TATA 2017

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Kees
Berichten: 2771
Lid geworden op: do jan 20, 2005 23:08
Locatie: houten

Re: TATA 2017

Bericht door Kees »

De perfecte Volkers-score bij de Journalisten gehaald: 3,5 uit 7. Toch goed gespeeld. Ik begon ongelukkig: 1e partij meteen tegen FM Peter Boel, was niettemin een interessante pot. Daarna kon ik met een stuk meer niet winnen van Karel van Delft. Tegen Münninghoff vergat ik in goede stelling zomaar dat er een paard in stond (grote zelfhaat). Daarna drie keer op rij winst, o.a. met wat mazzel tegen Harry Peters (nog steeds Gouden Loper). Harry dacht dat hij de partij van zijn leven aan het spelen was, maar verslikte zich in de offers (hier kom ik nog wel op terug). Slotpartij tegen Berrevoets ging precies zoals ik wilde, ik begon het punt al te tellen, tot ik een kleine onnauwkeurigheid beging. Het eindspel van paard (ik) tegen loper en 6 (ik) tegen 7 pionnen kon ik niet remise houden. Misschien mer in De Balans...
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: TATA 2017

Bericht door HenkDizz »

Tot na zevenen bezig geweest. Dit was de slotstelling
Remise.
Kort na de opening een kwal geofferd. Rond zet 20 stonden de resterende torens in
Tegen de eerste tijdcontrole stond het volgende T+P eindspel op het bord. Wit (Fred Avis 1896) heeft 3 pluspionnen, maar zwarts e-pion is het verst opgerukt
Met ...Pd1! en daarna pas ...Te4 kon zwart de pion behouden. Na ...Te4? speelde wit Ph4+ Veel sterker was Txe4 en na ...Pxe4 Ph4+ met een zeer goed tot gewonnen paardeindspel.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Arnold
Berichten: 3515
Lid geworden op: do jan 20, 2005 11:57

Re: TATA 2017

Bericht door Arnold »

Vandaag de 1e van 3 kneuzen opgepeuzeld; morgen de 2e en overmorgen de 3e. Na de rustdag nog 3 kanjers. :roll:

Ik verwacht 3,5 punten te halen.

Vandaag ben ik mijn grote liefde tegengekomen, een Hagenees van 72! :-D (Tegenstander van Almer)
Een dag niet geschwindeld is een dag niet geleefd
Nieuwsberichten
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: TATA 2017

Bericht door Timo »

Houd de fakkel brandende, heren!

Over mijn eigen toernooi ben ik heel tevreden. Niet minder agressief gespeeld dan anders, maar tegelijk beheerst en nauwkeurig, getuige drie remises op rij: één keer een slechte stelling gehouden, twee keer niet geforceerd toen ik een betere stelling niet kon winnen. En maar één keer verloren gestaan, helemaal aan het eind van mijn partij tegen de eeuwige kampioen Peter Boel (die ik inderdaad verloor). Ik ben van plan een stuk met fragmenten te schrijven voor de Balans, maar misschien laat ik hier ook nog wat zien.

Veel morele steun gehad aan de grote Kees, die zelf ook in goede doen was. (Het snode plan van Boel e.a. dronken voeren is helaas niet gelukt, terwijl de oplossing achteraf zo eenvoudig was: laten sponsoren door Hommeles. Zaaltje huren met gratis Molotov voor alle leden van onze groep, succes gegarandeerd.) De andere Rode Lopers heb ik helaas weinig aan het werk gezien. Wij zaten in een apart zaaltje en telkens als ik de grote zaal binnenliep was (bijna) iedereen al klaar. Wel gezellig ontbeten met mede-Banjaert Almer, eerst samen met zijn gezin, daarna met gezinsvervangende HenkL.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: TATA 2017

Bericht door HenkDizz »

