Tata Steel Chess 2012

eindstanden, nabeschouwingen.

Moderators: Arnold, Jacco

Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Timo »

En Henk speelde remise. Heeft nu nog twee keer zwart en is van plan met 3 uit 3 te finishen. Morgen is trouwens een rustdag, die mij eerlijk gezegd best welkom is.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Tata Steel Chess 2012

Bericht door Majnu »

Genoten van de rustdag allebei?
Succes morgen!
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door HenkDizz »

Het was niet echt lekker weer voor een uitgebreide strandwandeling. Wel twee keer buiten geweest. Tussendoor zitten lezen in http://www.everymanchess.com/chess/book ... _1973-1985 Als dat geen inspiratie oplevert.Net in het hotel gegeten of moet ik zeggen gedineerd:-) Kasparov mee aan tafel. Ik was niet de enige met een (schaak)boek. Een voor A'foort uitkomende GM volgde mijn (slechte) voorbeeld... Morgen tegen de nummer laatst uit de groep. De kop van de ranglijst krijg ik het weekend.
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Tata Steel Chess 2012

Bericht door Majnu »

Ik heb één deel van de serie van Kasparov, het deel over Fischer. Ik moet toegeven dat de vele diepgaande analyses me weerhouden om de partijen na te spelen. Ik ben daar veel te lui voor. Maar de stukken tekst tussen de partijen door zijn leuk om te lezen.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Timo »

Henk is goed bezig: derde remise op rij. Vergeleken daarbij ben ik maar een grillige speler. Het goede nieuws is dan wel weer dat ik gewonnen heb. Jeugdspeler Dennis Keetman, die talent heeft maar niet in vorm is, schrok zo van mijn Olifantengambiet dat hij direct een stuk cadeau deed. 1.e4 e5 2.Pf3 d5 3.Pc3 dxe4 4.Pxe4 Pf6 5.Ld3?? Pxe4 6.Lxe4 f5 7.Pxe5 (hier moet zwart nog even uitkijken: 7...fxe4 8.Dh5+ is eeuwig schaak of een onduidelijke stelling) 7...Df6 en wit probeerde nog lang te compliceren, maar dat kon ik genoeg voorkomen. Nu ongedeeld tweede, want de concurrentie speelde onderling remise.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Tata Steel Chess 2012

Bericht door Majnu »

Timo schreef:Nu ongedeeld tweede, want de concurrentie speelde onderling remise.
Spannend! Morgen de laatste ronde, toch?
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Timo »

Nee, nog twee. Ik moet nog tegen de twee (waarschijnlijk) sterkste spelers uit de groep. Afgezien van mijzelf, uiteraard, maar - zucht - ze willen telkens weer dat je het bewijst, en in de praktijk kan het natuurlijk altijd tegenvallen, kortom: ik zal mijn uiterste best doen...
Chris
Berichten: 350
Lid geworden op: do jan 20, 2005 15:45

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Chris »

Henk won vandaag en Timo verloor.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Timo »

Inderdaad. Henk had een mooi conceptueel Disselmat op het bord. Zwart stond niet schaak en mocht nog best een zet doen, maar de volgende zet was het mat (zwarte koning op g8, pion f7; witte pion f6, loper g7, toren op h-lijn).

Nicht gelungen bij mij. Er ontsnapte me een afschuwelijke blunder: ik maakte een batterij van dame en loper om mat te dreigen, zodat zwart (mijn eerste zwangere tegenstander) een bepaalde pion niet zou kunnen slaan. Ze sloeg hem echter toch, met schaak! Dat was me op een of andere manier totaal ontgaan. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik niet zo geweldig stond als ik dacht, en dat troost me ook wel weer. Er had nog van alles kunnen gebeuren. Nu kregen we nog een aardig eindspel omdat ze met de vlag op vallen haar paard opsloot, maar ze won het uiteindelijk op tempo.
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Timo »

't Was trouwens Henks eerste witoverwinning sinds zijn partij tegen mij van begin november of daaromtrent. Een taboe is dus op nuttige wijze doorbroken.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Tata Steel Chess 2012

Bericht door Majnu »

Jammer Timo. De vermoeidheid is ongetwijfeld van invloed bij dat soort fouten.
Henk, gefeliciteerd!

Timo, de database waar ik het over had is te groot om hier op het forum te plaatsen, dus als de boekenstand er nog is kan je beter toch maar de cd-rom kopen.
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door HenkDizz »

Sinds 12 oktober weer eens met wit gewonnen! Na 2 1.d4 nullen overgestapt op 1.e4. Na 2 remises dan nu een overwinning op de gedeelde koploper. Het mat was aardig. 2 pionnen en een kwal geofferd. Fritz 13 was minder enthousiast over mijn investeringen. Dat moet # 13 maar weten. Ik had een leuke partij. Morgen weer met zwart. Wederom tegen de koploper. Hij heeft aan remise genoeg voor de ongedeelde zege. Ik zal er eens goed voor gaan zitten:-) Vanmiddag was Nico supporter. Ik meende ook Seth gezien te hebben of iemand die verdacht veel op hem leek...
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Gebruikersavatar
HenkDizz
Berichten: 4371
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 01:17
Locatie: Utrecht

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door HenkDizz »

Bedankt, Majnu!
“Chess is a matter of delicate judgement, knowing when to punch and how to duck.” Bobby Fischer
Timo
Berichten: 2758
Lid geworden op: za feb 12, 2005 21:12

Re: Tata Steel Chess 2012

Bericht door Timo »

Nee, nee, nee. Ik kwam goed uit de Olifant, maar kreeg het na een ongunstige afwikkeling moeilijk. Een blunder voorkwam onnodig lijden. Henk won op vanouds creatieve wijze (een dameoffer voor twee lichte stukken) van een van de koplopers! Marjolein, Chris en Ronald zijn ook hier. Nu slapen, straks de snertmaaltijd.
Gebruikersavatar
Majnu
Berichten: 6544
Lid geworden op: do dec 22, 2005 09:52
Contacteer:

Tata Steel Chess 2012

Bericht door Majnu »

Henk heeft zijn vorm hervonden, zo te lezen. Top!
Timo, het lijkt me een haast onmogelijke taak om 9 ronden lang goed geconcentreerd te spelen. Een paar slechte partijen zijn niet vreemd bij een toernooi dat zo lang duurt. Daarom begin ik er zelf niet eens aan.
En nu rustig terugkomen uit de onderdompeling in de Tata-wereld, allebei.
Plaats reactie