heb me goed voorbereid voor de partij, dus daar zal niet aan liggen.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Op de Benoni?

Tegenstander Burton heeft een paar partijen in ChessBase uit de jaren 1967-1973. Daarna blijft het oorverdovend stil tot 2005: vermoedelijk het jaar van zijn pensionering. Succes vandaag!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Seth

Bericht door Seth »

Ik heb nog recente Benoni-partijen gevonden van hem, dus ik was er inderdaad op voorbereid. De Benoni kwam ook inderdaad op het bord. Hij koos al snel een zijvariant en ik ging eigenlijk direct al in de fout. Ik kreeg een aanval over me heen en ik moest op zn minst een pion verliezen Een dikke fout van mij voorkwam dat: ik liet me matzetten. Een terechte nul. Dat is toch wat. Tegenstander wijkt af in de opening, ik ben uit mn voorbereiding, en ga vrijwel direct daarna in de fout...

1,5 uit 3. Daar ben ik niet echt tevreden over. En zeker niet over het niveau mijn spel. 3x slecht uit de opening gekomen, dat speelt gewoon niet prettig. Dan mag ik nog blij zijn dat ik daar 1,5 punt aan heb overgehouden.

Maargoed, morgen is er weer een dag. Mijn verjaardag nota bene, dus een punt is dan zeer welkom! Piotr Niedbal (1735) is het beoogde slachtoffer.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

Jammer!
Morgen die jeugdige Pool verslaan, Seth.
Volgens mijn info een 1.e4 speler. Tarrasch tegen het Frans en 2.c3 tegen het Siciliaans.
Succes en alvast gefeliciteerd (met je verjaardag en hopelijk later met het punt).
Majnu
Contacteer:

Bericht door Majnu »

Gefeliciteerd, Seth! Succes vandaag!
peterdas

Bericht door peterdas »

Gefeliciteerd, Seth! Vandaag overspeel je je tegenstander vanuit de opening, voorspel ik.
David

Bericht door David »

Van harte Seth! Zijvarianten zijn voor watjes moet je maar denken.
Timo

Bericht door Timo »

Seth, nog vele jaren. En 1,5 uit 3 ondanks slechte openingen bewijst dat je kunt schaken.
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

In ik geval een goed verjaardagsgevoel. Morgen een stap naar de liveborden Sethen!
Seth

Bericht door Seth »

Dank voor de felicitaties!

Vandaag eindelijk een goede partij: de Tarrasch van het Frans kwam inderdaad op het bord. Ditmaal koos ik de 3... Pf6-variant ipv de 3... c5-variant. Dat pakte goed uit: ik won vlak na de opening een pionnetje. Dat heb ik vervolgens goed uitgeschoven naar winst, hoewel mijn tegenstander volgens de engine een kans heeft gehad om zijn pion terug te winnen. Maargoed, we hadden het beiden niet gezien, en het was dan ook een niet voor de hand liggende zet die hij dan zou hebben moeten spelen. Toch jammer dat dan achteraf blijkt dat je je tegenstander nog een kans hebt gegeven om terug te komen in de partij, een smetje dat de verjaardagspret niet mag drukken.

Al met al wel een partij waar ik tevreden over ben. Morgen de goede lijn doorzetten en winnen van Ton van Nieuwkerk (geen rating).
Seth

Bericht door Seth »

Helaas vandaag niet kunnen winnen. Remise.

Na een saaie, symmetrische opening krijg ik met wit geen voordeel. Ook daarna blijft het gelijk. Totdat hij een foutje maakt en ik onverwacht voordeel krijg. Ik denk lang na en besluit uiteindelijk tot een zet die ik als eerste had afgekeurd omdat ik had uitgerekend dat het niet kon. Kennelijk was ik dat even later weer vergeten, want ik doe hem toch. Weg voordeel. Daarna heb ik geen zicht op voordeel meer gehad en word het remise. Jammer.

Morgen tegen Evert-Jan Straat (2000). Een oudere speler die in het verleden dik 2200+ heeft gehad. Dat word een harde dobber. Zeker omdat ik nu in de database partijen van hem aan het opzoeken ben en hij precies varianten speelt die mij juist niet zo lekker liggen...
HenkDizz

Bericht door HenkDizz »

15 jaar geleden (KNSB VAS- DBC) speelde ik met zwart tegen hem. Tegen zijn d4 besloot ik Albins tegengambiet te spelen. Hij koos voor 3.e3 en kreeg een mindere stelling. Na 16 zetten bood ik remise aan. Dit werd aangenomen. Zwart stond toen (nog steeds) beter. Volgens mij neemt hij nog steeds snel remise aan als hij zich ietwat ongemakkelijk voelt. Succes in elk geval! (Je remise vernam ik van Leo die gisteren je buurman was)
Seth

Bericht door Seth »

Ik heb maar geen Albins tegengambiet gespeeld omdat ik daar zelf geen ervaring mee heb, en omdat ik er niet zo zeker van was dat hij nog eens 3. e3 zou doen. Ik blijf het Albins tegengambiet toch maar een dubieus gambiet vinden. Het werd een Slavische partij waarin mijn tegenstander met wit een variant koos waarin hij een tikkeltje beter staat. Na een wat te verplichtende paardzet van mij vergrootte hij langzaam zijn voordeel en bouwde dat goed uit. Een blunder in een al slechte stelling (pion achter en een sterk initiatief voor de tegenstander) versnelde het einde. Verloren.

Complimenten aan de tegenstander trouwens, ook met de engine heb ik hem niet op een echte fout kunnen betrappen.

Morgen tegen een bekende: Ronald Gouma. Een vol punt is nu broodnodig, wil ik nog kans maken om op de volgende ratinglijst 2000+ te halen.
Plaats reactie