Allerminst tevreden vandaag. Stuk geofferd en daarna twee maal nagenoeg winnend voordeel gemist. Wat is hier meer voor de hand liggend dan Te3?
Iets later nogmaals geofferd. Zwart had een eenvoudige verdediging. Zometeen naar Magnus. Aansluitend naar de Beverwijkse chinees. Misschien doet dat me deze 0 vergeten.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: TATA 2017

Bericht door Jacco »

@Henk D. Zo allengs wordt het nieuws als je niet offert in een partij. :-) Leuk spel!
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: TATA 2017

Bericht door HenkDizz »

Ja, Jacco sommige openingen vragen er om
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Jacco
Berichten: 3484
Lid geworden op: do sep 07, 2006 15:02
Locatie: Utrecht

Re: TATA 2017

Bericht door Jacco »

ja een volle toren op f4 lijkt logisch. Alhoewel en zet al Lg4 ook goed lijkt.
https://www.youtube.com/watch?v=ogi4sUmNE5Y
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: TATA 2017

Bericht door Timo »

Koningsgambiet?
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: TATA 2017

Bericht door HenkDizz »

Yep.
18.Pxf4 gespeeld, Jacco
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Fred Lucas
Berichten: 969
Lid geworden op: do sep 05, 2013 20:51

Re: TATA 2017

Bericht door Fred Lucas »

Vandaag met snel spel gelijk uit de opening en daarna met zwart het initiatief. Afwikkelen naar een toreneindspel en eenvoudig remise forceren, dacht ik.
Er was die afspraak, in Utrecht. Daar wilde ik niet veel later dan 18:00 uur zijn. Even rekenen …na de partij nog wat ophalen uit het hotel, de bus, de trein…dan moet ik rond 15:30 uur klaar zijn.
Zo’n frame schaakt niet lekker, maar dat besef ik pas achteraf.
Het leven wordt vooruit gespeeld, maar achteraf begrepen.
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: TATA 2017

Bericht door Henk »

Tot half zeven zitten duwen, maar de tegenstander wilde niet omvallen. Dus slechts een halfje bah. Zo blijf ik aanhikken tegen die achterstand door niet spelen in ronde 3. Na afloop met Almers kornuit uit Reno (USA) gegeten in Sonnevanck en bijtijds naar de Banjaert. Dorp was al uitgestorven. Iedereen helaas naar huis. Gelukkig in de Banjaert nog een borrel van Herr Schwarzwald vanwege zijn 25e deelname hier.

Hoop Herr Dissel nog een keer in de kroeg te treffen. Die schijnt de hele week in z'n hotel te zitten ;-) (heeft ook geen whatsaap)
almer
Berichten: 493
Lid geworden op: do mei 29, 2008 10:28

Re: TATA 2017

Bericht door almer »

Ik speelde gisteren tegen een oud clubgenoot van mijn vorige club in Rotterdam. We hadden 1x eerder tegen elkaar gespeeld. Ik ging er toen keihard van af. Dat vroeg om revanche! Gisteren kreeg ik die in een spectaculair pot.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: TATA 2017

Bericht door HenkDizz »

"Hoop Herr Dissel nog een keer in de kroeg te treffen. Die schijnt de hele week in z'n hotel te zitten ;-) (heeft ook geen whatsaap)" Wel telefoon, Henk. Je hebt me zelfs dit toernooi al een berichtje gestuurd :-) Zie je morgen wel. Vandaag zit je in Utrecht?
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Henk
Berichten: 6388
Lid geworden op: ma apr 07, 2008 10:14
Locatie: Utrecht

Re: TATA 2017

Bericht door Henk »

Nee, we zaten in Amsterdam. Vanaf tien uur nog een tijdje in Sonnevanck met Almer en Arnold. Fred zat in Hotel. Gezellige band in Sonnevanck. De huisbazin van Arnold zong in de band. Doet ze kennelijk ook nog naast huisbazen en koken bij BeMyGuest.
Plaats reactie