Moira rapid zaterdag 29 juni

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Timo

Re: Moira rapid zaterdag 29 juni

Bericht door Timo »

Heel close, Frank! Zo zien we weer wie er goed kunnen rekenen. En dat is ook meteen het 'thema' van deze opgave: wanneer mag je eigenlijk met rekenen stoppen? Je eerste variant kwam op het bord: ik schrok zo van 5.Txg7+ dat ik bijna meteen 5...Kxg7 deed. Sergio had dus twee zetten dieper gekeken dan ik (gesteld dat hij 6.Lh6+ inderdaad al in de diagramstelling had gezien). Maar niet diep genoeg! Want 5...Kh8! (je tweede variant) is de weerlegging. Als ik goed tel blijft zwart veel meer dan een kwaliteit voor, namelijk dame tegen toren. Dan moet hij wel 8.Tf3 doen en niet jouw 8.Lh6+, dat nog een stuk kost (simpelweg 8...Kxh6). Iets beter dan 6.Dxf8 is dan ook 6.Tf7 Txf7 7.Dxf7 Dxe3+ en wit blijft 'slechts' een paard achter...
Laatst gewijzigd door Timo op ma jul 01, 2013 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Timo

Bericht door Timo »

Maar nu opgave b. Conclusie van het bovenstaande is dat zwart na 1...Dxb2 2.Tb1 Dxc3 3.Txb7 een stuk kan winnen met 3...Dxd3 4.Txf7 Pc6 5.Txg7 Kh8 6.Tf7 Txf7 7.Dxf7 Dxe3+. Hoe kan hij hetzelfde op een veel simpelere manier bereiken?
Frank

Bericht door Frank »

Timo schreef:Heel close, Frank! Zo zien we weer wie er goed kunnen rekenen. En dat is ook meteen het 'thema' van deze opgave: wanneer mag je eigenlijk met rekenen stoppen? Je eerste variant kwam op het bord: ik schrok zo van 5.Txg7+ dat ik bijna meteen 5...Kxg7 deed. Sergio had dus twee zetten dieper gekeken dan ik (gesteld dat hij 6.Lh6+ inderdaad al in de diagramstelling had gezien). Maar niet diep genoeg! Want 5...Kh8! (je tweede variant) is de weerlegging. Als ik goed tel blijft zwart veel meer dan een kwaliteit voor, namelijk dame tegen toren. Dan moet hij wel 8.Tf3 doen en niet jouw 8.Lh6+, dat nog een stuk kost (simpelweg 8...Kxh6). Iets beter dan 6.Dxf8 is dan ook 6.Tf7 Txf7 7.Dxf7 Dxe3+ en wit blijft 'slechts' een paard achter...
Er is ook precies te zien waar het bij mij misgaat met visualiseren. Ik dacht dat wit na 8.Lh6 Kxh6 met Dxd3 de dame terugwon, maar die dame staat natuurlijk niet meer op f3. :oops:

Bij probleem b zat ik te denken aan
1...Dxb2 2.Tb1 Dxc3 3.Txb7 Dxd3 4. Txf7 Dxf1+ 5. Dxf1 Txf7, waarbij je je dame geeft voor 2 torens en een gewonnen eindspel overhoudt
Timo

Bericht door Timo »

Variant in het groen klopt helemaal! Je krijgt twee torens voor de dame, terwijl je al een loper had gewonnen. Het heeft allemaal wel z'n logica, maar voor we in staat zijn het allemaal achter het bord te ontdekken moeten we nog heel wat leren, vrees ik...
Timo

Bericht door Timo »

Speciaal voor Henk, onder het motto: 'Hoe verslaat men een Kokje? Met een gambietje!'

Henk

Bericht door Henk »

Jaja, in 19 zetjes nogwel. Mooi hoor. En Lxg5 verdient geen uitroepteken. Maar alles loopt daar averij op, lijkt het bij vluchtige beschouwing.
Timo

Bericht door Timo »

Ja, hij had een stuk moeten inleveren.
Timo

Bericht door Timo »

Dit vond ik ook een leuke partij. Door een foute combinatie verlies ik in de opening een stuk, maar ik kan nog wat rommelen. Dan maakt mijn tegenstander een grote misgreep. De kansen keren en het loopt zelfs mat.

Plaats reactie